INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS 🤩🌟🎤🎹🎷 🎺🎸

INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS//OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT Hazánkban elsőként, egyedülállóan otthonába visszük a zenei élményt!...

JAZZ FIVE Translate

2014. február 22., szombat

Az intézményi fenntartóváltás hatásai és az abból fakadó változások menedzselése az oktató-nevelő tevékenységekben II



Az intézményi fenntartóváltás hatásai és az abból fakadó változások menedzselése az oktató-nevelő tevékenységekben

Ahhoz, hogy napjaink oktató-nevelő tevékenységi rendszerét legjobban átlássuk, szubjektív módon kell áttekintsük a múlt történéseit. Az előző közoktatási törvény 1985-ben látott napvilágot és a liberalizmus elveire épült. Megszüntette a szakfelügyeleti rendszert és a tanácsi irányítás a működés feletti törvényességi - jogszabályi szabályozás szerinti - felügyelet lett. A 102/1985 Művelődési Minisztérium által kiadott utasítás hatására a következő években kiteljesedik a megyei Pedagógiai Intézetek tevékenységi körei, hiszen az összes óvodát és iskolát szakmai szempontokból segíti. Mivel az önkormányzatok finanszírozási lehetőségei a 2000-s évek elejére megcsappantak, nagyobb befektetői támogatással rendelkező magánintézetek létrejöttét tette lehetővé, ami tönkre tette az állami Pedagógiai Intézetek jövőjét.
            A 2011. évi CXC. a köznevelésről szóló törvény hatékony változásokat tartalmaz ezen intézetek munkájára nézve is, amelyek fontos szerepet töltenek be az oktatási intézmények életében, hiszen állandó szakmai segítséget biztosítanak mind a pedagógusok, mind a tanulók, mind a szülők számára. A nyilvánvaló tények igazolták, hogy az 1985-ben elfogadott közoktatás törvény - generációs összeférhetetlensége miatt, politikai vezetéstől függetlenül - komoly átdolgozásra, átszervezésre szorult minden tekintetben. A köznevelési törvény értelmezése szerint a pedagógus feladatköreiben az oktató munka mellett a nevelő tevékenységek is előtérbe kerültek. Igény mutatkozott a tanulók 16 óráig - és azon túli - foglalkoztatására, feladatellátására az iskolai kereteken belül, mert a szülők gyakran - az egyre szaporodó családfenntartási nehézségei és elvárásai miatt - nem tudtak megfelelő felnőtt felügyeletről gondoskodni gyermekük számára. Ennek eredményeként a pedagógus - oktató tevékenysége mellett - nevelői feladatai, hatásai is kibontakozhattak, bár az igazán tekintélyt parancsoló és példaértékű pedagógusok a korábbiakban is megtalálták a módját a tudásanyag átadásának legélvezetesebb módjára és az emberi jótékony jellemvonások együttes fejlesztésére.
Kollektív szemléletbeli változásokat is csak az új köznevelési törvény hozott, hiszen tudatosította a pedagógus társadalomban, hogy nem elég megfelelő szintű szakmai oklevelet szerezni, azt naprakész tudással, új ismeretekkel, tapasztalatokkal és eredményekkel kell kitölteni.
Állami részről így megmutatkozott az igény a legjobb szakemberek megjelenésére, a hatékony tanügy-igazgatási rendszer megfelelő képviselőire, ellátóira.
2013. Szeptember 1-én hatályba lépett a 2011. évi CXC. a köznevelésről szóló törvény azon szakasza, amely rögzítette - többek között - a pedagógus munkakör további működésének szabályait. A három – pedagógiai tevékenységeket közvetlenül érintő - legfontosabb változás az általános iskolában 16 óráig szervezendő foglalkozások megjelenése, a pedagógus életpályamodell bevezetése és a kötött munkaidő szabályozás rögzítése volt.
2012. Október végéig az önkormányzatok nyilatkozatott tettek, hogy a későbbiekben mekkora önrésszel kívánják a város intézményeinek finanszírozási terheit vállalni, így - az előzetes igény és szándéknyilatkozatokhoz igazodva - döntöttek az intézmények fenntartói meghatározásáról.
Az óvodai ellátás a települési önkormányzat, vagy az azt vállaló egyház kötelező feladata maradt. A szakképző- és szakiskolák, valamint a kollégiumok a megyeközponti tankerület fenntartói irányítása alatt működtek tovább, az általános iskolák, alapfokú művészeti iskolák és gimnáziumok fenntartói feladatait a 2013.Január 1-től a - 202/2012. (VII.27.) Korm. rendelet alapján - a Klebensberg Intézményfenntartó Központ látta el. A KLIK központi vezetési nehézségei - a 198 tankerület irányítási feladatait ellátva - sokkal nagyobb terheket róttak a vezető tisztviselőire, hiszen az eddigieknél nagyobb munkaerő kapacitás és megnövekedett finanszírozási keret állt hirtelen rendelkezésükre, ami az irányítási és felelősségvállalási terheken keresztül nagymértékében megmutatkozott.
