INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS 🤩🌟🎤🎹🎷 🎺🎸

INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS//OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT Hazánkban elsőként, egyedülállóan otthonába visszük a zenei élményt!...

JAZZ FIVE Translate

2014. február 13., csütörtök

Gondolatok a Művészeti Iskolák központosítási szándékáról, avagy merre forduljon a hajó…



Gondolatok a Művészeti Iskolák központosítási szándékáról,
avagy merre forduljon a hajó…


            Határozott utasítást kaptam gondolataim összeszedésére a művészeti iskolákat is utolérő állami központosítással kapcsolatban. Az előző hónapokban nagyon kevés pontos információ került birtokunkba ezzel az üggyel kapcsolatban, ezért nem is tudok teljesen objektív véleményt alkotni ez ügyben. Szemléletben mindenképpen nehéz lépések előtt áll a rendszer, hiszen a művészetoktatás készül a vidéki kisvasútról az intercityre átszállni.
A zenepedagógus körökben terjengő hírek több ponton megegyeztek egymással, azonban a többi szegmens teljes homályban tárul csak szemünk elé.
Tudható volt előzőleg, hogy a 2014-es esztendő a művészeti iskolák rendszerének változásait fogja meghozni és, hogy ez a változás a Pedagógiai szakszolgálatokhoz hasonlóan megyénként egy alapfokú művészetoktatási központ létrehozásának tervét fogja tartalmazni.
A köznevelési törvény szeptemberben hatályba lépett szakasza még mindig nem zárta ki a rendszerből azokat a kollégákat, akik nem megfelelő szintű, vagy szakos végzettséggel oktatnak. Novemberre visszakerültek a tantestületbe, mert jobb munkaerő híján még középfokú végzettséggel is kénytelenek voltak ismét alkalmazni őket, hogy az időközben beiskolázott növendéktömeget ne kelljen elengedni.
Az év első fele valószínűleg erre problémára is végleges megoldást fog eredményezni, ami újabb pedagógus státuszok megszűnését és ezzel egyetemben iskolán belüli kapcsolatok (iskola-szülő- pedagógus-gyermek viszony károsodásával), tanszakok és hangszertípusok eltűnését fogja magával hozni.
Ahhoz, hogy még jobban szemléltessük a problémákat - miszerint egy kulturális multi-központ létrehozásával az emberi kapcsolatok szintjén strukturális leépülést tapasztalhatunk - főbb motívumaira kell szednünk a különböző szegmenseket.
A többi oktató-nevelő tevékenységgel ellentétben a művészetoktatás szervesen egybefonódik az emberi érzelmekkel, emiatt bármilyen apróbb változtatás az előzőekben heves indulatokat váltott ki.
Természetesen, mint minden új rendszernek mindig voltak és lesznek nyertesei. Ezek általában a megyeszékhelyeken működő zeneiskolák voltak. Sajnos a 2000-s évek elejére már tapasztalhattuk, hogy támogatók híján nem tudtak csak önerőből és csak zenei tagozattal fennmaradni ezek az intézmények és 3 fő tevékenységi körben határozták meg további működésüket (zene, tánc, képzőművészet, esetleg dráma). 5-6 év elteltével már eltűntek a pénzügyi források, így szükségessé vált a művészeti iskolák átszervezése. Fenntartói oldalról szemlélve akkor a legkönnyebben fenntartható egy intézmény, ha viszonylag kevés befektetéssel is hatékonyan tud működni. Sajnos a művészei iskola a legdrágább intézmények közé tartozik, ezért az állami normatíva mellett térítési és tandíj beszedésére kényszerítette a vezetőket.
Fontos azonban megjegyezni, hogy a művészeti iskola a legtöbb kreatív és minden szempontból értékes termék előállítója, akár kézzelfogható alkotás, akár szellemi termék formájában jelenjen meg. A nyugati államokban ez az oldala közismert a művészeti produktumoknak, így könnyebben alkalmazhatják az üzleti világ szabályait a művészetekre vonatkoztatva is.
A helyi viszonyok úgy alakították, hogy városunkban két művészetoktatási intézmény is életképes tudott maradni az évek során.


