INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS 🤩🌟🎤🎹🎷 🎺🎸

INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS//OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT Hazánkban elsőként, egyedülállóan otthonába visszük a zenei élményt!...

JAZZ FIVE Translate

2014. április 18., péntek

Az Oktatási Hivatal szerepe az intézményi értékelési rendszerben



Az Oktatási Hivatal szerepe az intézményi értékelési rendszerben

Az utóbbi évek eseményei alapjaiban változtatták meg a köznevelési intézmények mindennapjait. Az intézményvezetők és a pedagógusok munkaköreinek sajátosságai is módosultak a folyamatosan hatályba lépő törvényi szakaszok révén, így mindkét státusz képviselőitől nagyfokú rugalmasságot és előrelátó, előre gondolkodó attitűd kialakítását várják el az új helyzettel megjelenő körülmények.
Közel három évtizede nem valósulhatott meg hazánkban a tanfelügyeleti külső értékelési rendszer. Az előző rendszer a szakfelügyeleti ellenőrzésre épült, az új rendszer viszont általános pedagógiai szempontokat vizsgáló értékelés formájában körvonalazódik.
A minősítés és ellenőrzés kapcsolatának kiemelt szerep jutott a minőségfejlesztésben.
Az intézményi értékelés szempontjai közül az emberi tényezők, a humán faktor került előtérbe. Az új rendszer sajátossága továbbá, hogy megjelenik a vezető értékelése és a tanulási folyamatot, a tanuló minden téren megvalósuló segítését helyezi előtérbe.
Az előző rendszer hatékony mozzanatait az új rendszer is hasznosítja, ilyen pl.: a szülők és munkatársak igény- és elégedettségmérése.
Az új értékelési rendszer koordinálása és menedzselése – tanfelügyeleti mivolta miatt - az Oktatási Hivatal megbízatása.
 Az Oktatási Hivatal feladatrendszerébe tartozik számos közoktatással és közneveléssel kapcsolatos feladatkör is. A legfontosabbak közé sorolhatjuk a mérési-, értékelési feladatok megszervezését, koordinálását, azok eredményeinek feldolgozását és továbbítását az Országgyűlés felé. Feladatai közé tartozik még a szakmai ellenőrzések megszervezése és a szakmai segítségnyújtás is, melyek a pedagógusi tevékenységekre nézve a legnagyobb hatást gyakoroló és kifejtő momentumok.
A mai kor hatékony és felkészült intézményeinek kötelessége, mindennapi küzdelmeinek tevékeny része - választott profiljuknak megfelelően – a ki- és befelé mutató harmonikus, pozitív összkép kialakítása és megtartása.
Ennek megmérettetéseképpen intézményi szinten is elkezdődött a szakmai tevékenységek minőségi biztosítása, hiszen mára minden intézmény rendelkezik valamiféle információval a felé irányított elvárások minőségéről és mértékéről.
A 2011. évi CXC. a köznevelésről szóló törvény nem rendelkezik külön az intézmények minőségbiztosításának irányításáról, azonban az ezt megelőző években elkezdett programok mára kiegyensúlyozottabbá tették az intézmények helyzetét a köznevelési rendszerben, ugyanis azok az intézmények, amelyek évekre visszamenőleg rendelkeznek dokumentált minőségirányítási programmal a jövőben komoly előnyre tehetnek szert az egyéb intézményekkel szemben, hiszen az előzőleg megkezdett programokat már csak finomítaniuk kell és további újabb programokba kapcsolódhatnak be a minőségi szakmai munkájuk biztosítása érdekében.
A zene- és művészeti iskolákban elkezdett IMIP és Comenius 2000 minőségfejlesztési programok talán a legismertebbek a minőségirányítási rendszerek közül.
Ezen speciális profilú intézmények szakmai minőségpolitikája kiemelten fontos szerepet tölt be a mai kor művészetoktatásában, hiszen – nem kötelező oktatási-nevelési feladatokat ellátó intézményként működve – folyamatos erőfeszítésekkel kell biztosítsa a szakmai és humánerőforrások legmagasabb kvalitások szintjén történő ellátottságát, ezzel garanciát vállalva a növendékek és szülők felé a megszerzett tudás értékének folyamatos növekedéséhez.
Természetesen nem minden művészeti tanszakon alakulhatnak ki ideális feltételek a minőségirányítási programok teljes körű megvalósításához, ugyanis míg az egyik művészeti ágban túlképzett pedagógusok oktatnak, a másik ágban előfordulnak komoly kvalitásbeli hiányosságok.
