INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS 🤩🌟🎤🎹🎷 🎺🎸

INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS//OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT Hazánkban elsőként, egyedülállóan otthonába visszük a zenei élményt!...

JAZZ FIVE Translate

2018. február 28., szerda

Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia és a Jövő Zenéje Tehetségmenedzselési Program


Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia
és a Jövő Zenéje Tehetségmenedzselési Program
Mivel a személyes és a digitális térben is nagy érdeklődés mutatkozott ALMA Közösségi Zene Ház Projekt – COncerto DEbrecen Dalház divíziós edukációs előadásaink iránt – amely csak a blogon sokezer nézettséget ért el csupán 3 hónap alatt – és személyesen is többször kérték foglaljam össze a lényegét úgy döntöttem engedek a kérésnek, hátha másnak is megjön a kedve az enyéimhez hasonló innovatív alapító ötletek gyakorlati megvalósításához. J
            Ha egyszerűen szeretném magfogalmazni mi is az ALMA, azt mondom:
az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia – ALMA a valódi választás lehetősége!

Lényege: új módszerek alkalmazása új eszközök segítségével.

Az ALMA Akadémia 2017-es indulásakor két projekthelyszínen kezdte meg működését; önálló művész-tehetségmenedzselési programmal és digitális tantervvel rendelkezik elsősorban a zenei tehetségek korszerű fejlesztése érdekében.
Az akadémiára történő bekerülés feltétele, hogy a résztvevő rendelkezzen azonosítható tehetségjegyekkel, amelyeket egyedi szempontok szerint határoztam meg.

Tehetségazonosítás az ALMA Akadémián:
            Ahhoz, hogy egy zenei tehetséget az infokommunikációs kor elvárásai szerint azonosíthassunk az alábbi szempontok közül legalább egynek teljesülni szükséges:
-          Kiemelkedő zenei teljesítmény
-          Önálló szerepvállalás és tapasztalatszerzési szándék
-          Társadalomkulturális érzékenység
-          Készségszintű művészi alapfunkciók
-          Sikerkereső, alkotó személyiség
-          Közösségi hasznosulású kreativitás
-          Sokoldalú megjelenés
-          Kiterjedt képzelőerő
-          Meghatározó kitartás és tűrőképesség
-          Dinamikus fejlődőképesség

A tehetségazonosítás gyakorlati feladatai után további négy szinten folytatódik a tehetség készség- és rutinfejlesztése, amelyeket egyedi művésztehetség-modellben rögzítettem:
Domokos – Művésztehetség-modell (2017) - Tenyéralak
1.      Tehetségkészség (gyakorlati tapasztalat) – begyakorlott legyen, ne csak információ szintű, TEHETSÉGAZONOSÍTÁS szintje
2.      Nevelés (műveltség-, ismeret- és tudásszint) – értelmileg átlagos, érzelmileg elmélyült és szellemileg magas fokú legyen, TEHETSÉGGONDOZÁS szintje
3.      Elismertség (általános megbecsültség) – egyensúlyban legyen, tehát ne alul-, vagy túlértékelt, TEHETSÉGMENTORÁLÁS szintje
4.      Hasznosulás (gyakorlati illeszkedés) – hétköznapi, emberközpontú haszna legyen, TEHETSÉGMENEDZSELÉS szintje
5.      Tér-idő (környezeti kiterjedések) – megfelelő legyen, jó időszakban, jó lokációban, TEHETSÉGKÖVETÉS szintje

több info:



ALMA SZÁR – Szolgáltatások Általános Rendszere
a projekt megalkotója, kizárólagos tulajdonosa és jogos működtetője: a MŰVÉSZI ZENE KÖR vezetősége

