INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS 🤩🌟🎤🎹🎷 🎺🎸

INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS//OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT Hazánkban elsőként, egyedülállóan otthonába visszük a zenei élményt!...

JAZZ FIVE Translate

2018. január 16., kedd

Rock(onok) a felsőoktatásban

Rock(onok) a felsőoktatásban

Kulturális helyzetelemzés:

-          ma az általános médiaköd és infózaj jellemző
-          megjelent a popularizáció és digitalizáció a művészetben
(elkerülhetetlen egyszerűsödés és sztenderdizálódás a szellemi kísérletezés helyett)
-          fővárosközpontú kultúraelosztás
-          fővárosban frusztráció miatt motiválatlanná vált zenészek és zeneművészek
-          vidéken kiégett, pályaelhagyó zenészek és zeneművészek
-          csak üzleti szempontok szerint elbírált előadók kerülnek a nyilvánosság elé
-          a kulturális iparban tudatos szolgálók és tudattalan szolgáltatók jelenléte


Önálló társadalomkulturális kritériumokkal történő elemzés:
A FELSŐOKTATÁSI ROCK-KÉPZÉS ELINDÍTÁSÁNAK
OBJEKTÍV SZÁNDÉKÚ ELEMZÉSE
Lehetőség
nemzetközi kapcsolatépítés,
multikulturális ismeret- és tapasztalatszerzés,
forrásszerzés a művészeti képzésnek
Erősség
társadalom-kulturális dimenzióban terjed,
a városi üzleti és az országos szakmai kapcsolati hálót is erősíti
Gyengeség
valódi gyakorlati haszna elhanyagolható,
elméleti és gyakorlati szinten is korszerűtlen anakronista,
nem használja fel a helyi szakmai HR-kapacitást és kollektív tudást,
a helyi hagyományok alapján csak a rock stílusirányzatára alapoz,
nem veszi figyelembe a valódi szükségleteket, feltételeket, igényeket és elvárásokat,
komolyzenészeknek könnyű, szórakoztató zenészeknek nehéz tananyag
Veszély
nyilvánosan csak az üzleti kooperációra épít,
az üzleti érdekeltség erősebb a szakmai indokoltságnál,
rövidtávon is szakmai elégedetlenséget okoz,
szakmai feszültséget és egyensúlybomlást generál lokális és országos szinten is,
tovább szélesíti a zene társadalmi megbecsületlenségének és általános, gyakorlati haszontalanságának képét és ezzel kiterjeszti a művészek és az átlagember közötti kulturális válságszakadékot
Művészi érték/ üzenet
művészi értéke erősen megkérdőjelezhető,
zeneipari jellegű értékmegosztás,
üzenete: nyitott az egyéni immateriális és materiális értékforrásért történő egyetemes zenei alaptudás megszerzésének potenciálja
Szerepvállalás
zenei sokoldalúság képviselete és népszerűsítése,
szakmai és személyes dimenziójú,
nincs előképzettségi, vagy előmeneteli korlátozás
Szereplők/ célcsoport
szakmai képzés és sztenderdizált, populár-egyetemi értelmiségképzés,
széles körben elterjedve a népegyetem magasabb szintű változata lehet a zenei és művészeti analfabetizmus csökkentése ellen
Tehetség-menedzselési szint
# III. Középfokú/Felsőfokú szint előkészítő: TEHETSÉGMENTORÁLÁS (szakmai készség- és rutinfejlesztés)
nem a szakmai utánpótlás-képzés a fő profilja,
a szakmai tehetségek életpályája és funkcionális hasznosulása bizonytalan
Bemeneti elvárások
nincs szabályozva,
látens szakmai és személyes elvárások
Kimeneti elvárások
nyitott, befogadó, de csak művészeti átlagismeretekkel rendelkező kultur-személyiség kialakítása,
széleskörű, nyilvános lokális és szakmai hírnévmegosztás, jóhír-keltés

# A MŰVÉSZETI ISKOLA ÉS A MŰVÉSZETI NEVELÉS SZEREPE AZ INFOKOMMUNIKÁCIÓS KORSZAKBAN – Domokos 2015 –
A különböző tehetségmenedzselési szinteket összehasonlító elemzésem alapján a Tehetségmenedzselési szintek a XXI. században az alábbiak szerint alakulnak – az informális, a nonformális és a formális fejlesztést is érintő – komplex rendszerré:

