Az intézményi
fenntartóváltás hatásai és az abból fakadó változások menedzselése az
oktató-nevelő tevékenységekben
2013. Szeptember 1-én
hatályba lépett a köznevelési törvény azon szakasza, amely - az előzetes igény
és szándéknyilatkozatokhoz igazodva - határozott az intézmények fenntartói
meghatározásáról.
Az első értekezleten az iskolavezetés
arcán a döbbenet és a tanácstalanság jelei mutatkoztak.
Döbbenet, mert ez volt az első évkezdés,
amikor az iskolavezetés semmilyen információval nem rendelkezett a felől, hogy
pontosan mekkora költségvetéssel rendelkezik az iskola, hogy mennyi a kiadás,
mennyi a bevétel, mekkora összeg fűtésköltség és megszűntek a belépős
rendezvények. Tanácstalanság azért, mert a hirtelen keletkezett információhiány
rengeteg kérdést felvetett a munkavállalók és még a munkaadók részéről is és
nem lehetett tudni előre, hogy minden kérdésre a lehető legpontosabb válaszokat
tudják-e majd rendelkezésre bocsátani.
A tanári kar a szokásos
zavartsággal-zavargással fogadta a legfrissebb információk kihirdetését, aztán
kis idővel a szokásos beletörődő magatartásforma lett úrrá a közösségen, tudván
és gondolván, hogy ők már csak áldozatai és végrehajtói lehetnek ennek az új
rendszernek. Az idősebb tanítók zöme a sértődöttségig belelovalta magát a
változások káros hatásainak szemléltetésébe. A fiatalabb, vagy beletörődőbb
tanárok próbálták elfogadni a helyzetet és nyitva tartani elméjüket a
változások befogadására és megértésére.
Az emberi elmét mindig is foglalkoztatta
az új, valami eddig nem tapasztalt megismerése, megértése, ha nem így lenne
valószínűleg az ősember sem bújt volna ki a barlangjából új, jobb körülményeket
keresni, a családja jövőjét megalapozni.
Az új rendszer hozománya az egyik
oldalon megjelent a bérezési rendszer – kinek nagyobb, kinek kisebb -
egzisztenciális fejlődést eredményező reformja, a másik oldalon a személyes és
szakmai elemekből álló, kötelezően elkészítendő E-Portfolio jelensége váltott
ki félelmeket a tantestület tagjaiból.
Ebben a kétfélre szakadt tantestületi
szerkezetben kellett szinte azonnal elkezdeni a strukturális moráljavítást.
A legnagyobb félelmeket a 32 órás heti
kötött munkaidő okozta, hiszen ezzel egyszerre a tanulók 16 órai
iskolaelhagyása is rögzítve lett, viszont az órarendbeosztás a korábbiaknál is
nehezebb szervező-koordináló munkát igényelt a délutáni kötelező elfoglaltságok
miatt.
Ezzel egy időben tudatosult az eddig - ebben
az időszakban halaszthatatlan - programokkal rendelkező kollegákban, hogy a
délutáni elfoglaltságok, humánerőforrás megújító tevékenységek, komfortszolgáltatások
a hétvégi időszakra kell koncentrálódjanak. Ez a rendelkezés főleg a
kisgyermekes pedagógusokra rótt ki nagyobb terheket, de természetesen ezek a
tanárok/tanárnők voltak a legnémábbak, legelfogadóbbak a változásokkal
kapcsolatban.
Az iskolában megjelent
a kártyás beléptető rendszer, ami ismét nehezen fogadtatta el magát a
kollektíván belül. Sajnos a néhány hónapos tapasztalat már rávilágított, hogy
igazán nagy változást nem eredményezett az új rendszer kiépítése sem, hiszen a
hó végi összesítéseken tisztán mutatkozott, hogy egyes tanároknak több órás
munkaidő túllépése, míg másoknak viszont csak problémája lett, hiszen egy hónap
leforgása alatt még 10 perc plusz munkaideje sem keletkezett a 32 kötelező benn
töltötten felül.
Természetesen elnagyoltan, némi
túlzással fogalmaztam meg az utóbbi soraimat, hogy minél árnyaltabban tudjam
érzékeltetni az előző problémák fennállásának folyamatosságát, tehát aki eddig
sem tudta hatékony szakmai munkával lekötni magát az iskola keretein belül az
ezen túl sem fogja tudni, míg a többiek az otthon melegében és a családi
kör-tanács tapasztalatainak, emberi élményeinek bevonásával próbálják még
jobban és hatékonyabban megoldani a tevékenységi körükben felmerülő szakmai
problémákat.