Értekezésem fő témája a tanügyigazgatás azon szegmensére koncentrálódik, amely a legnagyobb hatást gyakorolta a benne részt vevőkre. A pedagógusok esetében szabályzásra került a heti - az iskola ügyeivel eltöltendő - kötött munkaidő, amely heti 32 órában lett meghatározva. Ezzel a rendelkezéssel komoly morális ellentétek lecsillapítása történt meg, hiszen a más szakmákban dolgozó emberek - heti 40 órás munkaidejükkel gazdálkodva - méltatlan és kellemetlen helyzetbe hozták a pedagógus társadalmat, hiszen legtöbbször nem ismerték el munkájuk fontosságát, színvonalát és hatékonyságát. Mint minden változás a 2011. évi CXC. a köznevelésről szóló törvény is, minden - a köznevelést irányító - hatályba lépési szakaszával nagy felháborodást keltett az első szembesítés alkalmával. Az intézményvezetők feladata lett, hogy nyugodt körülmények között ismertetve és megértetve vezessék be a legújabb törvénymódosításokat, ezzel fokozatosan javítva a munkamorált.
Az első értekezleten az iskolavezetés arcán a döbbenet és a tanácstalanság jelei mutatkoztak. Döbbenet, mert ez volt az első évkezdés, amikor az intézményvezetés semmilyen információval nem rendelkezett afelől, hogy mekkora költségvetéssel rendelkezik az iskola. Tanácstalanság azért, mert a hirtelen keletkezett információhiány rengeteg kérdést felvetett a munkavállalók és még a munkaadók részéről is és nem lehetett tudni előre, hogy minden kérdésre a lehető legpontosabb válaszokat tudják-e majd rendelkezésre bocsátani.
A tanári kar a szokásos zavartsággal-zavargással fogadta a legfrissebb információk kihirdetését, aztán kis idővel a szokásos beletörődő magatartásforma lett úrrá a közösségen és próbálták elfogadni a helyzetet és nyitva tartani elméjüket a változások befogadására és megértésére.
Az új rendszer hozománya az egyik oldalon megjelent új bérezési rendszer – kinek nagyobb, kinek kisebb - egzisztenciális fejlődést eredményező reformja, a másik oldalon a személyes és szakmai elemekből álló, kötelezően elkészítendő E-Portfolio jelensége váltott ki félelmeket a tantestület tagjaiból. 
A morálisan meggyengült tantestületi szerkezetben kellett szinte azonnal elkezdeni a strukturális munkamorál-javítást, a tanulók megfelelő szakmai ellátása érdekében.
A legnagyobb félelmeket a 32 órás heti kötött munkaidő okozta, hiszen ezzel egyszerre a tanulók 16 órai iskolaelhagyása is rögzítve lett, viszont az órarendbeosztás a korábbiaknál is nehezebb szervező-koordináló munkát igényelt a délutáni kötelező elfoglaltságok miatt.
A délutáni szabad órákat a választott művészetoktatási és a szakköri tevékenységek fedték le, ezért a törvény által szabályozott délutáni kötelező tanórai elfoglaltságok komoly logisztikai feladatokat róttak az intézményvezetőkre. Hamar tudatosult mindenkiben, hogy a heti kötelező
22 tanítási órán felüli 4 további tanítási órát csak a művészeti tanárok és néhány közismereti pedagógus tudja megfelelően teljesíteni, mivel a tanulók rengeteg egyéb elfoglaltsága miatt szinte képtelenség volt beosztani ezeket a további tanórákat és a közismereti fejlődés káros hatásai nem mutatkozhattak meg a délutáni tanórák megjelenésével. A délutáni tanórák és a tanulók mozgásainak nyomon követése állandó konzultációs tevékenységeket vártak el a közismereti és művészeti, illetve szakköri pedagógusok között, így minimálisra csökkentve a tanulói igazolatlan távollétek számát.    
A tanítási órákon felüli 8, illetve 10 óra – az iskola ügyeivel eltöltendő munkaidő – lehetővé tette, hogy a kreatív pedagógusok kitűnjenek a közösségből és szakmai tevékenységeiket maximális szintre emelhessék. Az új rendszer talán legnagyobb előnye, hogy ezeknek az aktív és hatékony pedagógusoknak már nem kell háttérbe vonulnia és ötleteivel az idősebbek munkáját előre lendíteni, hanem természetesen a szervezeti hierarchia betartásával, de már hatékonyabban be tudják mutatni saját tapasztalataikat, szakmai újításaikat az iskola vezetésének.
Az egyenlővé válás fontos momentuma a szellemi termékek, intellektuális individuumok tulajdonviszonyának tisztázása, bizonyítása. Erre jelenleg egyetlen szervezet tud jogorvoslati és védelmi funkciókat ellátni, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, amely a közeljövőben egyre fontosabb szerepet tölt majd be. A legtöbb szellemi termék a művészetoktatásban keletkezik, hiszen a zeneművészeti, a tánc és a képzőművészeti tanszakokon tanuló növendékek és mestereik produkciói, alkotásai meghatározó, referenciális művészi értékkel bírnak.