I. Előkészítő/Alapfokú szint előkészítő:
TEHETSÉGAZONOSÍTÁS (kiválasztás, képességfejlesztés)
pl.: óvodai művészeti foglalkozások, kezdeményezések, alapfokú művészeti nevelés, tehetségkutatók és szakmai versenyek (alapfunkciók kialakítása, készségfejlesztés kialakítása)
II. Alapfokú/Középfokú szint előkészítő:
TEHETSÉGGONDOZÁS (személyiség- és készségfejlesztés tehetséggondozási programmal)
pl.: alapfokú művészeti nevelés, szakiskolai művészeti készségfejlesztés, koncertpedagógia, zeneterápia (személyre és intézményre szabott programok, alapfunkciók és készségek kialakítása fejlesztése)
III. Középfokú/Felsőfokú szint előkészítő:
TEHETSÉGMENTORÁLÁS (szakmai készség- és rutinfejlesztés)
pl.: szakiskolai művészeti készségfejlesztés, egyetemi művészeti képzés, továbbképzés (legmagasabb szintű szakmai és személyes készségek elsajátítása, képesítések megszerzése)
IV. Felsőfokú/ Professzionális szint előkészítő:
TEHETSÉGMENEDZSELÉS (gyakornoki program)
pl.: egyetemi művészeti képzés, továbbképzés, előadó- és alkotóművész-tanári tevékenységek (céltudatos szakmai szerep – és küldetésvállalás kijelölése, rögzítése és tudatosítása a szereplőkkel)
V. Professzionális (Személyiségközpontú) szint:
TEHETSÉGKÖVETÉS (életpálya-követés)
pl.: előadó- és alkotóművész-tanári tevékenységek, személyes, mentori, szakértői, kutatói és szakmai vezetői tevékenységek (új programok kidolgozása szakmai és személyes szempontok és adott feltételek szerint, a jövő kiemelkedő tehetségei szakmai életének nyomon követése, irányítása)
Kulturális szolgálat és cyberbulling:
            JAZZ FIVE együttesünk az Észak-Keleti régió egyetlen – minden évszakban aktív, magánszervezésű – professzionális projektzenekara, amely a 2017-es évben több mint 80 fellépést bonyolított előadások, élménykoncertek, koncertpedagógiai hangversenyek, fesztiválok, jótékonysági estek és élmény-házhozszállítás formájában.
Ez azért volt lehetséges, mert az együttes profilja igen széleskörű, így a potenciális célközönségünk is kiterjedt, a szakmai irigyeinkkel egyetemben.
Több támadás érkezik szakmai oldalról, amiért a művészi zene népszerűsítését a jellemzően mára alkotófolyamatok nélkül maradt komolyzenei és a művészi tartalmú, inspiráló szórakoztató zenei stílusok együttes interpretálásával képzeljük el, tehát alapvetően a ”szomorú zenészek” és az ”amatőrök” is az ellenfeleiknek tekintenek bennünket, de sosem az ellenségeiknek, mivel arra nem szolgálunk rá, így valójában a cyberbullying támadásaikat sem érdemeljük meg csak azért, mert sikerkövetően gondolkodunk és helyesen, példamutatóan merünk cselekedni, szorgalmasan egyedül előretörni egy olyan szakmai világban, ahol mindenki mástól várja a támogatást, önállótlanul passzívvá válva.
      A legtöbb zenekari tag az idők során le is morzsolódott mellőlünk azért, mert nem bírta az ismertséggel és a túléléssel járó többletterhelést, az aktív alkotó- és előadóművésztanári szerepből adódó szervezéstöbbletet, beosztottságot, megosztottságot, szétosztottságot… vagy hitt az erőszakos meggyőzőerőnek, amely időről időre – vetélytársainkon keresztül – megpróbálja annullálni tevékenységeinket.

Sikerkövetés kudarckerülés helyett:
Sikerünk kulcsa nem szakmai titok, minden nagy elődünk életében megtalálható ez a kitörés-jelenség, amely minket is kiemelt az átlagemberek és az átlagművészek sorából, a teljes értékű élet tisztelete, a család-karrier klasszikus értékek egyensúlya és a szakmai alázattal járó szolgálóvezetői sokoldalúság.
Zeneszerzőként és művésztanárként is célom, hogy a növendékeknek ezt a fajta teljességszemléletet átadjam, amely műveimen keresztül is megmutatkozik, az ARTISTIC MUSIC Kottakiadó közreadásában.
Jómagam 6 éves korom óta színpadon vagyok, amely 30 év szakmai tapasztalatot jelent és az egyensúly mindig jelen volt az életemben zenei téren is, hiszen a legnagyobb klasszikus és jazz előadókat hallhattam gyermekként élőben alkotni a színpadon, akik maguk is átjárással rendelkeztek a nagyobb zenei irányvonalak között.

Szellemi tőke és likviditás:
Bárhogy is tekintünk a zenei stílusokra és az azokat felépítő műfajokra kijelenthetjük, hogy minden zene egy forrásból keletkezik, abból az igényből, hogy hangokat alkotó emberként kívánjuk leképezni érzéseinket, a környezetünket, az életünket és szándékaink szerint nyomot hagyunk az utókornak művészetünkkel.
Az idők során értéküket megőrzött klasszikus zenei stílusok közeli rokonságban állnak egymással, az ősember funkcionális zeneéjétől, a szakrális gregoriánon, reneszánszon, barokkon, bécsi klasszikuson, modernen, avantgardon keresztül a kortárs zenéig, valamint azok klasszikus értékmegőrzőként fennmaradt szórakoztató irányzatai sokaságáig.
Az, hogy Debrecenben a rockzenei képzést indítják el kezdeményező szándékkal a felsőoktatási szektorban a lokális kiterjedésben kialakult társadalomkulturális hagyományoknak, közművelődési értékközvetítésnek és közönségnevelési értékfennmaradásnak, valamint a szakmai és üzleti ingerterjedésnek köszönhető.
            Egy szellemi tőke alapú üzleti vállalkozás sikere azon múlik, hogy mennyire hasznosan és hatékonyan szolgálja a környezete látens szükségleteit és elvárt igényeit, a személyes egzisztenciális, vagy karrierérdekek háttérbe szorításával és megszüntetésével.
Az ehhez hasonló kezdeményezések jellemzően 2-3 év alatt kimerítik kezdeti többlettartalékaikat a helytelen vezetői magatartás okán és stratégiailag hibás döntéssé válik kudarckerülően és deficites forrásdúsítás mellett is erőszakkal fenntartani őket.
           