Nem célom bárkit is megsérteni a
pedagógus szakmán belül, de mindannyian tudjuk, hogy életkortól függetlenül
vannak szorgalmasabb, lelkiismeretesebb és passzívabb, esetleg inaktív kollegák,
akik egyetlen célja a bevételforrás és az idő eltöltése valahol.
Az adott pedagógus
munkásságán belül is adódhatnak pozitív és negatív hatású szakaszok, de ezeket
az emberi oldalról vett tapasztalatokhoz hasonlóan egy-egy következő motiváló
projekt, vagy motívum előrevetítésével könnyen tovább lehet lendíteni. Véleményem
szerint a folytonos célkitűzések, amelyek időbeli hatálya talán a legfontosabb
tényező hatékonyan léptetik tovább a pedagógus munkásságát a szinteken
keresztül. Természetesen ehhez nagyfokú előrelátó-szervező tevékenységekre van
szükség, amely a pedagógus erényeinek egyik legfontosabb tényezője lehet, így a
kisebb célokból hirtelen kirajzolódik majd egy nagyobb cél, egy nagyobb
munka/szellemi termék jöhet létre lassanként a lehetőségek és veszélyek
oldalértékeinek figyelemben tartásával.
Az ilyen apróbb célok elérése
természetesen mindig kihatnak a pedagógus kollegák tevékenységeire is, hiszen a
szorgalmasabbak folyamatos háttérbe vonulással próbálják megelőzni, vagy
kivédeni a passzívabb kollegák irigykedő megjegyzéseit, támadó, legtöbbször a
háttérben zajló ügyeskedéseit, bármilyen kompromittáló mozzanat felkutatásával
való azonnali megsemmisítési törekvésit.
Az új rendszer talán legnagyobb előnye,
hogy az aktív és hatékony pedagógusoknak már nem kell háttérbe vonulnia és
ötleteivel az idősebbek munkáját előre lendíteni, hanem természetesen a
szervezeti hierarchia betartásával, de már hatékonyabban be tudja mutatni saját
tapasztalatait, újításait az iskola vezetésének.
Az egyenlővé válás
fontos momentuma a szellemi termékek tulajdonviszonyának tisztázása,
bizonyítása. Erre jelenleg egyetlen szervezet tud jogorvoslati és védelmi
funkciókat ellátni, a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatala, amely a közeljövőben
egyre fontosabb szerepet tölt majd be.
Gyerekkorom óta folytatott zeneszerzői
munkásságom mutatott rá a szellemi termékek sérülékenységére, mikor az általam
kitalált ötletek, gondolatok, dallamok más tollából is megszólaltak. Lassan meg
kellett barátkozzak a gondolattal, hogy a szerzői jogvédő iroda tagja kell
legyek, hogy ezeket a támadásokat ki tudjam védeni.
Ez sem egy egyik pillanatról a másikra
zajló folyamat volt. Először a szakmai színvonalat kellett megerősíteni, hogy a
publikált műveimet elfogadja a szakmai élet, ezután a menedzselési folyamat
zajlott. Meg kellett keresni, hogy ki tudja segíteni és előre lendíteni a
zeneszerzői munkásságom. Ezután a rendszer megismerése következett, mert ha nem
tudom milyen szabályok vonatkoznak a munkáimra, munkásságomra, könnyen –
önhibámon kívül – problémát, esetleg akár üzleti kárt okozhatok a kollegáknak.
Végül következhetett a valódi igények felmérése, hogy melyik zenei rétegeknek
szeretnék műveket írni, zeneirodalmat, repertoárt fejleszteni. Természetesen a
mai szakmai színvonalat diktáló szervezetek a nyugati mintát követik, amely a
Közép-európai több száz éves érdekszervezeti-szakmai rendszerben nem állják meg
a helyüket, így el kellett kezdeni a zenei ügyfélkört felkutatni.
Így a folytonos tanulási vágyból, a
lehető legmagasabb szinte való eljutási vágyból, szakmai elismertetésből,
okirat és bizonyítványszerzésből, valamint a munkásságomból adódó tapasztalatok
hasznosításaiból szépen lassan kialakult az a hatékony tevékenységi kör, amit
legjobban a felnövekvő generációk oktatására, nevelésére, megtartására és
pályára helyezésére, zeneművészeti továbbtanulási lehetőségeinek kiválasztására,
az arra való felkészítésre és a növendékek későbbi tevékenységeinek menedzselésére
tudok a legjobban használni, felhasználni. Talán esetemben mutatkozik a
legszemléletesebben, hogyan válik a tehetségből, szorgalomból, kitartásból, jó
kommunikációs készségekből és szakmai alázatból idővel hatékony eszköz a
felnövekvő generációk céltudatos és jótékony-hatékony oktatására, nevelésére.