a projekt célja:
- az aktív és interaktív tablet-alapú digitális zeneoktatás előtérbe helyezése
- az élménygazdag, személyiségfejlesztő sikeres önkifejezés kialakítása dinamikus, fiatal előadók segítségével
- a művészi zene iránti érdeklődés felkeltése és fenntartása
- az egyetemes zenekultúra megőrzésével innovatív, korszerű problémamegoldási módszerek és eszközök tudatosítása
- művészeti értékmegőrzés, értékközvetítés és értékteremtés
- kohéziós csoportkooperáció kialakítása
- a magas- és multikulturális lehetőségbiztosítás és esélyteremtés
- a szabadidő koncentráltan hasznos és hatékony felhasználása
- egyedi módszer- és eszközrendszer ismertetése, tudatosítása és népszerűsítése
- a közösségi zene alkotó- és előadó-folyamatainak továbbfejlesztése
- a tanulás és a továbbtanulás szakmai támogatása
- a tanulmányi értékeredmények javításának motiválása
- a hasznosuló sokoldalúság kialakítása és fejlesztése
- tisztességes szakmai figyelem és személyes gondoskodás biztosítása
- fellépési lehetőségek biztosítása meghatározó rendezvényeken
- naprakész szakmai tapasztalatok és ötletek megosztása
- elméleti és gyakorlati fejlesztés kiegyenlítése
- versenyképes tehetségmenedzselés
- korszerű készségfejlesztés
- szakmai utánpótlás-nevelés
- vizsgára és felvételire való felkészítés
- közösségfejlesztés és közönségnevelés

- a projekt időtartama: 10 félév, a 10 program tematikája szerinti edukációs felosztásban;
a 3 alapprogram a teljes projektidőtartam alatt megjelenik, elmélyítő jellegű, választható irányspecializációval;
Az egymást követő programokba történő bekerülés feltétele a min. 3,0 tanulmányi átlageredmény megléte és annak folyamatos javulása!

a programok időtartama: 1 program 1 félév (6 hónap) időtartamú

a projekt alapelve: a közösségi zene iránt érdeklődők számára korszerű és élményszerű közös zenei edukációs lehetőségek biztosítása

a projektelőadások rendszere és rendszeressége:  
a projektelőadások ciklus-rendszerben elérhetőek,
az A-ciklus 120 perc/alkalom, a B-ciklus 90 perc/alkalom, a C-ciklus 60 perc/alkalom időtartamban kínál fejlődési lehetőségeket;
a minden hónap páratlan heteiben megtartott előadások után a páros hetekben egyéni felkészülés, gyakorlati tudásszintetizálás következik;
az előadások praktikusan 2 heti rendszerességgel szerveződnek, tehát folyamatossá válhat a készségfejlesztés, de megfelelő szabadidő jut az egyéni önfejlesztésre, felkészülésre, kísérletezésre, alkotásra és egyéb szabadidős tevékenységekre is

a csoportösszetétel: minimum 3 fő, dallam-akkord-ritmus szerepkörök szerint;
a szerepkörök műsoronként változnak, így minden játékos minden szerepkörrel megismerkedhet;

az alaplétszám megjelenése szükségfeltétel a közös fejlődés és a közösségi zenélés hatékonysága érdekében

a projekt rendje:
-          Augusztus: csoportszervezés; előadói bemutató előadások
-          Szeptember – December: előadások (I. félév)
-          Január: I. programzárás; beszámoló
-          Február – Május: előadások (II. félév)
-          Június: II. programzárás; beszámoló
-          Július: promóció; jelentkezés

TOVÁBBI INFO: E-mail: muveszizenekor@gmail.com


ALMA MAG – Minőségközvetítési Alapprogram Generáldimenzionálása

-          Prémium minőségű művészeti szolgáltatásaink feltétele a kölcsönös támogató attitűd kiterjesztése, a partnerkapcsolatok ápolása.
-          Élményalapú edukációnk célja a tudatos, tisztességes és takarékos fejlődésirányítás,
a dinamikus fejlődőképesség biztosítása.
-          Kiemelkedő fejlődési teljesítmény kizárólag a korszerű tehetségmenedzselési programunkkal eredményezhető.
-          Programjaink résztvevői számára kiemelt lehetőség az önálló szerepvállalási és tapasztalatszerzési szándék koordinált menedzselése.
-          Szervezett társadalom- és magaskulturális érzékenyítési programjaink jótékony-hatékony többletismereteket és tapasztalatokat biztosítanak a teljes felhasználó háló számára.
-          Készségszintű művészi alapfunkciók kialakításával hatékony rutinfejlesztés eredményezhető.
-          A sikerkereső, kreatív alkotó-előadó személyiségek helyes irányú fejlesztését
a kis létszámú projektcsoportjaink biztosítják.
-          Rövidtávú célzott eredményeink a közösségi hasznosulású, tudásintenzív kreativitás kialakítása és továbbfejlesztése.
-          Hosszútávú célzott eredményeink a meghatározó kitartás, valamint
a tűrőképesség kialakítása és továbbfejlesztése.
-          Akusztikus, elektronikus és digitális hangszereink, eszközeink és módszereink segítségével sokoldalú megjelenést biztosítunk.
-          Egyedi, perspektivikus élményalapú szakmai minősítési szempontjaink alkalmazásával és előadóink személyes tapasztalatforrású különvéleményei alapján naprakész és objektív mérés-értékelés-továbbfejlesztési keretrendszert koordinálunk.
-          Szervezett, közösségteremtő és közönségművelési értékű eseményeink kiemelten értékközvetítő céllal kerülnek megrendezésre.