Kapcsolati hálózatosodás:
Egyetlen hatékony eszköze lehet a hosszútávú sikernek, a nemzetközi hálózatosodás, ami legalább európai szintű tanár-diák csereprogramot is lehetővé tesz, amely tekintetében a Debrecenben tanuló külföldi hallgatók is készségesebben részt vehetnek a programban.

            Az ehhez szükséges alapokat a Domokos Módszer Keretrendszer - a köznevelésben és az alternatív művészetoktatásban alkalmazható digitális zenei edukációs lehetőségek címen nemzetközi jogvédelem alá került önálló zeneoktatási módszeremmel - az egyetemes és nemzeti értékhagyományaink népszerűsítése mellett - a MŰVÉSZI ZENE KÖR művésztanárai irányításával működő Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia (ALMA) nemzetközi előadásaink teszik le, amelyek már elindulásuk óta nagy népszerűségre tettek szert hatékonyságuk révén.

Mivel programunk alaptétele a sokoldalú, teljes értékű nevelésben részesülő személyiség kialakítása nem maradhat ki egyetlen fontos állomása sem a zeneművészetnek, így – az egyensúly megőrzése érdekében – a szórakoztató stílusok sem, amelyeknek - az elmúlt évszázadokhoz hasonlóan - ma is meg van a hasznos szerepe a hétköznapokban.

Rock(onok) a felsőoktatásban:
2018. Februártól várható a rock felsőoktatás speciális kollégiumként történő elindítása Debrecenben a Kőbányai Zenei Stúdió vendégtanárainak koordinálásával valósul meg, amely kezdeményezés már a közeljövőben remek lehetőséget teremt a lokális lobbifolyamatokban aktív, jellemzően – meghatározó zenei képesítések helyett – üzleti érdekeltségekkel rendelkező zenészek tanári tevékenységeinek megkezdéséhez, hiszen külső érdekeltségeik által egyszerre kapcsolati hálóerősítés és kiadáscsökkentés is eredményezhető, jelentős szubficit fenntartása mellett, a – szakma helyett a - versenyszféra további erősítése céljából.
A rock(onok) a felsőoktatásban történő megjelenése pragmatikusan intellektuális stratégiai és konvencionálisan gyakorlatias logikai perspektívából tekintve is fontos döntés, amely elindíthatja a jelenleg érvényben lévő távolságtartó akadémikus gondolkodást a nyitottan befogadó, sikerkereső szakmai hozzáállás felé, amely a kiterjedt erőszakos féltékenykedés, érdekféltés és ellenségeskedés helyett tisztességes összefogást és megbecsült összetartozás-érzést hozhatna a művész szakmának.
Azonban nem tekinthetünk el a jelentős amortizációs hatástól, amely várhatóan tartósan elértékteleníti majd a zenei felsőoktatást, amely az elmúlt évtizedek helytelen szakmenedzselésének köszönhetően a közvélemény általános elbírálása szerint gyakorlati haszonnal nem rendelkező komolytalan és könnyelmű tevékenységként került köznyilvántartásba.
Ez az egyik oka, hogy a közönség nem hajlandó sem időt sem pénzt áldozni a kulturális feltöltődésre és a rangos kultúr-közéleti eseményeken történő személyes megjelenés kizárólag a nemzetközi üzleti trendek erre vonatkozó elvárásainak napjainkban divatos megjelenésének és sosem a közösség műveltségi érdeklődésének köszönhető.
            Kérdéses, hogy az újdonság-hatás meddig lendíti tovább a rock-szakot, viszont az alapszakként történő bevezetése minden időszakban hibás stratégiai lépés lesz.
Az egyetlen hasznos módja a bevezetésnek a ráképzéses szakirányú továbbképzés, hiszen ebben az esetben sokoldalú zeneművész-tanárok edukációja eredményezhető, akik minden zenei történésbe natívan illeszkedhetnek, megtartva ezzel a valódi választás lehetőségét.
Ha azonban valaki az – egyetlen valódi kihívásokkal járó művészi életpályajelképet, a sportolói körökből ismert, zenészek esetében képzeletbeli - olimpiai mezt kényelmi szempontból egyszer is mackóalsóra cseréli többé már nincs lehetősége újra felölteni azt, örökre a választott világban marad és sosem lesz esélye elhagyni a kényelmes utat, valami sikeresebbért, korszerűbbért, hasznosabbért, értékesebbért, változatosabbért, élménygazdagabbért, megbecsültebbért, nemesebbért, tapasztaltabbért, elmélyültebb tudásforrásúért, vagy csak egyszerűen jövedelmezőbbért cserébe.
Végül tegyük fel őszintén a kérdést: egy nyíltan populista üzleti kezdeményezés várhatóan milyen kiterjedt hatástöbblettel és hasznos szerepvállalással szolgálja majd az egyetemes társadalom-kultúrafejlődést, amelyre a többi egyetemi szintű zeneművészeti szak nem képes?!

Debrecen, 2017. December 18.

Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet és


az Alternatív Lehetőségek Művészeti Akadémia vezetője

2017. december 16., szombat

Áldott, békés ünnepeket kívánunk!!! Találkozunk 2018-ban is :)





Áldott, békés ünnepeket kívánunk!!! Találkozunk 2018-ban is :)

2017. november 22., szerda

Jazzkarácsony-Nagykarácsony jótékonysági est 2017

MEGHÍVÓ!

Szeretettel meghívjuk Önöket a 2017. December 10-én a Debreceni Újkerti Művelődési házban, a MŰVÉSZI ZENE KÖR szervezésében, 16:30-tól - idén 8. alkalommal - megrendezésre kerülő Jazzkarácsony-Nagykarácsony jótékonysági estünkre!


A jótékonysági est fővédnöke: Dr. Széles Diána, 
Debrecen Megyei Jogú Város Alpolgármestere.


A belépés és a parkolás is ingyenes!

PROGRAMCSOMAG:
- Ünnepi köszöntő
JAZZ FIVE interaktív ünnepi ÉLMÉNYKONCERT
- Ünnepi versek a költők előadásában
- JAZZTÁNCHÁZ
- az est kísérőprogramjai: ARTISTIC MUSIC kottakiállítás és ajándéktárgyvásár

Az est alatt a Debreceni Karitatív Testület tartós élelmiszer- és anyagi felajánlásokat gyűjt a rászoruló családok és gyermekek javára!


FOGADJA EL AJÁNDÉKUNKAT, LEGYEN ÖNÉ AZ ÉLMÉNY, CSATLAKOZZON HOZZÁNK ÉS
TÖLTSÖN VELÜNK EGY KELLEMES ESTÉT A JÓTÉKONYSÁG JEGYÉBEN!


Csatlakozzon eseményünkhöz FB oldalunkon is!














2017. november 9., csütörtök

MŰVÉSZI ZENE KÖR Őszi Koncertpedagógiai Előadásturné 3.évad

A MŰVÉSZI ZENE KÖR Őszi Koncertpedagógiai Előadásturné 3.évadát kezdtük el az iskolakezdéssel egy időben, amely érdekessége, hogy minden program eltérő felállásban kerül bemutatásra, így a 2.0 projekttől az 5.2 projektig változatos tartalmakat szolgáltatunk a művészi zenét kedvelő közönség számára. A projektek elnevezései úgy alakultak, hogy az első szám a szervezet főtagjait mutatja, a második szám pedig a vendégművészek számát.

Őszi interaktív előadássorozatunkat idén is a VÍZ (Vizek-Ízek-Zenék) Terápiafesztivállal indítottuk, amely Szeptember 30-án második alkalommal került megrendezésre.

Elsőként az Interaktív utazás a művészi zene világában című élménykoncertünk alapozta meg a hangulatot, így a közönség már az első pillanatokban érezhette a feltöltődés minden formáját.


Ezt követően Csíki András költő barátunkkal a Téged örököltelek című közös műsorunkban vers és zenei ősbemutatókat adtunk elő.


A tehetséges növendékek számára minden rendezvényünkön biztosítunk lehetőséget a nagyközönség előtti bemutatkozásra:

az Eötvös József Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Furulyaegyüttese


az Eötvös József Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola Kamarazenekara

A programcsomag végén JAZZ FIVE zenekarunk jazztáncházat tartott saját dalokból.

JAZZ FIVE jazztáncház


JAZZ FIVE zenekar 5.0 projekt

Ezt követően a Nemzeti Kulturális Alap által támogatott interaktív koncertpedagógiai előadásaink következtek:

Október 4-én az Ebesi Arany János Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű Általános és Alapfokú Művészeti Iskola  alsó-felső tagozata két részletben az Interaktív utazás a művészi zene világában című programunk tekintette meg, melynek egyik különlegessége V.Szabó Ildikó festőművész digitális tabletrajzainak élményszerű kivetítése volt:



Október 11-én ugyanezt a programot a Balmazújvárosi Református Általános Iskola tanulói számára tettük ingyenesen elérhetővé:


Október 12-én Örökség című programunk a Debreceni Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium tanulói körében hangzott el elsőként:


Október 18-án ismét az Interaktív utazás a művészi zene világában című programunk került előadásra a Debreceni Fazekas Mihály Általános Iskola  tanulóinak:


Október 19-én a következő Örökség előadásunk a Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziuma tanulóinak tettük maradandó élménnyé:


Október 25-én az Interaktív utazás a művészi zene világában idei őszén utolsó előadása következett a Debreceni Petőfi Sándor Általános Iskolában:


Október 25-én a Debreceni Csokonai Vitéz Mihály Gimnázium és a Debreceni Szakképzési Centrum Vegyipari Szakgimnáziuma tanulói részére tartottuk meg Örökség előadásaink:



November 9-én az őszi idényzáró Örökség előadásunk zárta a pályázati forrásból megvalósuló interaktív koncertpedagógiai előadássorozatunk a Debreceni Medgyessy Ferenc Gimnázium és Művészeti Szakgimnázium tanulói körében:
 


Ezúton is köszönjük a Nemzeti Kulturális Alap megtisztelő támogatását és reméljük jövőre is sokezer tanulóhoz eljuttathatjuk a művészi zene valódi élményét!



Természetesen idei saját programjaink, több mint 60 koncertből álló sorozata nem ér véget, hiszen December 9-én nyolcadik alkalommal rendezzük meg JAZZKARÁCSONY NAGYKARÁCSONY Hagyományos Jótékonysági Estünk, amely teljes bevételét, az összegyűlt adományokat idén is felajánljuk a Debreceni Karitatív Testület részére, akik továbbítják a rászorulók számára a hasznos és szükséges donációs csomagjainkat.