A szakmai színvonalbeli különbségek megszüntetése az intézményvezetők legnehezebb feladatai közé tartoznak. A pedagógusokat az általuk megszerzett oklevelek egyik részről feljogosítják az adott státuszok betöltésére, másik oldalon viszont lehetetlen az emberi tulajdonságokat szelektálni az adott munkakörök betöltésénél, így előfordulhat, hogy művészeti ágak szűnnek meg azért, mert a szülők és intézmény közötti ideális kapcsolat fenntartásában nem partner az adott pedagógus. Ezzel a speciális helyzettel az intézmény elveszíti teljes körű vonzóerejét és ezzel egyetemben a növendékek, szülők és partnerek támogatását is. A pedagógusstátuszbeli hiányosságok és a támogatók hiánya egyre nagyobb terheket hárít az amúgy is nehezen előre jutó művészeti iskolákra, így fel kell kutassa a további működéséhez szükséges forrásokat.
A Támop 3.1.8 kiemelt projekt az értékelési és minőségirányítási segédeszközök beszerzéséhez, üzemeltetéséhez nyújt segítséget és a jogszabályokban előírt minőségfejlesztési elemek egységes rendszerben történő folyamatos működtetését teszi lehetővé.
A 2011. évi CXC. törvény 69. § határozza meg az országos – az oktatásért felelős miniszter irányításával működő - pedagógus szakmai ellenőrzési rendszer irányelveit, melynek célja a pedagógus munkájának külső, egységes kritériumok szerinti ellenőrzése és értékelése a minőség javítása érdekében folyamatos motiváló légkör/közeg fenntartása.
Ennek eredményeként minden intézményvezető munkáját – állami és egyéb fenntartó alá eső intézmény esetében egyaránt – a nevelőtestület és a szülői közösség – a vezető megbízatásának 2. és 4. évében, személyazonosság feltárására alkalmatlan módon – kérdőíves felmérés formájában/alapján értékeli.
Az 5 éves ciklus alatt két alkalommal kötelezően csak a szülők és pedagógusok körében kell elégedettséget mérni, amit a tankerület által kiküldött kérdőíveken lehet vezetni, feljegyezni.
Ezek mérési eredményeit a tanfelügyelet vizsgálatra bekéri, az ellenőrzés és értékelési eredményeit a későbbi elbírálásnál veszi figyelembe.
A teljes átfogó értékelés megvalósításához a külső értékelők az intézmény belső értékelési és önértékelési rendszerét és eredményeit is figyelembe veszik, amelyek több ponton kapcsolódnak az intézmény tevékenységi köreihez. A pedagógusok teljesítményértékelése, az intézmény belső önértékelése, az általános iskoláknál az országos kompetencia mérés adatainak nyomon követése, feldolgozása és beépítése a pedagógus szakmai munka fejlesztésébe, az iskolai szervezet – tanulók, pedagógusok, szülők, partnerek, támogatók – igény- és elégedettségmérése, a pedagógus munka irányítása és eredményessége, valamint a nevelő testület működése mind együtt alkotják az intézményi minőségirányítási program alapját. Az Oktatási Hivatal tevékenységének legfontosabb mozzanata a külső és belső értékelési rendszerek szinkronizálása, közös mérési pontok kijelölése, egységes standardforma kialakítása. A múlt és jövő kapcsolata a jelenkor minőségfaktorainak biztosításával tehető folyamatossá, így az intézményi hatékony hagyományok, értékek megőrzése és szintetizálása mellett elengedhetetlen a megfelelő szakmai támogatás az ideális intézménytípus kialakításához. A különböző szinteken és mélységekben megvalósított értékelési rendszerek legfejlettebb változata az IMIP, mert ebben koncentrálódik egy rendszeren belül minden fontos tartalmi elem.
A Zene- és Művészeti iskolákban, általánosságban a 2009/2010-es tanévben kezdődött el a minőségirányítási program kidolgozása az IMIP keretében és a következő feladatokat végezték el: pedagógus önértékelése, kollégák kölcsönös értékelése, vezetői önértékelés és fenntartói értékelés a vezetőről.
A nevelőtestület által jóváhagyott önértékelés dokumentumainak összessége – amely tartalmazza az intézményi önértékelést, a fenntartói értékelést, a helyszíni ellenőrzés dokumentumait, az intézményvezető ellenőrzésének értékelőlapját, a korábbi intézményellenőrzések szakértői összegző dokumentumait, a legutóbbi törvényességi és hatósági ellenőrzések összegzéseit - biztosítja a minden téren megfelelően lefedett, objektív mérési eredményeket.
Elsőként a pedagógusok önértékelése és annak kiértékelése volt a feladat.
Minden, az iskolában dolgozó pedagógus részt vett ebben a munkában.
A kérdőívek kiosztása előtt tájékoztatták a kollégákat a minőségbiztosítási program fontosságáról és kérték tőlük az őszinte, felelősségteljes munkát. Általánosságban elmondható, hogy pozitívan álltak a feladathoz és lelkiismeretesen, véleményüket alaposan megfontolva értékeltek. Elemzéseik eredményeként természetesen az erősségek és a gyengeségek kiszűrése is megtörtént, melynek tanulságait a jövőben elemzi, egyénileg megbeszéli a szaktanár és az intézményvezető.