Érzékelhetően az akadémikus gondolkodást felváltja az alkotó, kreatív művészi szemlélet, amely teret enged a tehetségmenedzselésben aktív alkotói kísérletezésnek.
Az ALMA Akadémia szándékaink szerint teret enged ezeknek a kreatív alkotófolyamatoknak, a helyes és korszerű személyfejlesztés érdekében.
Az alábbi összehasonlító táblázat tudatosítja a különbségeket a hagyományos zeneiskolai képzés és az ALMA edukáció között.

ALMA - összehasonlító táblázat
szempontok
hagyományos zeneiskolai képzés
ALMA edukáció
sikerközvetítés
előrögzített interperszonális mediálás
kreatív interaktív mediálás
célközönség-elérés
személyiségfejlesztő individuális képzés tapasztalt szaktanárokkal
szerepvállaló közösségi zenefejlesztő, tehetségmenedzselő edukáció sokoldalú, kreatív és tapasztalt előadó- és alkotó-művésztanár előadókkal
jellemző kulturális kiterjedés
zenekultúra és egyetemes kultúra
magaskultúra és társadalomkultúra
képzési szerepvállalás
szakmai alapfunkciókat tanul
személyes szerepköröket tanul
interpretáció típusa
motivált előadás
inspirált alkotás és motivált előadás
tanulási folyamat
passzív szabálykövető másolás
aktív tapasztalati önkifejezés
tudásintenzitás
klasszikus egyetemes ismeretanyag
és tudásmegosztás
korszerű és naprakész ismeretek
és gyakorlati kompetenciák
alkalmazott eszközök
akusztikus, vagy elektronikus
akusztikus, elektronikus és digitális
alkalmazott módszerek
külön elméleti és gyakorlati tanmenet 
szintetizált és szinkronizált
elméleti és gyakorlati program
társadalomkulturális cél
értékmegőrzés - értékközvetítés, közművelés, közönségnevelés,
IQ - EQ készségfejlesztés
értékteremtés - értékközvetítés,
kooperatív hasznosulás,
szerepvállalás kialakítása,
IQ - EQ – SQ készség- és rutinfejlesztés
gyakorlati forma
és értékelés
formális oktatás, frontális nevelés
sztenderdértékeléssel

nonformális és informális képzés,
párhuzamos fejlesztés (az edukációs előadóval együtt zajlanak a folyamatok)
egyedi értékelési keretrendszerrel
érzékenyítés
kudarckerülés iránt
sikerkövetés iránt
bemeneti elvárás
zenei fogékonyság
nyitott személyiség
kimeneti elvárás
művelt személyiség,
klasszikus képzettség
sokoldalú szolgálóvezető,
kompatibilis képzettség





Az egyetemről minden egyes diplomám megszerzése után további kérdések merültek fel bennem, amelyekre nem kaptam választ az állami fenntartású zeneiskolák és művészeti iskolák művésztanáraként tevékenykedve és egyre nagyobb ambíciót éreztem a privát- és versenyszférában szerzett edukációs és interpretációs tapasztalataim felhasználására.
Mivel idén már 30 éve vagyok színpadon – tekintve, hogy koragyermekkoromtól az ének-zenei általános tanulmányaim mellett a zeneiskolában is rendszeresen felléptem – elérkezettnek láttam az időt széles körben, nyilvánosan megosztani tudásom és tapasztalataim.