A továbbiakban két fő nyomvonala mutatkozik meg az eseményeknek az intézményi központosítás révén:


1. ha az összevont intézményeknek a zeneiskola igazgatója lesz a vezetője:
- szakmai és szakértői szempontokból fejleszti tovább a vezető, ezért gyors fejlődésnek indul az intézményegység
- több tanteremre van szükség, amennyiben a többi tanszak is egy egységbe tömörül és az oktatás a központi épületben folyik tovább, mert az általános iskolák elveszítik érdekeltségeiket a tantermek biztosítása terén
- a tanulók bejárását, tanórára való bejutását nem koordinálva továbbra is fennmaradnak a szülői és tanulói szempontból kedvezőtlen feltételek


2. ha az összevont intézményeknek az általános iskola igazgatója lesz a vezetője:
- a tankerület többi művészeti iskola vezetője tagintézmény-vezetői státuszba kerülnek, így az ő helyettesei státuszainak felszabadulásával költségmegtakarítás eredményezhető
- az általános iskola keretein és tantermein belül változatlanul zajlik az oktatás, így jelentős költségmegtakarítás eredményezhető
- a tanulók bejárását, tanórára való bejutását koordinálva továbbra is fennmaradnak a szülői és tanulói szempontból kedvező és komfortos feltételek, a folyamatos tanulói és tanári kontroll mellett, mivel a szakos pedagógus kíséri egyik tanóráról a másikra a növendékeket

A területi lefedettség biztosítása is kényes tényező az intézmények tevékenységi köreiben. Az évek során a beiskolázási harcban komoly érdekütközések jelentek meg városi szinten az iskolák között. Erre megoldás lehet, hogyha egy közös megállapodásban rögzíteni tudják az érdekelt felek igényeiket, elvárásaikat egymás felé és egy jótékony-hatékony közös együttműködés kezdetét veheti a járási, város és intézményi kulturális igények legmagasabb szinten történő kiszolgálásának érdekében. 
A földrajzilag legközelebb álló intézményekben az eddigiekhez hasonlóan a területi fennhatóságú/érdekeltségű intézmény iskolázná be a növendékeket, míg a távoli iskolákban az előzőleg meghatározottak, vagy a későbbi egyeztetések alapján lehetne kiszolgálni a közösség kulturális igényeit, akár a tevékenységi körök/teendők beosztásával is. Nagyobb számú jelentkezés esetén a legköltség-takarékosabb a pedagógusok kiküldetése a vidéki intézményekbe, főleg az elméleti, vagy csoportos, de a szakfőtárgyak esetében is. Ez némi extra útiköltség felhalmozódást eredményez majd, de nem igényli a nagyobb embertömegek mozgatását, így nem okoz pénzügyi szempontból extra kiadásokat (pl.: másik tanterem fűtése) problémákat sem. 