A már sokszor emlegetett
„sikertörténetek” egyikét tudhatom magaménak, annak ellenére, hogy sem anyagi,
sem szakmai támogatást nem vártam és nem is kaptam senkitől, de annál több támadást
és irigykedést.
Az ország nagyobb vidékein megfordulva,
a megye több zeneiskolájában okatva és a külföldi szakmai rendszereket is
megtapasztalva sok hasznos tapasztalatot gyűjthettem.
A továbbiakban már csak a morális és
etikai döntéseken múlt, hogy az előzőleg megszerzett tapasztalataimat milyen
oldalon hasznosítom, támogatom, vagy hátráltatom a fejlődést.
A zenész szakmán belül még mindig nagyon
erős hatású az a gyakorlat, miszerint tehetséggondozás címén a jövőbeni
konkurencia tudatos leépítése zajlik.
Ez azért óriási ellentmondás, mert a
másik oldalon a rejtett tartalékokkal rendelkező és mindig megújulni tudó
művész-tanárok nagy erőfeszítéseket tesznek, hogy a felnövekvő generációk is
megőrizhessék a művészi színvonalú tudást a fokozatosan egyre nagyobb mértékben
beáramló, romboló nyugati kulturális hatásokkal szemben.
Ez a művészetoktatás gyermekközpontú
látásmódjának legnagyobb erénye.
Ennek köszönhető, hogy iskolánkban a
közismereti és művészeti oktatás azonos szemléletben zajlik, így a két intézménytípus
szimbiózisban élhet, egymás munkáját segítve, kiszolgálva.
A legjobb példája ennek a közös jótékony
kapcsolatnak a művészetoktatás és a sport tevékenységek kapcsolata, hiszen
minden zene- és táncművész kiemelt figyelmet fordít a testi és lelki kondíciójának
megőrzésére, hogy lehetőség szerint élete végéig megfelelő színvonalon és
komfortban végezhesse művészeti tevékenységeit.
A sportolói részről is megmutatkozik az
igény, hogy a rengeteg testi fejlesztés után szellemi kikapcsolódást találjanak
maguknak.
Az átlagember ekkor lepődik meg először,
ha meglátja egy sportoló képzőművészeti alkotását, vagy színpadi szereplését,
interpretációját.
A kondicionális és szellemi fejlesztés
mellett óriási a jelentősége a zeneművészettel foglalkozó növendékek az élet
más területein elért sikereiben való közreműködésében a zenei nevelésnek,
hiszen kitűnően megmutatkozik a már néhány év gyakorlattal rendelkező művészeti
tanuló versmondásának, a közösség/közönség elé kiállva megmutatkozó
magabiztossága, kiegyensúlyozott viselkedése, példamutató, közösségformáló és
összetartó magatartása.
Ezeknek a koncerttermi sikereknek
köszönhetően sikerült a saját zenei tanszakomon is évekig megtartanom a máshol
rohamosan csökkenő növendéklétszámot. A többi kollegánál tapasztalható a
Furulya hangszert ”komolyabb” fúvós hangszerre való lecserélési kötelezés nálam
nem mutatkozott és ennek köszönhető, hogy az országban szinte egyedülállóan
továbbképző évfolyamokban is nálam folytatják a furulyatanulást, így zenei
pályára is két növendéket juttathattam el a sikeres felvételiig és mai napig
irányíthatom pályájukat, mert folyamatosan igénylik a segítségemet, tanácsaimat.
Az évek alatt nem tudtam titokban tartani a trombitaművész-tanár
tevékenységeimet, mert vagy az iskolai, városi rendezvényeken, vagy az
interneten folyamatosan találkoztak a munkásságommal a növendékek és a szülők
is. Tanácsaim ellenére – miszerint a zeneiskola rézfúvós tanár-barátaimnál
folytassák tanulmányaikat – hosszú évek óta ragaszkodnak személyemhez, de
sajnos a művészetoktatási intézmények egyenlő feltételeinek biztosítása miatt
nálam nem volt lehetőségük kibontakoztatni trombitatudásukat, annak ellenére,
hogy a városban csak én rendelkezem egyetemi szintű trombitadiplomával.