Sikerkeresés = a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek felkutatása
Sikerkövetés = a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek edukációs elsajátítása
Sikerközvetítés = a sikeres programok, személyek módszereinek, eszközeinek megosztása

A JAZZ FIVE korszerű tehetségmenedzselési programja az új ismeretek elsajátítása mellett INGYENES fejlődési és szinten tartási lehetőséget biztosít a szakmai utánpótlásképzésben részt vevőknek, valamint a műkedvelőknek egyaránt.
A program célja a kiemelkedő tehetségek naprakész szakmai tanácsokkal, tapasztalatokkal való segítése, szakmai pályájuk követése. 
A program során kiemelkedő teljesítményt nyújtó növendékek részére közös fellépési - magas szintű előadói rutinszerzési - lehetőségeket biztosítunk.
A közönségnevelési és közművelődési szempontok alapján összeállított – oktató és fejlesztő jellegű - magas társadalmi és művészi értékű interaktív előadás, hangszerbemutatóval és HD háttérvideókkal színesítve, a kor és a helyi igényeket szem előtt tartva fejleszti a tanulni és zenélni vágyó hallgatókat.
A zenei nevelés és a közös zenélés során kialakított kiegyensúlyozott légkör társadalmi értékfaktorával rendkívül kedvező feltételeket biztosít a közismereti tanulmányok során elsajátítani kívánt ismeretanyag rögzítéséhez, valamint a programban részt vevő tehetségek személyiségfejlődései és – szorgalommal párosulva - gyors fejlődési képességei példaértékű motivációs erővel bírnak társas kapcsolataik során.
A legmagasabb szintű zenei elvárásokra felkészülve a növendékek egyéni és társas kompetenciái jelentősen megerősödnek és stabilizálódnak a tanulmányok során, hiszen az aktuális feladatokat, vagy problémákat - a zenei nyelvrendszerben - közösen megoldva hatékony tapasztalatszerzési és módszermegosztási, valamint kiterjedt mentális értéknövekedés tapasztalható.
A JAZZ FIVE tehetségmenedzselési program zenei anyaga teljes mértékben illeszkedik a komolyzenei és szórakoztató zenei tanszakok alap- és középfokú tantervéhez , így a kitartó – és így jelentős repertoárt kialakító - növendékek hatékony segítséget kapnak – a szakmai szintjüknek megfelelő – műsoruk tudatos kialakításához, előadási darabjaik művészi szintre fejlesztéséhez, valamint bizonyítványaik egyszerűbb megszerzéséhez.
Művészeti intézmények és tehetségpontok számára tehetségmenedzselési, fejlesztő közművelődési rendezvényekre, közösségi, kulturális és művészeti programokra ajánlunk a kulturális szervezők, intézményvezetők figyelmébe!!! 
A programzáró bemutató koncertek előtt lehetőség nyílik a legkorszerűbb zenei ismeretanyagok elsajátítására kötetlen, játékos tanulási és hatékonyan aktív kikapcsolódási formában - korszerű IKT eszközök segítségével -, elméleti és gyakorlati szinten egyaránt. Az elméleti – kottalejegyzési és alapvető zenei - ismeretanyagok elsajátítása után a növendékek gyakorlati szinten – a legmodernebb ingyenes digitális kottaíró és digitális hangszeres alkalmazások segítségével - hasznosítják a legfrissebb információkat.
Az ingyenes képzést követő koncert során a JAZZ FIVE zenekar professzionális szinten mutatja be a hallgatóknak a legújabb ismeretek alkalmazási területeit a közös zenélés örömével kiegészítve. 
A programba elsősorban ÉNEKFAFÚVÓS (furulya, klarinét, szaxofon, fuvola), RÉZFÚVÓS (trombita, kürt, tenorkürt, harsona, tuba), BILLENTYŰS (zongora, orgona, szintetizátor) és AKKORDIKUS (gitár, ütő) tanszakon tanuló növendékek jelentkezését várjuk!!!
A programok szellemi-, fejlesztői és megvalósítási tulajdonjogainak birtokosai a Művészi Zene Kör vezetői.