Második lépésben a pedagógusok egymás kölcsönös értékelését végezték el.
Ebben a szakaszban is elmondható, hogy a kollégák objektívan, reálisan értékeltek, felelősen álltak a munkához.
Harmadik lépésben a vezetői önértékelés történt meg, amely lehetővé tette, hogy a vezető is kritikusan szemlélje tevékenységeit és kijelölje a fejleszteni kívánt területeket. A negyedik szakaszban a fenntartó értékelte a vezetőt. Az utolsó két stádium történései a nyilvánosság kizárásával történtek, így arról igen kevés információ tárult a nevelőtestület szeme elé.
A 2010/2011-es tanévben folytatódott az IMIP minőségirányítási program szakaszainak elmélyítése, amely szintén több szakaszban valósult meg: pedagógus értékelése vezetőről, szülői értékelés pedagógusokról, tanulói értékelés pedagógusokról, összesítés-adatok feldolgozása, vezetői elbeszélgetés a dolgozókkal egyenként és a tantestület együttes minősítése. A szülői részről is minden támogatást elnyertek a művészeti iskolák, hiszen magas szinten együttműködve segítették a program egyes szakaszainak továbblendítését.
A tanulói oldalon – az életkori sajátosságokból adódóan – nem mindig a legpragmatikusabb megközelítésű megoldás született a kérdőívek kitöltésénél, így sokszor az adott eredmények értékelhetetlenné váltak, így az előre meghatározott elvi feltételek nem valósulhattak meg.  
A művészetoktatási intézmények szakmai célkitűzései a magas színvonalú, gyermekközpontú oktatás – nevelés, az adott város kulturális életének színesítése, annak legmagasabb szakmai szinten történő kiszolgálása, a rendezvényeken való magas színvonalú közreműködés, tartalmas és változatos programok biztosítása, az egész évet felölelő időbeni hatállyal. Kiemelt tevékenység a napi kapcsolattartást a szülőkkel, növendékeinkkel és partnerekkel, támogatókkal, amelyhez minden egyes pedagógus és technikai dolgozó készséges, segítőkész, udvarias, előzékeny és intelligens magatartásformáinak megjelenésére egyaránt szükség van, az intézmény kiváló hírnevének megőrzése, a folyamatos növendék utánpótlás és az intézmény megfelelő vonzóerejének biztosítása érdekében.
A minőségbiztosítási program folyamatos mérései nagyban segítenek az intézményi célkitűzések megvalósításában, átláthatóvá és irányíthatóvá teszik a tudatos szakmai fejlesztést és minden téren összhangban van az országos pedagógus szakmai ellenőrzési rendszer egészével. A pedagógus szakmai ellenőrzési rendszer lehetővé teszi a külső értékelés és belső önértékelés szorosabb kapcsolatának megjelenését. Az értékelési kritériumok, módszerek, eljárások és eredmények adatainak nyilvános hozzáférhetőségét biztosítja, azon túl, hogy a köznevelési rendszerben hangsúlyozza az előző minőségirányítási folyamatok beépülését. A standard köznevelési minőségirányítási rendszerek mellett – melyek közül a pedagógus szakmai ellenőrzés és az életpályamodell a legfontosabbak – intézménytípusonként szabadon további minőségfejlesztési rendszerek is szervezhetők.
Az Oktatási Hivatal közvetlen kapcsolat az Országgyűlés és az intézmények között, így nemcsak ellenőrzi, értékeli, segíti a köznevelési feladatokat, hanem motiválja is az intézményvezetőkön keresztül a pedagógusokat munkájuk egyre magasabb szinten történő elvégzésére, hogy a jövő generációi is a folytonosan bővülő egyetemes tudásanyag birtokában nevelkedjenek, mentálisan is felkészüljenek a jövő megpróbáltatásaira, szakmai- és magánéletük nehézségeinek hatékony és tudatos leküzdésére.
Az új pedagógus értékelési rendszer legnagyobb feladata – a résztvevők motiválása mellett – a pedagógus szakmai tevékenységek nívójának garanciális biztosítása a nevelés külső szereplői felé, amely megerősíti a pedagógusok társadalomban betöltött pozícióját az általános társadalmi megbecsülés fenntartásával.
Ebben a folyamatban az Oktatási Hivatal szerepe – tevékenységi köreinek felhasználásával - a „miért” meghatározása, a pedagógusok szerepe a „hogyan” kreatív és előrelátó kivitelezése.
                                                                                                          Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester, Zeneszerző
Debrecen, 2014. Március 11.