A szakmai kvalitások kérdése újabb problémás terület minden tankerületben. A szolfézs, zongora, gitár és furulya tárgyak oktatása általában nem szakos, vagy nem megfelelő szintű diplomás pedagógussal kerül megoldásra. Az utóbbi hangszerek közül a furulyaoktatás hordozza a legtöbb kérdést maga körül, hiszen mind a fafúvós, mind a rézfúvós hangszereknek kötelező előkészítő hangszere. Időközben megjelentek a Blockflöte diplomát szerzett pedagógusok, akik rendszerint külföldön kamatoztatják a magyar iskolarendszerben évtizedeken keresztül megszerzett tudást. Az egyik helyen túl sok tanár van egy-egy hangszertípusból, a másik helyen túl kevés. A hiány/divathangszerek oktatói extra kéréseket is támasztanak a fenntartó felé, hogy ne szűnjenek meg a tankerületben az adott szakokon történő tanulási lehetőségek. Ez a tantestületen belül feszültségeket okoz, hiszen az egyik oldalon egy magasan képzett pedagógus nehezen talál megfelelő állást, a másik oldalon sokszor képzetlenebb kollegája viszont válogat az állások között.
A saját intézményünkön belül megállapodtunk a zenész kollegákkal, hogy a továbbiakban is vállaljuk az egész státusznyi növendéket befogadó tanszak teljes körű menedzselését, a kötelező 22 tanórai elfoglaltság mellet további heti 4 órában külön foglalkozásokat biztosítunk a növendékeknek továbbra is.
A legjobban képzett tanárok tudását a legmagasabb szakmai elvárásoknak megfelelő tevékenységekkel szeretnénk kamatoztatni, így az egyéni és intézményi közös érdekeknek megfelelve a trombita tanszak beindítását javasoljuk, mivel az előzetes igényfelmérések, az intézményvezetői támogatások és a folyamatos szülői kérések - miszerint fiúk és lányok egyaránt szívesen választanák főtárgy hangszerüknek a trombitát - igazolták életképességét. Az azonos hangszerre való beiskolázás nem okozhat érdekütközést, hiszen az egyéni beiskolázási módszerek révén mindkét iskolatípusnak – eltérő erényeiknek és értékeiknek köszönhetően különböző szülői- és növendékérdeklődési körből adódóan – eltérően kialakult bevonzó ereje van. A városban egyedül, egyetemi szintű trombita-művésztanári oklevéllel rendelkezve, szándékomban áll legjobb tudásom szerint megfelelni a közösség kulturális igényeinek és folyamatosan biztosítanám a városi ifjúsági fúvószenekar szólamvezető dallamhangszerének utánpótlását.
Így egymás munkáját segítve, kiegészítve közösen tudnánk ingyenes fellépők biztosításával ingyenes programokat biztosítani a városi intézményeknek.
A gitár, ütő és furulya tanszakokon tanuló növendékeknek állandó lehetőséget tudunk biztosítani - akár kezdők számára is - iskolánk ifjúsági zenekarában a közös zenélés örömeinek megtapasztalására.
A tankerületeken belül szerveződött művészeti iskolák a jövőben ingyenes közös rendezvények létrehozásával biztosítanák a jó kapcsolat megőrzését, ahol a növendékeknek, szülőknek és pedagógusoknak egyaránt lehetősége nyílna az ismerkedésre, barátkozásra és kapcsolatépítésre.
A szülői munkaközösség és a diáktanács bevonásával állandó segítséget biztosítanánk e rendezvények szervezési és lebonyolítási szükségleteinek biztosításában.
            A művészetoktatás örök problémája a finanszírozási teendők megfelelő menedzselésének hiánya, mivel nem állnak rendelkezésre menedzser-vezetők, akik üzleti szempontból tudnák meghatározni az intézmények célkitűzéseit.
A sporttal ellentétben nem kötelező feladatokat ellátó oktatási forma, ezért a készségek maximális szintre való fejlesztése a fő feladata, ezért nem mutatkozott szándék az alapfokú művészetoktatás mindenkinek ingyenes hozzáférhetőséget biztosító átszervezésére.
Azonban a sporttevékenységek mellett a művészeti tevékenységek is fontos szerepet töltenek be az ember egészséges fejlődésében és későbbi életében, hiszen a már az ókori ember is meghatározta szükségességét a fizikai és mentális készségek megfelelő egyensúlyban történő fejlesztésének.
Napjainkra heti 1 ének és 1 rajz órában tudják megoldani a tanulók művészeti képzését, de nem azon a színvonalon, ami a művészetoktatást megilletné, így a tanulók hamis képet kapnak arról mit is jelent ez a foglalkozás és még a fontosságát is megkérdőjelezik.
Minden művészetoktatásban részt vevő tanulón már igen korán megmutatkoznak annak jótékony hatásai, hiszen gondoljuk csak a zeneművészeti tanulók szorgalmára, műveltségére, kreativitására, problémamegoldó készségére, szakmai alázatára, fegyelmére, kitartására, kiegyensúlyozottságára, munkához való morális hozzáállására, csapatszellemére, koncentrációjára, memória fejlődésére, koordinációs készségére, önbizalmára, interpretációs készségeinek gyors fejlődésére, manuális- és mentális készségeinek fejlődésére, mivel a zene az emberi szervezetre gyakorolt jótékony hatásai köztudottak.
Ezeket a jótékony hatásokat a köznapi ember is könnyen és nagymértékben hasznosíthatná, kamatoztathatná későbbi szakmai életében, hogy minden szempontból az elvárásoknak megfelelő szakember válhasson belőle, ezért ha a közeljövőben nem is kerülhet sor, a későbbiekben mindenképpen megoldásra vár a művészetoktatás - alapműveltségi szinten megoldott - ingyenes hozzáférhetőséget biztosító átszervezésére – akár választható szakkör formájában is - annál is inkább, mert a Pedagógiai intézetek 7 fő tevékenysége, szakmai szolgáltatása közül 2 is szervesen összefonódik a művészetoktatással, így igen nagy segítséget nyújthat az egészséges ember szellemi fejlődésének megfelelő mértékű előrehaladásában.  
Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester, Zeneszerző
Debrecen, 2014. Február 11.