MŰVÉSZI ZENE KÖR tehetségmenedzselő szervezetem tevékenységei


Digitális zenetanulás tablettel:
Ez a Domokos Módszer-keretrendszer módszertani szolgál alapul a nagy érdeklődést generáló ALMA – Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia számára, ahol a Közösségi Zene Projekten belül jelenleg a DALHÁZ Projektdivízió kezdte meg a zenei edukációs tartalmak megosztását, kimagaslóan nagy sikerrel.
a siker alapja a kreativitás és azon belül az alkotóművészet előtérbe helyezése, amely ebben a formában egyedülállóan hasznos módszer az amúgy is nagy alkotókedvvel rendelkező Z és ALFA generációk körében.
Mivel módszer-keretrendszerem a fiatalabb generációk erősségeit használja fel folyamatos a sikerélmény és a motiváció, valamint kiterjedt mértékű az inspiráció a digitális zenei előadásokon hétről hétre, ahol a hagyományos akusztikus és elektromos hangszereken kívül korszerű digitális hangszerek és tabletek is felhasználásra kerülnek az élményközpontú kreatív zenei alkotófolyamatok során.
Ezek a lehetőségek és a folyamatosan érkező művésztanári tapasztalatok hozzásegítettek a pozitív zenei digitalizációs jövőkép megalkotásához, ahol egyértelműen központi szerepet kap a robottechnika és az általános mesterséges intelligencia, mind az előadói, mind pedig az alkotóművészi szerepkörök dimenzionálásában, a személyes/emberi elméhez kapcsolódó, támogató jellegű robotizált és automatizált infokommunikációs technika (IKT) kiterjesztésében.
A mesterséges intelligenciát aktívan felhasználó folyamat hamarosan a köznevelési intézmények területén is megjelenhet, amennyiben nő azon vezetők száma, akik hajlandóak elállni a digitális fejlődés útjából.

A jövő edukáció-potenciálja:
1.      teljes értékű, személyre szabott szereptematikus oktatás és nevelés
2.      natívan hasznosuló tehetség- és alkotó jellegű tudásfelhasználás
3.      robotvezérelt interaktív tartalommegosztás
4.      mesterséges intelligencia-támogatás a mindennapokban
5.      IKT okoseszközök monopóliuma
6.      digitális intézményi IOT-keretrendszer
7.      VR és min. 7D alkotói projekt- és közösségi környezet
8.      információszükséglet-és szakmaorientált digitális tananyag
9.      24h aktivitású digitális tanárszerep és online-mentorálás
10.  24h aktivitású digitális vezetői szerep és online-menedzselés


Debrecen, 2018. Január 21.

Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és


az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője

2018. január 16., kedd

Rock(onok) a felsőoktatásban

Rock(onok) a felsőoktatásban

Kulturális helyzetelemzés:

-          ma az általános médiaköd és infózaj jellemző
-          megjelent a popularizáció és digitalizáció a művészetben
(elkerülhetetlen egyszerűsödés és sztenderdizálódás a szellemi kísérletezés helyett)
-          fővárosközpontú kultúraelosztás
-          fővárosban frusztráció miatt motiválatlanná vált zenészek és zeneművészek
-          vidéken kiégett, pályaelhagyó zenészek és zeneművészek
-          csak üzleti szempontok szerint elbírált előadók kerülnek a nyilvánosság elé
-          a kulturális iparban tudatos szolgálók és tudattalan szolgáltatók jelenléte


Önálló társadalomkulturális kritériumokkal történő elemzés:
A FELSŐOKTATÁSI ROCK-KÉPZÉS ELINDÍTÁSÁNAK
OBJEKTÍV SZÁNDÉKÚ ELEMZÉSE
Lehetőség
nemzetközi kapcsolatépítés,
multikulturális ismeret- és tapasztalatszerzés,
forrásszerzés a művészeti képzésnek
Erősség
társadalom-kulturális dimenzióban terjed,
a városi üzleti és az országos szakmai kapcsolati hálót is erősíti
Gyengeség
valódi gyakorlati haszna elhanyagolható,
elméleti és gyakorlati szinten is korszerűtlen anakronista,
nem használja fel a helyi szakmai HR-kapacitást és kollektív tudást,
a helyi hagyományok alapján csak a rock stílusirányzatára alapoz,
nem veszi figyelembe a valódi szükségleteket, feltételeket, igényeket és elvárásokat,
komolyzenészeknek könnyű, szórakoztató zenészeknek nehéz tananyag
Veszély
nyilvánosan csak az üzleti kooperációra épít,
az üzleti érdekeltség erősebb a szakmai indokoltságnál,
rövidtávon is szakmai elégedetlenséget okoz,
szakmai feszültséget és egyensúlybomlást generál lokális és országos szinten is,
tovább szélesíti a zene társadalmi megbecsületlenségének és általános, gyakorlati haszontalanságának képét és ezzel kiterjeszti a művészek és az átlagember közötti kulturális válságszakadékot
Művészi érték/ üzenet
művészi értéke erősen megkérdőjelezhető,
zeneipari jellegű értékmegosztás,
üzenete: nyitott az egyéni immateriális és materiális értékforrásért történő egyetemes zenei alaptudás megszerzésének potenciálja
Szerepvállalás
zenei sokoldalúság képviselete és népszerűsítése,
szakmai és személyes dimenziójú,
nincs előképzettségi, vagy előmeneteli korlátozás
Szereplők/ célcsoport
szakmai képzés és sztenderdizált, populár-egyetemi értelmiségképzés,
széles körben elterjedve a népegyetem magasabb szintű változata lehet a zenei és művészeti analfabetizmus csökkentése ellen
Tehetség-menedzselési szint
# III. Középfokú/Felsőfokú szint előkészítő: TEHETSÉGMENTORÁLÁS (szakmai készség- és rutinfejlesztés)
nem a szakmai utánpótlás-képzés a fő profilja,
a szakmai tehetségek életpályája és funkcionális hasznosulása bizonytalan
Bemeneti elvárások
nincs szabályozva,
látens szakmai és személyes elvárások
Kimeneti elvárások
nyitott, befogadó, de csak művészeti átlagismeretekkel rendelkező kultur-személyiség kialakítása,
széleskörű, nyilvános lokális és szakmai hírnévmegosztás, jóhír-keltés