Ezzel a hagyományos programunkkal szeretnénk megköszönni közönségünknek a rengeteg támogatást, érdeklődést és kedvességet, amit egész évben irányunkba mutattak és segítségükkel több, mint 60 koncerten sokezer hallgató-néző előtt léphettünk fel és mutathattuk be legújabb projektjeinket idén is!

Nagy szeretettel várunk mindenkit idén is JAZZKARÁCSONY NAGYKARÁCSONY Hagyományos Jótékonysági Estünkön, reméljük ismét együtt segíthetünk a nélkülöző gyermekeken és családokon!!!

2017. augusztus 22., kedd

Jazzoperett és klasszikus filmslágerek a JAZZ FIVE 2.0 Projekttel

Jazzoperett és klasszikus filmslágerek a JAZZ FIVE 2.0 Projekttel

Ősszel kezdődő időszakra minden korosztály számára értékes élményt nyújtó programjaink közül a Jazzoperett és klasszikus filmslágerek című műsorunkat ajánljuk a rendezvényszervezők, művelődési házak, intézmények és közösségek figyelmébe!

Programrendelés elérhetőségeinken:

Kapcsolat - 

email: jazz5deb@gmail.com 

Tel: +36/30-4490197


Nyári operett-turnénkon készült képek:


 



 



2017. augusztus 4., péntek

Legújabb MZK programok az NKA támogatásával

Legújabb MZK programok az NKA támogatásával

Az elmúlt évek sikereire és a folyamatosan növekvő intézményi szükségletekre való tekintettel a művészi zenét népszerűsítő Koncertpedagógiai Előadásturnénk 3. évadát indíthatjuk már el a Művészi Zene Kör Tehetségmenedzselő Szervezetünkkel, amelyet a Nemzeti Kulturális Alap – sikeres pályázatainkon keresztül - folyamatos támogatásával tesz elérhetővé a köznevelési intézmények számára. 
Az 
INTERAKTÍV UTAZÁS A MŰVÉSZI ZENE VILÁGÁBAN című klasszikus zenei, interaktív koncertpedagógiai előadás a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával a régió rengeteg oktatási intézményébe, sokezer tanuló számára már korábban is eljuthatott, V.Szabó Ildikó festőművész csodálatos alkotásainak kíséretében és a - zenei világnap alkalmából megrendezett - Vizek-Ízek-Zenék VÍZ Terápiafesztivál helyszínén, felnőtt közönség előtt is hatalmas sikert aratott.


Az INTERAKTÍV UTAZÁS A MŰVÉSZI ZENE VILÁGÁBAN című – korszerű digitális elemeket tartalmazó - programcsomagunk 3. évada idén Szeptember 1.- December 15. közötti időszakban valósul meg, amely időpontokat - az intézmények ismételt túljelentkezése miatt -  ismét előre lekötötten rögzítenünk kellett és kizárólag egy adott intézmény szervezési feladatainak elmulasztása, vagy időpontváltozás esetén tudunk program-hozzáférhetőségi lehetőséget biztosítani a várólistánkon szereplő többi iskolának.
Az intézmények nevében hálával tartozunk a Nemzeti Kulturális Alap megtisztelő támogatásáért, amellyel lehetővé tette, hogy az iskolás közönség ingyenesen juthasson hozzá az általunk képviselt és oly nagy becsben tartott, védelmezve óvott nemzeti magaskultúrához.

Az általános iskolai előadások mellett idén Szeptember 30-án – a II.VÍZ Terápiafesztiválon – és Decemberben is - a JAZZKARÁCSONY NAGYKARÁCSONY - Jótékonysági Estünkön legújabb, az Örökség című – középiskolás közönség számára összeállított – nemzetkulturális projektünk is bemutatkozik az Arany János emlékév keretében.
Az Örökség című programunkban a legnagyobb magyar zeneszerzők által komponált és saját zeneszerzői munkásságomban szereplő, elmélyült hangvételű, egyetemes értékű magyar zeneművek mellett a JAZZ FIVE zenekarunk által létrehozott székely jazz műfaji hagyományai is továbbörökítésre kerülnek a Bukovina szvit, a Moldva szvit és a Hajdú szvit című könnyed hangulatú kompozícióimon keresztül.
A program különlegessége Csíki András székely-magyar költő gyönyörű és elmélyült tartalmú, örökség témájú költeményeinek interaktív interpretációja lesz, amely – szerepvállalásához híven - várhatóan a tizenéves közönség érdeklődését is felkelti kiemelten értékes nemzeti kultúránk, zeneművészetünk és irodalmunk iránt.
            A rendezvényeinkhez nyújtott segítségért és támogatásért köszönettel tartozunk támogatóinknak, partnereinknek és segítőinknek egyaránt!!!

Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet vezetője



2017. június 30., péntek

Nemzeti összetartozás-érzés az infokommunikációs korban

Nemzeti összetartozás-érzés az infokommunikációs korban


Ezzel az írásommal az irányomba eddigiekben antipatikus érzéseket tápláló olvasóim számára valószínűleg még népszerűtlenebb leszek, hiszen nehéz és megosztó témákat érintek vele, azonban kötelességemnek érzem felvállalni, hogy hasznos információkat szolgáltassak az utókornak a kultúrák és korok változásainak találkozási pontjáról, a máról.
Napjaink történéseit – a legtöbb XX. Században született emberhez hasonlóan – nehezen élem meg a mindennapokban, azonban nyitott vagyok a változásokra és elfogadom a fejlődési kötelezettségem és azt, hogy mindenkitől tanulhatok valami újat, legyen az egy újszülött gyermek, vagy egy bölcskorú idős.
Rajtuk keresztül megtanulhatom mi volt a múlt és mi lesz a jövő, így könnyedén kialakíthatom céljaim, annak érdekében, hogy biztonságos maradhasson a jelen.
            Egyértelmű, hogy napjaink kihívása a tömegkultúra és a multikultúra együttélése mellett a magaskultúra és a nemzeti kultúra hiteles átörökítése.
Ahhoz, hogy ez sikeressé válhasson korszerű módszerek és eszközök segítségére van szükség, a natív, személyközpontú információ-megosztáson keresztül.
Az infokommunikációs kor nagy előnye, hogy képesek vagyunk korlátok nélkül bármilyen információra azonnal reagálni, ezzel felgyorsítva az eseményeket, vagy éppen az élményáramlást, amely folyamatot tudatosan használva sikeresen irányíthatjuk a változásokat a hatékony fejlődés érdekében.
A fejlődéshez azonban szükség van a gyökerek, a tradíciók, szokások és kitűnőségek tudatosítására, amelyek minket, magyarokat kiemelnek a globálkulturális tömegből.
Őseink sokat küzdöttek, áldoztak és szenvedtek földrajzi és identitási élőhelyünk megőrzéséért, ezért a ma élőknek kötelességük megosztani ezt az örökséget a fiatalabb generációkkal. A legszükségesebb talán az egységes nemzeti megjelenésünk, hiteles üzeneteink kialakítása és közvetítése lehet, tehát a folyamatos digitális jelenlét segítségével utódaink további büszkeségfaktort szerezhetnek és örömmel válhatnak aktívvá a közösségi hasznosulásért és személyes népszerűségért folytatott digitális harcban.
Művésztanárként azt tapasztalom, hogy azok a tanulók, akik nem rendelkeznek büszke családi hagyományokkal és kollektív tudatban rögzített történetekkel nehezen alakítják ki célkitűzéseiket, így – a könnyebb utat választva – passzívan a háttérben maradnak minden alkalommal, amikor tehetségükkel megmutatkozhatnának.
Mikor viszont a digitális térben lehetőségük nyílik egy kreatív közösséghez csatlakozni, már az első alkalommal sikerélmény-teljesen aktívvá válnak, ezért a személyes tér viszontagságai elől a digitális tér biztonságérzetébe menekülnek.
Ezzel az a probléma, hogy kizárólag digitális jelenléttel nem válhatnak sikeressé, hiszen nem sajátítják el a boldoguláshoz és boldogsághoz szükséges normaelvárásokat.
Az idősebb generációk esetében is probléma lehet, hogy – az előző korokhoz hasonlóan - kizárólag személyes dimenzióban kívánnak eredményeket elérni és figyelmen kívül hagyják a digitális tér adta korlátlan lehetőségeket, azon okból, mert nem látják át, vagy elutasítják annak látens szabályrendszerét.
Elég, ha csak a közösségi oldalak és a videomegosztók rosszindulatú hozzászólásaira gondolni és máris ebben az elutasító vakcsoportban találhatjuk magunkat mi is, elzárkózva és megijedve embertársainktól, a kommunikációtól, a digitális világtól és önmagunktól.
Az előző korokban is rengeteg dologtól félhettünk, ami a mai korban – az avatarok mögé bújó megtévesztő csalók, bűnözők és automatizált, rosszabb esetben mesterséges intelligencia segítségével robotizált értékelvonó programok megjelenésével – csak fokozódott.
            Egy biztos: korunkban nem csak a materiális, hanem az immateriális, virtuális és digitális értékeinket is meg kell, hogy tudjuk védeni, de ez nem ok arra, hogy – az átlagemberekhez hasonlóan – gyűlölködésbe, támadó magatartásba, vagy megfutamodásba, elszigetelődésbe meneküljünk.  
A helyes, de nehezebb út az egyensúly fenntartása, a lelkiismeretileg helyes döntések meghozatala és a türelmes, kitartó, nyugodt és kiegyensúlyozott attitűd kialakítása.
Ez a fiatalabb generációk nemzeti hagyományinkkal történő feltöltésére, kollektív edukálására fokozottan igaz, hiszen esetükben az időbeli, értelembeli, élménybeli és formabeli elvárások meghatározzák az érdeklődés mértékét.
Fontos, hogy alkalmas időszakot válasszunk a hagyományátadásra, amikor minden más - főleg a tömegkulturális élménytartalom – mellőzhető, emellett megfelelő életkori érettséggel rendelkezzen a hallgató, valamint az átörökítés formája és tartalma is kiemelt fontosságú, hiszen az élményszomjas digitális generációk számára egy személytelen, lexikális tartalom igazán ijesztővé válhat, amely még jobban a populáris kultúra felé terelheti őket.
            Mikor kislányaimnak először beszéltem magyarságunkról és azon belül a székely nemzeti gyökereinkről meglepődve hallgattak végig, hiszen – a családi őstörténetből adódóan – büszke voltam és vagyok zenei hagyományainkra, családi tudásunkra, amely túlélte a történelem viszontagságait, a családtagok elszakítását és globális kiterjedésű szétszóródását.
Azóta minden alkalommal, mikor ez a téma szóba kerül, meghatározok számukra egy jellemzően magyar sajátosságot, amelyre ők is büszkék lehetnek és követendő példaként szolgálhat számukra - még akkor is, ha ezt az idegen nemzetek esetleg negatív tulajdonságnak értékelik – általa elfogadhatják önmagukat.     
Őseink minden nehéz időszakban megtalálták magyarságukat és féltve megőrizték azt, tehát a jelenben is az a helyes, ha példájukat követve időről-időre megtesszük ugyanezt, megtalálva egymás között a pozitív kapcsolódási pontokat, a különbözőségek felerősítése helyett.
            Az elmúlt hónapok előadóként rendkívül aktívan teltek, hiszen heti 4-8 alkalommal (gyakran napi 2-3 koncerten) is színpadra kerültünk a MŰVÉSZI ZENE KÖR-rel és a
 JAZZ FIVE-val, gyermeknapok és családi napok kapcsán, amelyek szintén a társadalomkulturális megerősítést szolgálják.









Elemző szándékkal figyeltem a közönséget és az előadókat is a különböző rendezvényeken remélve, hogy naprakész tapasztalatokat szerezhetek a szükségletek és igények változásának irányáról, amit később szakmai tevékenységeimbe is beépíthetek.
A közösségi rendezvények számának növekedése rendkívül pozitív változása az elmúlt időszaknak, hiszen segítségével a hazai közönség is változatos kulturális programokhoz juthat és az előadóknak is – a gyakorta megjelenő hazai és külföldi népszerű előadók színvonalas műsorai megismerése révén – esélye nyílik a fejlődésre, a szakmai szintlépésre.
A kellemes élmények mellett meg kell említenem a napjainkra egyre jellemzővé váló kellemetlen szituációkat is, hiszen nem lenne helyes, ha – a hitelességet képviselő professzionális művészként – elhallgatnám tapasztalataim az utókor előtt.
A publicitást megőrizve természetesen név nélkül adom közre az információkat, de ebben a formában is tanulságos lehet bárki számára.
            Alapvetően – mint már írtam többször – művészként következetesen törekszünk a hitelességre, ami a digitális megjelenésünkre is igaz.
A többi előadóval ellentétben nem vettünk igénybe fizetett hirdetéseket a célközönségünk kialakításakor, hiszen tudatosan a művelt, művészetértő és katarzis-élményre vágyó közönséget kívántuk megszólítani a csupán szórakozásra vágyó tömegek helyett.
Amikor valaki rápillant a közösségi oldalainkra látható, hogy mindössze néhányszáz kedvelést szereztünk és a videómegosztókon is csak pár koncertfelvételünk éri el az ezres nézettséget, ez utóbbi persze jelentős mértékben alulmanipulált költségzárlatunk miatt.
Minden bizonnyal a többi – alapvetően a látványos és hatékony közönség-megtévesztést preferáló – előadót a helyünkben zavarná ez a jelenség és a példákból adódóan ők el is kezdik önteni a százezreket a megjelenésükbe, ahelyett hogy a szaktudásukat továbbfejlesztenék.
            A mi esetünkben azonban ez a párszázas kedvelés és a párezres nézettség – az első nézésre láthatatlan nemzetközi szaktudással és tapasztalatokkal becsomagolva – valódi értékké válik, hiszen ezek révén olyan nemzetközi protokolláris rendezvényekre kerülhettünk be, ahová a vetélytársainkat még takarítani, vagy kiszolgálni sem bérelték volna fel.
A valódi érték pontos meghatározása tehát elég megtévesztő lehet egy átlagember számára, hiszen – aki jellemzően csak a digitális, vagy csak a személyes tér visszajelzéseiből kiindulva határozza meg egy program értékét könnyedén megtévesztheti önmagát, tehát – a hiteles árképzéshez a személyes és a digitális tér mérés-értékelései egyaránt szükségesek.
Így már érthetőbb, hogy egy minőségi programot elváró megrendelő számára miért válik vonzóbbá egy csupán – gyakran élvezhetetlen képminőségű, de hallhatóan kifogástalan teljesítményt nyújtó – hiteles, lelkiismeretes és tisztességes koncertelőadást megosztó előadó.
A szakmai titok tehát: a következetes hitelesség, amibe nem fér bele sem a megrendelő, sem a közönség ipari gyártású klipfelvételekkel történő megtévesztése, vagy az anyagi eszközökkel befolyásolt népszerűség nyilvános közvetítése, hiszen a valódi élmény valódi közönség előtt alakulhat ki, valódi, katartikus művészeti többlettartalom segítségével, amelyre a stúdiómunkához szokott amatőr előadók láthatóan és hallhatóan képtelenek.
A színpadon ugyanis nincs javítási lehetőség, nincs újrajátszás, nincs kitisztítás és sterilizálás, csak a pillanatba koncentrált tudás, a művészet iránti alázattal feltöltve.
            Sikeres művészként folyamatos offenzív hozzáállással találkozunk az amatőr és a képzett kollegáink részéről egyaránt, amit újonnan megjelenő programjaink váltanak ki.
A vetélytársak mellett a szakmai háttérszolgáltatók is könnyedén kísértésbe esnek, ha bárkit indokolatlanul nevetségessé, vagy szándékosan kiszolgáltatottá lehet tenni.
            A legtöbb támadás szakmai féltékenységből és dacból, esetleg sértődésből adódóan legtöbbször a - nagyvárosi rendezvényhelyszíneken kiegészítő-munkát vállaló - vidéki szórakozóhelyeken mulatósozó hangtechnikusoktól érkezik, akik gyengéd érzéseket táplálnak aziránt, hogy a professzionális előadók helyett ők is a színpadon lehetnének, ahelyett hogy órákon át a tűző napon, vagy az esőben kábelezik a fellépésre méltónak talált produkciókat.
