A művészeti iskola ideális vezetője
A művészeti iskola mind tanulóit, mind pedagógusait
tekintve a vegyes összetételű intézmények közé tartozik. Ahhoz, hogy
vezetőjének ideális személyiségét meghatározhassuk, rögzítenünk kell, pontosan
milyen kompetenciákra van szüksége az iskolavezetőnek.
Mivel
pragmatikusan intellektuális és konvencionálisan gyakorlatias pedagógusokat is
szintetizáló intézményről beszélünk, vezetőjének minden tevékenységi kört,
szakmai individuumot – a művészeti tanszakok és a közismereti szakok
tevékenységeit egyaránt beleértve - egyformán ismernie kell.
Ami
az egyik pedagógusnál előny lehet, a másiknál épp hátrányokat okozhat, így a pedagógus
munka minden szegmensét jól átlátva, átgondoltan kell irányítsa a vezető.
A művészeti iskolák vezetői általában nem művészeti
szakos pedagógusokból kerülnek ki, így a menedzservezetői feladatok ellátása is
nehéz feladatnak bizonyul számukra, hiszen a több évtizedes növendékharc – amit
a művészeti iskolák évről-évre tapasztalnak – az általános iskolákat eddig nem
sújtotta, így ezek nem voltak szükséges kompetenciák a vezetők feladatainál.
A
néhány éven belül hirtelen megtapasztalható tanulói létszámcsökkenés az
általános iskolákat is érinteni fogja, így további szolgáltatásaikkal kell
vonzóvá tenni intézményüket a szülők és leendő tanulók részére. A tanulókkal és
szülőkkel való kiegyensúlyozott kapcsolattartás legjobb képviselői a
művésztanárok, hiszen ők minden nap találkoznak a növendékekkel és a szülőkkel,
így egy pozitív hatású tevékenység közreműködésével kerülhetnek közelebb a tanári-
növendéki-szülői nézőpontok és jobb hangulatban egymást készségesen segítve
tudják előrelendíteni a tanuló fejlődési szakaszát, könnyedén megoldva ezzel a
felbukkanó napi problémák halmazát.
A művésztanárok elbírálásban
sokszor a szakma perifériájára szorulnak – a közvélemény szerint csak a legtehetségesebb,
kiválogatott növendékeket oktatják- ennek ellenére munkájuk szerepe a lehető
legnagyobb felelősségvállalást várja el tőlük - a legszélesebb körű generációs
rálátást és ráhatást megtapasztalva, a bölcsődétől egészen felnőtt korig
oktatva - a tevékenységeik legnagyobb, példaértékű hatásai miatt. Ezzel egy
időben egyre nagyobb feladatok hárulnak a művésztanárokra, főleg a
kapcsolattartás és lobbi területén, amely az adott intézmény fennmaradását,
épülő jövőjét biztosíthatja.
Öt
éven belül városonként akár több száz tanulói létszám hiányában megmutatkozó demográfiai
csökkenést a legtöbb általános iskola – amely eddig nem határozta meg további
szolgáltatásainak vonalát, vagy folyton változtatott azon – hátrányosan fogja
megszenvedni, az előrelátó és céltudatos, a tehetséggondozó szolgáltatásokat,
képzéseket, szakköröket folyamatosan biztosító iskolákhoz képest, hiszen a
művészi iskolákhoz hasonló intézmények nagyobb vonzóerő-faktort tudnak
biztosítani a tanulók és a szülők számára egyaránt. Erre az időszakra datálódik
az intézményvezetők generációváltásai is, hiszen a vezetői átlag életkor elérte
a 60 évet, főleg a szakmai/művészvezetők között. Ezek között a szakmai vezetők
között viszont – főleg az idősebbeket tekintve – kevés igazi menedzsertípusú
karakter található – még kevesebb az igazán karizmatikus, magával ragadó
személyiség, akire példaként tekinthet a környezete - így nem tudják az üzleti
világ szabályai szerint átlátni intézményük helyzetét. Napjaink történéseinek
legnagyobb változásait a 2011.CXC a köznevelésről szóló törvény folyamatosan
életbe lépő szakaszainak értelmezése adja, hiszen állami szinten jelent meg az
igény a legkiválóbb pedagógus szakemberek megjelenésére, a tanulók maximális
szakmai fejlődési feladatainak magas szintű ellátása érdekében. A pedagógus nevelési
tevékenységek központjában a tanulói és szülői napi szintű kommunikáció áll,
amely biztosítja a megfelelő rálátást az adott tanuló időbeli fejlődési
szakaszára. Ezek a megváltozott viszonyok újfajta hozzáállást követelnek az
intézményvezetőktől, hiszen – ahogy a tanulók folyamatos generációváltásai is
mutatják – újabbnál újabb ismeretek, információk átadásának centrumává válik az
iskola.
Az
újtípusú vezető erényei között a legfontosabbak közé tartozik a naprakész
tudás, céltudatosság, jövőorientáltság, előrelátó gondolkodás, kreativitás, jó
problémamegoldó készség.
Ezen
kívül rendelkeznie kell kiváló kommunikációs készséggel és kitűnő
kapcsolattartási morállal, ami lehetővé teszi, hogy intézménye referenciáit
megfelelő marketing tevékenységekkel segítve támogatókat, partnereket nyerjen
magának az alá-fölérendeltségi viszonyban épült emberi és szakmai
rendszerekben. A megváltozott viszonyok megkövetelik, hogy vezetőként minden
irányban naprakész információkkal rendelkezzen, követve az igényeket és ahhoz
igazítva a pedagógusképesítéseket. Az előzőekben meghatározott fő tevékenységi
körhöz szigorúan ragaszkodva folyamatosan megújítva, – a pedagógus
kvalitásokkal egyenes arányban - fejlesztve, új tanszakok, tantárgyak,
részlegek megnyitásával teszi lehetővé az intézménytípus megfelelő szakmai
besorolását, elősegítve, irányítva - a támogatók szemszögéből tekintve - a
pozitív elbírálás utáni könnyebb választást. Ezekkel a lehetőségekkel további
bevételekre tehet szert az iskola, vagy annak alapítványa számára úgy, hogy
közben a kommunikációs csatornákat felhasználva elégedettségi szintet is mérni
tud, egyúttal intézménye kvalitásait is elismerteti.
Erre
azért van szükség, mert a művészeti iskolák esetében egy nem kötelező
feladatokat ellátó intézmény irányítási feladatait is koordinálni kell és
rögzítenie kell a köztudatban iskolája magas szintű szakmai tevékenységeinek pénzügyi
oldalon megvalósuló támogatásának megtérülését, a művészeti növendékek az élet
más területein alkalmazott értékes tudásának kifizetődését, ezáltal garanciát
vállalva a növendékek későbbi szakmai életének sikeres kibontakozására. Szülői
és növendék oldalon is tudatosítja és garantálja a művészeti ismeretek
szükségességét a későbbi életszakaszokban. Ez nagyon nehéz feladat, hiszen
sokszor a szülők nem megfelelő mértékben, vagy egyáltalán nem érdeklődnek
gyermekük előmenetelével, jövőjével kapcsolatban, így leginkább az utolsó
pillanatokban – az intézmény minden igyekezete ellenére - csak megkésve és
passzívan fogadva tájékozódnak a tényekről.
A művészeti vezető feladata az is, hogy minden
információt a megfelelő időben indítson el és rögzítse a beosztottak feladatait,
részvállalási mértéküket az adott információ sikeres célba juttatásának érdekében.
A művészeti képzés – szerkezeténél fogva
– a legnagyobb generációs skálát felölelő nevelési forma, hiszen kisgyermek
kortól egészen felnőtt korig lehetőség nyílik a növendékek megfelelő színvonalú
képzésére, így a művész tanárok felelőssége is nagyobb a közismereti
kollegáiknál, mivel az ember intellektusának és személyiségének - mentális és
manuális készségeinek - kialakulásának, folyamatos fejlődésének kulcsfontosságú
szereplői és irányítói. Vezetőjük motiváló és inspiráló hatása is nagyobb kell legyen,
hiszen a művésztanárokat folyamatosan ösztönözni kell alkotói képességeik,
kreativitásuk kibontakoztatására, a felnövekvő nemzedékek számára biztosított
ismeretanyagok folyamatos bővítésére, művészi értékű produkciók, alkotások interpretálására.
A jó vezető emberi és szakmai oldalon egyaránt példaként
szolgál környezete számára, segítőkész a szülőkkel, határozott a tanulókkal,
megértő/elfogadó a tanárokkal, ezzel megalapozva pozíciója biztonságát. Gyakran
előfordul, hogy a férfi vezető túl engedékeny a női beosztottakkal, a női
vezető pedig szeszélyes, kiszámíthatatlan lehet, akit az érzelmei
befolyásolnak. Az ilyen nemi identitásbeli jellegzetességeket nagymértékben
kerülnie kell a vezetőnek magatartási formáiban, hogy etikai szempontokból is megkérdőjelezhetetlen legyen személye. Más
intézménytípusokkal ellentétben a művészeti vezetőnek magának is kreatívnak
kell lennie, hiszen a pénzügyi világ változásai ezt az intézménytípust sújtják
legjobban és leggyakrabban. Emiatt folyton új ötletekkel kell biztosítania
intézménye jövőjét, ehhez viszont az alkalmazottak jó ötleteire is szüksége van,
hogy azokat – a hatékony munkaerő alkalmazás révén – mérlegelve, a saját
ötleteivel kiegészítve minden szinten megoldást találjon a felmerülő
problémákra és minden fórum érdekeit megfelelően képviselni tudja.
Ez
a képesség teszi lehetővé, hogy a változásokra előrelátóan fel tudjon készülni és
azokra gyorsan és hatékonyan tudjon reagálni, a piaci és földrajzi viszonyok
magas szintű kihasználásával.
A
művészeti iskola legfőbb erénye, hogy akár támogatás nélkül is - a semmiből - magas
értékfaktorral rendelkező – főleg szellemi – termékeket tud életre hívni.
Ezeket a vezető
a korszerű infó-kommunikációs eszközök legmagasabb szintű kihasználásával
díjmentesen reklámozni tudja – azt megköveteli a beosztottaktól is -, így
keltve szimpátiát az intézmény iránt, a modern üzleti világ szabályai szerint
értékessé téve azt.
Az így keletkező
– viszonylag kis befektetéssel, időráfordítással megjelenő – funkcionális
haszon előrelendíti a „mentális gazdaságot” - a fejekben elérve óriási kapacitás
és minőségnövekedést - a szellemi tőke megnövekedésével, amely pénzügyi
szempontokból is értékes terméket hoz létre.
Ez a modell már
önfenntartó folyamatokat indít el, hiszen bármelyik momentuma, bármelyik
szereplőjével, bármikor könnyedén megismételhető, mely folyamat irányítója a
modern világ művészeti iskolájának - minden változásra felkészült - marketing
és menedzservezetője lesz.
Domokos
János Antal
Trombitaművész-tanár,
Karmester, Zeneszerző
Debrecen, 2014.
Február 21.