# A MŰVÉSZETI ISKOLA ÉS A MŰVÉSZETI NEVELÉS SZEREPE AZ INFOKOMMUNIKÁCIÓS KORSZAKBAN – Domokos 2015 –
A különböző tehetségmenedzselési szinteket összehasonlító elemzésem alapján a Tehetségmenedzselési szintek a XXI. században az alábbiak szerint alakulnak – az informális, a nonformális és a formális fejlesztést is érintő – komplex rendszerré:

I. Előkészítő/Alapfokú szint előkészítő:
TEHETSÉGAZONOSÍTÁS (kiválasztás, képességfejlesztés)
pl.: óvodai művészeti foglalkozások, kezdeményezések, alapfokú művészeti nevelés, tehetségkutatók és szakmai versenyek (alapfunkciók kialakítása, készségfejlesztés kialakítása)
II. Alapfokú/Középfokú szint előkészítő:
TEHETSÉGGONDOZÁS (személyiség- és készségfejlesztés tehetséggondozási programmal)
pl.: alapfokú művészeti nevelés, szakiskolai művészeti készségfejlesztés, koncertpedagógia, zeneterápia (személyre és intézményre szabott programok, alapfunkciók és készségek kialakítása fejlesztése)
III. Középfokú/Felsőfokú szint előkészítő:
TEHETSÉGMENTORÁLÁS (szakmai készség- és rutinfejlesztés)
pl.: szakiskolai művészeti készségfejlesztés, egyetemi művészeti képzés, továbbképzés (legmagasabb szintű szakmai és személyes készségek elsajátítása, képesítések megszerzése)
IV. Felsőfokú/ Professzionális szint előkészítő:
TEHETSÉGMENEDZSELÉS (gyakornoki program)
pl.: egyetemi művészeti képzés, továbbképzés, előadó- és alkotóművész-tanári tevékenységek (céltudatos szakmai szerep – és küldetésvállalás kijelölése, rögzítése és tudatosítása a szereplőkkel)
V. Professzionális (Személyiségközpontú) szint:
TEHETSÉGKÖVETÉS (életpálya-követés)
pl.: előadó- és alkotóművész-tanári tevékenységek, személyes, mentori, szakértői, kutatói és szakmai vezetői tevékenységek (új programok kidolgozása szakmai és személyes szempontok és adott feltételek szerint, a jövő kiemelkedő tehetségei szakmai életének nyomon követése, irányítása)
Kulturális szolgálat és cyberbulling:
            JAZZ FIVE együttesünk az Észak-Keleti régió egyetlen – minden évszakban aktív, magánszervezésű – professzionális projektzenekara, amely a 2017-es évben több mint 80 fellépést bonyolított előadások, élménykoncertek, koncertpedagógiai hangversenyek, fesztiválok, jótékonysági estek és élmény-házhozszállítás formájában.
Ez azért volt lehetséges, mert az együttes profilja igen széleskörű, így a potenciális célközönségünk is kiterjedt, a szakmai irigyeinkkel egyetemben.
Több támadás érkezik szakmai oldalról, amiért a művészi zene népszerűsítését a jellemzően mára alkotófolyamatok nélkül maradt komolyzenei és a művészi tartalmú, inspiráló szórakoztató zenei stílusok együttes interpretálásával képzeljük el, tehát alapvetően a ”szomorú zenészek” és az ”amatőrök” is az ellenfeleiknek tekintenek bennünket, de sosem az ellenségeiknek, mivel arra nem szolgálunk rá, így valójában a cyberbullying támadásaikat sem érdemeljük meg csak azért, mert sikerkövetően gondolkodunk és helyesen, példamutatóan merünk cselekedni, szorgalmasan egyedül előretörni egy olyan szakmai világban, ahol mindenki mástól várja a támogatást, önállótlanul passzívvá válva.
      A legtöbb zenekari tag az idők során le is morzsolódott mellőlünk azért, mert nem bírta az ismertséggel és a túléléssel járó többletterhelést, az aktív alkotó- és előadóművésztanári szerepből adódó szervezéstöbbletet, beosztottságot, megosztottságot, szétosztottságot… vagy hitt az erőszakos meggyőzőerőnek, amely időről időre – vetélytársainkon keresztül – megpróbálja annullálni tevékenységeinket.