A művészeti képzésben a szegény, de tehetséges gyermekek – a gyermekvédelmi kedvezmény segítségével - ingyenes oktatás keretében bontakoztathatják ki képességeiket, egyenlő feltételek biztosításával, esélyteremtő intézkedések rögzítésével. Ez a művészetoktatás gyermekközpontú látásmódjának legnagyobb erénye, így jótékony hatásai a közismereti tanulmányokra nézve és az emberi kapcsolatok terén is nagymértékben megmutatkoznak.  
Ennek köszönhető, hogy iskolánkban a közismereti és művészeti oktatás azonos szemléletben zajlik, így a két intézménytípus szimbiózisban élhet, egymás munkáját segítve, kiszolgálva.
A jövőben várható a művészetoktatást érintő változások nagy bizonytalanságot teremtettek a szakmán belül, így az intézményvezetők óvatos és megfontolt lépésekre kényszerültek, azonban véleményem szerint a művészetoktatási intézmények központosításának ügyében egyetlen szakmaközpontú és hatékony megoldás születhet, az, hogy az egymáshoz földrajzilag közel álló intézmények egymás munkáját segítve, kiegészítve, közös értékeik és kapcsolatrendszerük megtartásával jótékony-hatékony kapcsolatot kezdjenek kialakítani.
Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen már 8. éve olyan intézménytípusban tevékenykedhetek, ahol ezek a közös értékek összekapcsolási elve hatékonyan működik a közismereti és művészeti tanárok között. Bár sokszor érezteti hatását az a nézet, miszerint a művésztanárok a legtehetségesebb, kiválogatott növendékeket oktathatják, emiatt ezek a pedagógusok elbírálásban a szakma perifériájára szorulnak, ennek ellenére munkájuk szerepe a lehető legnagyobb felelősségvállalást várja el tőlük - a legszélesebb körű generációs rálátást és ráhatást megtapasztalva - a tevékenységeik legnagyobb, példaértékű hatásai miatt.
Az időközben előforduló – a tanügyigazgatást érintő – generációs problémák hatékony megoldása iskolánkban a humánus megközelítés, ami minden esetben eredményes eszköz a nézeteltérések tisztázása érdekében, így egyre több támogatásra tehetünk szert a szülői oldalon is.
Az ”új” változások megértésében is tökéletes segítség az ilyenfajta hozzáállás, hiszen a morális rend megtartása könnyebbé válik a segítségével a tantestületen és a szülői-tanulói közösségen belül egyaránt, ami az infó-kommunikációs eszközök fejlődésével és a média hatásvadász fellépésével egyre nehezebb feladatnak mutatkozik.
A vezetők másik nehéz tevékenysége a különböző fenntartói besorolás és irányítás alá eső munkavállalók motiválása, egy közigazgatási egységbe rendezése.
Az eddig egy gazdasági egységbe tömörülő alkalmazottak most több, különböző fennhatóságú vezetés alá kerültek, ami napi szinten nehezíti meg a legalapvetőbb munkálatok elvégzését. Óriási hangsúly került az előre gondolkodás fogalmának alkalmazására.
Sajnos az előrelátás elvét az eddigi életükben kevésbé alkalmazó munkavállalók az új rendszer legtöbb hátráltató hatását megtapasztalják, hiszen nem mindig a legátgondoltabb módszerekkel próbálják megközelíteni a napi feladatokat - ilyenkor előfordul, hogy a szükséges taneszközök, segédletek hirtelen nem állnak rendelkezésre - ezzel folyamatos pánikhelyzetet előidézve.
A folyamatos értekezletek ellenére a pedagógusok nagy része még mindig nem barátkozott meg a gondolattal, hogy az évtizedekkel ezelőtt megszerzett diploma nem egyenértékű a naprakész tudással és – mint, ahogy a zeneművészetben legszemléletesebben mutatkozik – szakmai életútjuk végéig folyamatosan képezni és fejleszteni kell képességeiket, ismereteiket.
Így fordulhat elő, hogy amíg a közismereti kollegák zöme az otthoni tevékenységeiket a következő tanórákra való felkészüléssel tölti, addig a zenepedagógusok a legfrissebb szakmai újításokat, fejlesztéseket kutatja, mert náluk a tanórai anyag mindig készen áll a megosztásra, hiszen évtizedeket töltöttek a tudásanyag megszerzésére, ismétlésére és megújítására.
A jövőben rohamosan csökkenő gyermeklétszám az általános iskolák között is megindítja a harcot, amit a művészeti és zeneiskolák között már megalakulásuk óta tapasztalhattunk.
A legtöbb általános iskola – amely eddig nem határozta meg további szolgáltatásainak vonalát, vagy folyton változtatott azon – hátrányos helyzetbe kerül az előrelátó és céltudatos, a tehetséggondozó szolgáltatásokat, képzéseket, szakköröket folyamatosan biztosító iskolákkal szemben, hiszen az öt éven belül bekövetkező, városonként átlagosan 100 gyermek hiányát előrevetítő statisztikák és naprakész jogi szabályozás tudatában az ilyen intézmények nagyobb vonzóerő-faktort tudnak biztosítani a tanulók és a szülők számára egyaránt.       
                                                                                                   Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester, Zeneszerző
Debrecen, 2014. Február 18.