Jellemző, hogy a ”hangosítókat” jelképes összegekért hosszú napokra, színpaddal, hang- és fénytechnikával együtt rendelik meg a szervezők, tehát vonzónak és már mindentudónak is hiszik magukat, akik megmondják, melyik előadás miként szólaljon meg.
A probléma akkor van, amikor a professzionális előadó is tudja, milyen hangzáskultúrában szükséges megszólaljon a produkciója és ez nem egyezik a szaktudáshiányos, de bátor és vállalja, hogy a megbeszéltek és beállítások után a koncert közben módosítja a paramétereket, ezzel tönkretéve az előadók munkáját és a közönség élményét.
Sajnos az utóbbi időben egyre több ilyen szituációval találkozhatunk, azonban ebben a helyzetben az elfogadás és beletörődés nem helyes út, hiszen az semmissé teheti a hosszú évek alatt nehezen felépített szakmai hírnevet és művészi karriert.
Az előadói hírnevet szaktudáshiányból származó amatőr hozzáállással veszélyeztető szereplőknek nem lehet jövője, sem jelenlegi helye a szakmában, hiszen materiális tekintetben mérhetetlen károkat okozhatnak a professzionális előadók nemzetközi megítélésében is.
            Ahogy a közönséget, úgy az előadókat is megilleti a nemzetközi színvonalú bánásmód és élményminőség, hiszen a gyenge színvonalú feltételekhez szokva nem lesznek képesek sikeresen képviselni nemzetünket a globális nagyszínpadokon, mint amilyen a világismertséggel kecsegtető videomegosztó platform is.
A cél, hogy a valódi művészi élő előadás minősége ne térhessen el lényegesen a stúdióhangzástól és ehhez magasabb színvonalú hang- és színpadtechnikai szakképzésre, valamint egységes képesítési elvárásokra lesz szükség.
            Amint ez valóra válik, képzett szakemberek biztosíthatják a – már ma is – jólképzett művészek számára az élményhelyszíneket, ahol a közönség életre szóló hatású örömforráshoz juthat majd, így hosszú távon a magyar előadóművészek egyenlő feltételek mellett válhatnak versenyképessé a globális élménypiacon, a művészeti értékekért folytatott küzdelemben.
            Látszólag ez a folyamat jelentéktelennek tűnhet a mindennapi problémák mellett, azonban a művészet segítségével a legtöbb feszültség- és konfliktushelyzet véglegesen megszüntethető lehet és az átlagproblémákra megoldást találó nemzeti művésztehetségeink nemzetközi megítélése is gyakorlati hasznosulásuk minősége és mértéke szerint változhat.
Professzionális előadóművész-tanárként tehát a nemzeti összetartozás-érzés kialakításának egy lehetséges formáját a kollektív művészeti örömforrások - ezen belül a művészi zenei élmények – széleskörű közvetítését kívánom népszerűsíteni, hiszen a mai korban – a világhírű zenei hagyományokkal rendelkező, de összetartó közösségeit jellemzően elveszített – nemzetünk ezek által ismét kiemelkedővé és versenyképessé válhat, amellyel hosszú távon megőrizheti megbecsülését a – meghatározóan digitális térben jelen lévő és infokommunikációs keretrendszerben - felnövekvő generációk számára is.
            A zene ereje ősi, ösztönös hatású élményforrás, amely segítségével eltűnhetnek a negatív gondolatok, a helytelen döntések és tettek, tehát – ahogy azt az ókori nevelők is jól tudták – a személyiségfejlesztés mellett a közösségnevelésre is a legalkalmasabb művészet.
Nemzetünk a - művészi zene közösség-összetartó és közönségnevelő hatásával elért - pozitív fejlődésnek az abszolút nyertese lehet, amennyiben fiatal és bölcskorú polgárai is megtanulják a nemzeti összetartozás-érzés örömének - a mindennapjainkba történő - sikeres felhasználását, beépítését és megőrzését a minket követő generációk számára.
Hogy a nemzet tanítóját – Kodály Zoltánt – idézzem: ”Legyen a zene mindenkié!”
Mert: ”Kultúrát nem lehet örökölni. Az elődök kultúrája egykettőre elpárolog, ha minden nemzedék újra meg újra meg nem szerzi magának!”

Remélem, hamarosan többen is felnövünk e nemes küldetéshez!

Köszönöm, hogy megtisztelt figyelmével!

Debrecen, 2017. Június 06.



Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester,
Nemzeti ösztöndíjas Zeneszerző, Szövegíró,
Szakvizsgázott pedagógus, Közoktatási vezető,
     a Művészi Zene Kör tehetségmenedzselő szervezet vezetője