Sikerkövetés kudarckerülés helyett:
Sikerünk kulcsa nem szakmai titok, minden nagy elődünk életében megtalálható ez a kitörés-jelenség, amely minket is kiemelt az átlagemberek és az átlagművészek sorából, a teljes értékű élet tisztelete, a család-karrier klasszikus értékek egyensúlya és a szakmai alázattal járó szolgálóvezetői sokoldalúság.
Zeneszerzőként és művésztanárként is célom, hogy a növendékeknek ezt a fajta teljességszemléletet átadjam, amely műveimen keresztül is megmutatkozik, az ARTISTIC MUSIC Kottakiadó közreadásában.
Jómagam 6 éves korom óta színpadon vagyok, amely 30 év szakmai tapasztalatot jelent és az egyensúly mindig jelen volt az életemben zenei téren is, hiszen a legnagyobb klasszikus és jazz előadókat hallhattam gyermekként élőben alkotni a színpadon, akik maguk is átjárással rendelkeztek a nagyobb zenei irányvonalak között.

Szellemi tőke és likviditás:
Bárhogy is tekintünk a zenei stílusokra és az azokat felépítő műfajokra kijelenthetjük, hogy minden zene egy forrásból keletkezik, abból az igényből, hogy hangokat alkotó emberként kívánjuk leképezni érzéseinket, a környezetünket, az életünket és szándékaink szerint nyomot hagyunk az utókornak művészetünkkel.
Az idők során értéküket megőrzött klasszikus zenei stílusok közeli rokonságban állnak egymással, az ősember funkcionális zeneéjétől, a szakrális gregoriánon, reneszánszon, barokkon, bécsi klasszikuson, modernen, avantgardon keresztül a kortárs zenéig, valamint azok klasszikus értékmegőrzőként fennmaradt szórakoztató irányzatai sokaságáig.
Az, hogy Debrecenben a rockzenei képzést indítják el kezdeményező szándékkal a felsőoktatási szektorban a lokális kiterjedésben kialakult társadalomkulturális hagyományoknak, közművelődési értékközvetítésnek és közönségnevelési értékfennmaradásnak, valamint a szakmai és üzleti ingerterjedésnek köszönhető.
            Egy szellemi tőke alapú üzleti vállalkozás sikere azon múlik, hogy mennyire hasznosan és hatékonyan szolgálja a környezete látens szükségleteit és elvárt igényeit, a személyes egzisztenciális, vagy karrierérdekek háttérbe szorításával és megszüntetésével.
Az ehhez hasonló kezdeményezések jellemzően 2-3 év alatt kimerítik kezdeti többlettartalékaikat a helytelen vezetői magatartás okán és stratégiailag hibás döntéssé válik kudarckerülően és deficites forrásdúsítás mellett is erőszakkal fenntartani őket.
           
Kapcsolati hálózatosodás:
Egyetlen hatékony eszköze lehet a hosszútávú sikernek, a nemzetközi hálózatosodás, ami legalább európai szintű tanár-diák csereprogramot is lehetővé tesz, amely tekintetében a Debrecenben tanuló külföldi hallgatók is készségesebben részt vehetnek a programban.