A jövőben várható a
művészetoktatást érintő változások nagy bizonytalanságot teremtettek a szakmán
belül, így az intézményvezetők óvatos és megfontolt lépésekre kényszerültek,
azonban véleményem szerint a művészetoktatási intézmények központosításának
ügyében egyetlen szakmaközpontú és hatékony megoldás születhet, az, hogy az
egymáshoz földrajzilag közel álló intézmények egymás munkáját segítve,
kiegészítve, közös értékeik és kapcsolatrendszerük megtartásával jótékony-hatékony
kapcsolatot kezdjenek kialakítani.
Szerencsésnek mondhatom magam, hiszen már
8. éve olyan intézménytípusban tevékenykedhetek, ahol ezek a közös értékek
összekapcsolási elve hatékonyan működik a közismereti és művészeti tanárok
között.
Az intézményvezetők folyamatos
fáradozásainak köszönhetően egy igazán gyermekközpontú pedagógiai
method-rendszer alakulhatott ki az évek folyamán, amit a szülői
visszajelzésekből folyton érezhetünk. A vezetők tevékenységeinek talán
legfontosabb momentuma, hogy a hirtelen változásokból a szülők és gyermekek csak
a jótékony hatásokat érezhetik meg, hiszen az iskola évtizedek alatt felépített
hírneve nem rombolható, értékmegőrző-közvetítő individuum.
Az időközben előforduló problémák
hatékony megoldása iskolánkban a humánus megközelítés, ami minden esetben eredményes
eszköz a nézeteltérések tisztázása érdekében.
Az ”új” változások megértésében is
tökéletes segítség az ilyenfajta hozzáállás, hiszen a morális rend megtartása
könnyebbé válik a segítségével a tantestületen és a szülői-tanulói közösségen
belül egyaránt, ami az infó-kommunikációs eszközök fejlődésével egyre nehezebb
feladatnak mutatkozik.
A vezetők másik nehéz
tevékenysége a különböző fenntartói besorolás alá eső munkavállalók motiválása,
egy közigazgatási egységbe rendezése, legalábbis koncepció szinten.
Az eddig egy gazdasági egységbe tömörülő
alkalmazottak most több, különböző fennhatóságú vezetés alá kerültek, ami napi
szinten nehezíti meg a legalapvetőbb munkálatok elvégzését. Óriási hangsúly
került az előre gondolkodás fogalmának megértésére, alkalmazására.
Sajnos az idősebb és a rutintalanabb munkavállalók
az eddigi életükben e kevésbé tapasztalt folyamatoknak legtöbb hátráltató
hatását megtapasztalják, hiszen nem mindig a legátgondoltabb módszerekkel
próbálják megközelíteni a napi feladatokat és ilyenkor előfordul, hogy a
tanórai szükséges eszközök, segédletek hirtelen nem állnak rendelkezésre.
Ez ismét pánikhelyzetet és felháborodást
eredményez, ami napi szinten akár több alkalommal is jelentkezhet és az
előbbiekben taglalt megoldásokkal könnyen megszüntethető.
A folyamatos értekezletek ellenére
állításom szerint a pedagógus kollegák még mindig nem tudatosították magukban,
hogy az évtizedekkel ezelőtt megszerzett diploma nem egyenértékű a naprakész
tudással és – mint, ahogy a zeneművészetben legszemléletesebben mutatkozik –
szakmai életutunk végéig folyamatosan képezni és fejleszteni kell
képességeinket, ismereteinket. Így fordulhat elő, hogy amíg a közismereti
kollegák zöme az otthoni tevékenységeiket a következő tanórákra való
felkészüléssel tölti, addig a zenepedagógus a legfrissebb szakmai újításokat,
fejlesztéseket kutatja, mert a tanórai anyag mindig a fejében van, hiszen
évtizedeket töltött a tudásanyag megszerzésére, megújítására és ismétlésére.
A zeneművészeti képzés ezért kívánja a
legnagyobb áldozatokat a benne részt vevőktől, hiszen amíg a többi gyerek a
társaival játszik, a zenészpalánta már a hangszerén játszik, tudatosan
készülve, hogy a legmagasabb szintre elérve sem lehet majd elégedett, mindig
egyre jobbra, többre törekedjen, a legjobb tudása szerint legnagyobb értéket
adva - az egyetlen olyan művészeti ág képviselőjeként, ami egyszerre minden
érzékszerve hat és ezen felelősség teljes tudatában – hivatott arra, hogy megszépítse
a világot.
Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár,
Karmester, Zeneszerző
Debrecen, 2014. Február 9.