            Az ehhez szükséges alapokat a Domokos Módszer Keretrendszer - a köznevelésben és az alternatív művészetoktatásban alkalmazható digitális zenei edukációs lehetőségek címen nemzetközi jogvédelem alá került önálló zeneoktatási módszeremmel - az egyetemes és nemzeti értékhagyományaink népszerűsítése mellett - a MŰVÉSZI ZENE KÖR művésztanárai irányításával működő Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia (ALMA) nemzetközi előadásaink teszik le, amelyek már elindulásuk óta nagy népszerűségre tettek szert hatékonyságuk révén.

Mivel programunk alaptétele a sokoldalú, teljes értékű nevelésben részesülő személyiség kialakítása nem maradhat ki egyetlen fontos állomása sem a zeneművészetnek, így – az egyensúly megőrzése érdekében – a szórakoztató stílusok sem, amelyeknek - az elmúlt évszázadokhoz hasonlóan - ma is meg van a hasznos szerepe a hétköznapokban.

Rock(onok) a felsőoktatásban:
2018. Februártól várható a rock felsőoktatás speciális kollégiumként történő elindítása Debrecenben a Kőbányai Zenei Stúdió vendégtanárainak koordinálásával valósul meg, amely kezdeményezés már a közeljövőben remek lehetőséget teremt a lokális lobbifolyamatokban aktív, jellemzően – meghatározó zenei képesítések helyett – üzleti érdekeltségekkel rendelkező zenészek tanári tevékenységeinek megkezdéséhez, hiszen külső érdekeltségeik által egyszerre kapcsolati hálóerősítés és kiadáscsökkentés is eredményezhető, jelentős szubficit fenntartása mellett, a – szakma helyett a - versenyszféra további erősítése céljából.
A rock(onok) a felsőoktatásban történő megjelenése pragmatikusan intellektuális stratégiai és konvencionálisan gyakorlatias logikai perspektívából tekintve is fontos döntés, amely elindíthatja a jelenleg érvényben lévő távolságtartó akadémikus gondolkodást a nyitottan befogadó, sikerkereső szakmai hozzáállás felé, amely a kiterjedt erőszakos féltékenykedés, érdekféltés és ellenségeskedés helyett tisztességes összefogást és megbecsült összetartozás-érzést hozhatna a művész szakmának.
Azonban nem tekinthetünk el a jelentős amortizációs hatástól, amely várhatóan tartósan elértékteleníti majd a zenei felsőoktatást, amely az elmúlt évtizedek helytelen szakmenedzselésének köszönhetően a közvélemény általános elbírálása szerint gyakorlati haszonnal nem rendelkező komolytalan és könnyelmű tevékenységként került köznyilvántartásba.
Ez az egyik oka, hogy a közönség nem hajlandó sem időt sem pénzt áldozni a kulturális feltöltődésre és a rangos kultúr-közéleti eseményeken történő személyes megjelenés kizárólag a nemzetközi üzleti trendek erre vonatkozó elvárásainak napjainkban divatos megjelenésének és sosem a közösség műveltségi érdeklődésének köszönhető.
            Kérdéses, hogy az újdonság-hatás meddig lendíti tovább a rock-szakot, viszont az alapszakként történő bevezetése minden időszakban hibás stratégiai lépés lesz.
Az egyetlen hasznos módja a bevezetésnek a ráképzéses szakirányú továbbképzés, hiszen ebben az esetben sokoldalú zeneművész-tanárok edukációja eredményezhető, akik minden zenei történésbe natívan illeszkedhetnek, megtartva ezzel a valódi választás lehetőségét.
Ha azonban valaki az – egyetlen valódi kihívásokkal járó művészi életpályajelképet, a sportolói körökből ismert, zenészek esetében képzeletbeli - olimpiai mezt kényelmi szempontból egyszer is mackóalsóra cseréli többé már nincs lehetősége újra felölteni azt, örökre a választott világban marad és sosem lesz esélye elhagyni a kényelmes utat, valami sikeresebbért, korszerűbbért, hasznosabbért, értékesebbért, változatosabbért, élménygazdagabbért, megbecsültebbért, nemesebbért, tapasztaltabbért, elmélyültebb tudásforrásúért, vagy csak egyszerűen jövedelmezőbbért cserébe.
Végül tegyük fel őszintén a kérdést: egy nyíltan populista üzleti kezdeményezés várhatóan milyen kiterjedt hatástöbblettel és hasznos szerepvállalással szolgálja majd az egyetemes társadalom-kultúrafejlődést, amelyre a többi egyetemi szintű zeneművészeti szak nem képes?!

Debrecen, 2017. December 18.

Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és


az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője