INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS 🤩🌟🎤🎹🎷 🎺🎸
INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS//OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT Hazánkban elsőként, egyedülállóan otthonába visszük a zenei élményt!...
JAZZ FIVE Translate
2015. október 25., vasárnap
2015. augusztus 10., hétfő
Bor és Jazznapok reflexiók
Bor és Jazznapok
reflexiók
A
44. Debreceni Bor és Jazznapok nem tiktoltan a házasítások jegyében telt. A
zene- és gasztrokultúra fúziójának megjelenése idén nagy sikert hozott a városi
kulturális szervezőknek, akik az utóbbi években erejükön felül népszerűsítették
a rendezvényt. Ebben a koncepcióban kiemelt szerep jutott a szintén cuvéesítésből
– a klasszikus komoly- és jazz-zenei értékek egyesítéséből – származó Jazz
Misém, amelynek ősbemutató előadása zárta le a teljes – négynapos -
rendezvénysorozatot. Az ősbemutató során négy debreceni szakmailag elhivatott
együttes összefogása, fúziója valósulhatott meg, ami komoly előkészületi,
koordinációs és szervezési feladatokat igényelt mind a négy együttes részéről.
A közös próbák már tavasszal elkezdődtek, azonban az összpróbákra csak az
esemény előtti napokban kerülhetett sor, hiszen az ország több pontjáról
kellett összehangolni az előadók tevékenységeit és időbeosztását. A Greentett
Énekegyüttes és a Debreceni Swing Singers énekművészei mellett a Jazz Five
hangszerművész szólistái, valamint a Debrecen Big Band közreműködtek a Művészi
Zene Kör szervezésében megvalósuló ősbemutató során.
Az előadás megtekinthető itt:
Az sajtótájékoztatók során több promóciós
előzetes is rögzítésre került, melyben kiemelték a Jazz Mise egyedüliségét és érdekességét,
miszerint az egész Bor és Jazznapok legkülönlegesebb produkciója kerül
bemutatásra.
Előzetes rádióriportok:
http://hangtar.radio.hu/bartok#!#2015-08-09 Bartók
Rádió Muzsikáló reggel kulturális hírek 8:04
http://www.refradio.eu/radio/euradio/archivum/2/?datum=2015-08-07&frekvencia=2 Régió
Krónika 16:30
Maga a Jazz Mise 6
ételből áll, az Introitus – zenekari – tétel után az 5 állandó énekes tétel
(Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Agnus Dei) szabályos sorban – a klasszikus
jazzstílusok változatossága mellett - követi egymást. A kórus és a zenekar
felelgetései mellett a Credo tétel meghittségét az Alt szólista teremti meg,
hiszen halk atmoszféra-kíséret mellett egyedül mondja el a szent miseszöveget.
Ezekkel az
egyszerű, de korszerű eszközökkel közösen igyekeztünk – alkotóként, együtt előadóként
és szervezőként – megteremteni a befogadható és felemelő magaskultúrát az infokommunikációs
korszak – megváltozott igényekkel rendelkező - közönsége számára.
A helyi viszonyok
között ez nem könnyű feladat, hiszen az elmúlt évek sikertelenségei
megterhelően feszült munkahangulatot teremtettek az előadóknak, de vállalva a
kihívást – miszerint példaértékű összefogásunk eredménye jelentős részt vállal
a rendezvény sikeres elbírálása érdekében – a kezdeti izgalmakat és technikai feltétel-hiányosságok
ellenére legjobb tudásunk szerint igyekeztünk közönség elé vinni produkciónkat.
A helyi
sajátosságok miatt a 44 év után is nonformális keretek között működő
rendezvénysorozat egyfajta állomásként működik a látogatók életében, hiszen – a
városi kulturális szervezők erőn felül teljesített népszerűsítő tevékenységei
ellenére – a rendezvény nem lehet jelen egy formális rendszer részeként a
köztudatban. Ennek oka, hogy a 4 alapvető tényező helyett jelenleg csak 1
működik:
1)
A Debreceni Bor és Jazznapok erőssége a szervezők - a közönség igényeire való - azonnali
reagálása a helyi értékek bevonásával évek óta kiválóan megjelenik a rendezvény
fejlesztésében.
2)
A veszély
abban mutatkozik, hogy a régión belüli professzionális szakmai gyakorlatban kizárólag
a Művészi Zene Kör szervezésében és képviseletében, a Jazz Five zenekar
megvalósításával működik - jazz műfajokat bemutató és népszerűsítő - interaktív
koncertpedagógia, ami egy ilyen nagy volumenű rendezvény megelőző promóciós
tevékenységének szerves része kellene, hogy legyen. A szakmailag tudatosan és
előrelátóan irányított háttértevékenységek nélkül könnyen csökkenhet, vagy
teljesen megszűnhet az érdeklődés a magaskultúrális rendezvények iránt.
3)
Ennek oka a gyengeség
oldalon mutatkozik, hiszen helyi szinten nincs kialakult és összetartó informális
közössége a jazz műfajokban alkotó, előadó és tanító professzionális művészeknek,
akik egymást inspirálni és - közösségi hálójuk segítségével - környezetüket motiválni
tudják a jazz magaskultúrális megvalósítási formáinak aktív befogadására,
informális szinten gondozva, népszerűsítve az eseményt, háttértevékenységekkel egész
évben folyamatosan fenntartva a közérdeklődést a jazzprogramok iránt. A jazz,
mint gyűjtőműfaj a mindennapokban eddig szinte kizárólag csak a helyi szórakoztató
zenészek tömegkultúrális eszközökkel történő megvalósítására támaszkodhatott,
így sem szakmai, sem közönségnevelési, sem közművelődési szempontok szerint nem
lehetett minőségbiztosítani a Jazznapokhoz hasonló rendezvénysorozatok teljes
körű sikerét, hiszen - minden igyekezet ellenére - még a világhírű
sztárfellépők produkciói is - a helyi közönség róluk megszerzett információinak
mérsékelt mértéke, vagy hiánya miatt - gyakran találtak süket fülekre.
4)
A jövőbeli lehetőség
adott a helyi rendezvényekkel kapcsolatban, hiszen ha a Művészi Zene Körhöz
hasonló szervezetek és művészi csoportok gondozásában egy-egy esemény szakmai
körökben is elterjed, biztosítottá válik a hosszútávú fennmaradása és széles
körben elismert sikere.
Ehhez még egy lényeges feltétel is meg
kell jelenjen, ami a szakmai utánpótlásképzésben körvonalazódik. Az ország több
városában elindult már a jazz zeneművészképzés, melynek szándéka – a jelentős
igény- és forrásfaktor ellenére - sem középfokon, sem egyetemi szinten nem mutatkozik
Debrecenben. Az elmúlt negyed évszázad során – a megváltozott zenei
szükségletek és bármikor ingyenesen elérhető tömegkultúra hatására - érezhetően
csökkent a komolyzene utáni igény, ami a könnyebb befogadást és rövidebb idő
alatt bekövetkező élményhatást nyújtó művészi jazz zene felemelkedését eredményezte.
A jazz ”a kólamámorban fetrengő
imperialista ifjúság mákonyából” mára a vezető gondolkodó értelmiségi réteg illatos
borban művelődő műfajává vált. Ennek az üzenetnek széleskörű terjesztése
kiemelt küldetése a Debreceni Bor és Jazznapoknak, hiszen - nemzetközi
viszonylatban is jelentős - több, mint 20.000 fő!!! látogatójával az egyik legnagyobb
és legjelentősebb - magaskultúrát méltó módon népszerűsítő és közvetítő - üzenetértékű
rendezvény hazánkban.
Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester, Zeneszerző,
Szövegíró,
a Művészi Zene Kör tehetséggondozó szervezet vezetője
Debrecen, 2015. Augusztus 10.
2015. július 18., szombat
Jazz Mise ősbemutató
2015. Augusztus 9-én
21:30-tól a Debreceni Bor- és Jazznapok záróprodukciójaként Domokos János Antal
– debreceni zeneszerző – Jazz Miséjének ősbemutatója kerül megrendezésre a
Művészi Zene Kör szervezésében. Az előadás különlegessége, hogy négy elhivatott
debreceni együttes példaértékű összefogásával valósul meg, hiszen a Jazz Five
szólistái mellett a Debrecen Big Band, a Greentett Énekegyüttes és a Debrecen
Swing singers művészei közreműködnek. A szerző és az előadók célja a mű
előadásával, hogy - a klasszikus és a populáris művészi értékek
szintetizálásával – felkeltse a közönség érdeklődését a művészi zene iránt.
Az esemény elérhetősége:
2015. július 14., kedd
JAZZ FIVE KONCERT
JAZZ FIVE KONCERT:
Augusztus 09. 21:30 Békás tó Debreceni Bor és Jazznapok - Domokos:Jazz Mise ŐSBEMUTATÓ!!!
Közreműködők:
JAZZ FIVE hangszeres szólistái, Budapesti jazz élvonalbeli vendégművészek, Debrecen Big Band, Greentett Énekegyüttes, Swing Singers
https://www.facebook.com/events/412452805565510/
Augusztus 09. 21:30 Békás tó Debreceni Bor és Jazznapok - Domokos:Jazz Mise ŐSBEMUTATÓ!!!
Közreműködők:
JAZZ FIVE hangszeres szólistái, Budapesti jazz élvonalbeli vendégművészek, Debrecen Big Band, Greentett Énekegyüttes, Swing Singers
https://www.facebook.com/events/412452805565510/
2015. május 5., kedd
Nyári JAZZ FIVE koncertek
Május
Medgyessy Gimnázium Debrecen
Nemzetközi Jazz Napi és Anyák napi JAZZ FIVE koncert
a MŰVÉSZI ZENE KÖR rendezésében
24. 18:00 Hajdúszoboszlói Grillétel- és Sörfesztivál Időutazás a jazz világában – JAZZ FIVE koncert
http://hajduszoboszlo.hu/ rendezvenyek/ hajduszoboszloi-grilletel-e s-sorfesztival
Június
- 4. Nemzeti összetartozás napi koncertek
- 20. 22:30 Múzeumok éjszakája
Július
- Művészi Zene Kör Workshopok
Augusztus
- 9. Debreceni Bor és Jazznapok
21:30 Nagyerdei Park
Domokos - Jazz Mise ŐSBEMUTATÓ!!!
Közreműködők:
Jazz Five hangszeres szólistái, Budapesti vendégművészek, Debrecen Big Band, Greentett Énekegyüttes, Swing Singers
Medgyessy Gimnázium Debrecen
Nemzetközi Jazz Napi és Anyák napi JAZZ FIVE koncert
a MŰVÉSZI ZENE KÖR rendezésében
24. 18:00 Hajdúszoboszlói Grillétel- és Sörfesztivál Időutazás a jazz világában – JAZZ FIVE koncert
http://hajduszoboszlo.hu/
Június
- 4. Nemzeti összetartozás napi koncertek
- 20. 22:30 Múzeumok éjszakája
Július
- Művészi Zene Kör Workshopok
Augusztus
- 9. Debreceni Bor és Jazznapok
21:30 Nagyerdei Park
Domokos - Jazz Mise ŐSBEMUTATÓ!!!
Közreműködők:
Jazz Five hangszeres szólistái, Budapesti vendégművészek, Debrecen Big Band, Greentett Énekegyüttes, Swing Singers
A Művészeti Iskola, mint szervezet
A Művészeti Iskola, mint szervezet
A művészeti iskola esetében, tekintve, hogy
pragmatikusan intellektuális és konvencionálisan gyakorlatias pedagógusokat is szintetizáló
intézményről beszélünk, szervezeti struktúráját tekintve többvezetős
hagyományos funkcionális szerkezet jellemzi.
Az
egyetemes
és a nemzeti értékek mellett a helyi hagyományok megőrzése és élő
gyakorlatú továbbörökítése is elvárás az intézménnyel szemben, hiszen a
különböző városokban kialakult büszke lokálpatrióta mentalitással való
azonosulás meghatározott
követelménye az intézmény és környezete viszonyának, a város információs
keringésébe való beilleszkedésnek.
Az intézmény fenntartója a Klegensberg
Intézményfenntartó Központ, a működtetői feladatokat a városi önkormányzat és
az üzemeltetési teendőket különböző szakmai szervezetek látják el. A
munkaidő-ellenőrzés digitális formában történik – személyesre szóló kártyás
beléptető rendszer segítségével -, aminek a tanulókra történő kiterjesztéséhez
szükséges infrastruktúra a közeljövőben kiépítésre kerül.
A
profiltisztítás során az intézmény megőrizhette - a közismereti tantárgyak
mellett közkedvelt - művészeti tagozatait is, amely közül mára a zene, a tánc,
a képzőművészetek és a dráma tagozatok stabilizálódtak, személyi feltételek,
felhasználói igények, valamint elérhető korszerű szakmai IKT eszközök
tekintetében.
A közel egy évszázados nagy múltú zeneiskolák teremtette versenyhelyzet mellett a csupán
15 éves intézménytípus komoly szakmai és anyagi támogatói problémákkal küzd, ennek
ellenére – az érdekütközések elkerülésének, a művésztanárok magasabb
kvalitásainak, széleskörűbb tapasztalatainak, valamint a társadalom, a szülők és a növendékek szükségleteire, igényeire
való koncentrálásnak köszönhetően - minden kulturális és társadalmi réteg
igényeinek (vagy
igénytelenségének) eleget tud tenni.
A
szülők és növendékek – érdeklődésüknek és készségeiknek megfelelően - az egyéni és csoportos órák
palettájáról, a zeneművészeti, a táncművészeti, a képzőművészeti és a dráma
tagozatok főtárgyai közül szabadon választva elégíthetik ki fejlődési, vagy
hasznos szabadidőigényeiket.
Az elmúlt évek fenntartóváltásából adódó nehézségek
mára optimalizálódtak és kiegyensúlyozott szervezeti kultúra alakulhatott ki a
gazdaságosság és a regionális, a városi és az intézményi célok magas szintű teljesítésének
jegyében.
A
kiterjedt információs és felhasználói hálózat – minden szükséges és igényelt pedagógiai
tevékenységi körben művész- és szaktanárokkal, tanítókkal, valamint pedagógiai
asszisztensekkel lefedő - kiszolgálása miatt több szegmense felfedezhető a
szervezeti kultúrának.
A külsőleg szabályozott formális szabálykövető
tevékenységek a teljes struktúrán végigvezetnek, lassú reagálású kisebb hivatalosan
irányító csoportokra osztva, szigorúan rögzített szabályrendszerrel, hatáskörökkel
és a hozzájuk tartozó felelősséggel és elismertséggel, míg a belső non-formális
szervezeti egységek kisebb folyamatokat azonnali reagálással hatékonyan irányítanak,
önként vállalt felelősségekkel, felismerhető szabályok, hatáskör és elismertség
nélkül. A szervezeti kultúra láthatatlan szegmense irányítja valójában az
intézményt, mert ezek szimpátia és kölcsönös segítő támogatáson alapuló személyes
szerveződések a kölcsönös és feltétel nélküli bizalomra, a kedvesen kimondott szép
szó hitelére, a tiszteletre és toleranciára épülve megingathatatlan szerkezetét
alkotják az intézmény belső rendszerének.
Abban
az esetben, ha a belső rendszer két tagja között megromlik a kapcsolat, vagy
megszűnik a bizalom az egész intézmény munkáját és kifelé kommunikált
információs képét is lerombolja és csak hosszas erőfeszítések árán állítható
vissza az optimális állapot.
Amennyiben
a külső rendszer tagjai között romlik meg a kapcsolat, szinte azonnal
visszaállítható az optimális állapot, a hierarchális szerepek
tudatosításával és az alárendeltségi viszonyok elfogadtatásával.
Az általános és a művészeti iskola vezetői funkcióik
szerint különülnek el, akik számára a pedagógiai programban rögzített – az
aktív tanulást elősegítő, a csoportos és egyéni munkát segítő - kedvező
családias hangulat és komfortérzet szekciónkénti biztosítása meghatározó napi
tevékenység.
A
művészeti iskolai rész vezetője a művészeti igazgató, aki külsőleges
irányításával a különböző kulturális és társadalmi közösségekből érkező
művésztanárok napi munkáját gyakorlatias szempontok szerint szervezi meg. A
tagozatok különböző elvárásai miatt a szakmai irányítás hatásköre és
felelőssége a művésztanárok tudatos és önkéntes kötelességvállalása.
A különböző tanévidőszakok más és más vezetői
taktikák alkalmazását várják el, hiszen a tanévkezdési, a tanulmányi, az
ünnepi, a beiskolázási és a tanévzárási frekventált időszakok adminisztrációs követelményei
eltérő informális kommunikációs lehetőségeket tesznek lehetővé.
A
tanév tanulmányirányítási időszakára az általános információ-visszatartás a
jellemző, amivel a vezetők biztosítják a pedagógusok és tanulók napi teendőkre koncentrálását.
A
tanévkezdés és tanévzárás időszaka minden szereplő számára fokozottan
megterhelő, hiszen az információelárasztás következtében hirtelen előtörő
feladat- és problémaáradat elvonja a pedagógusok figyelmét a napi feladatokról
és folyamatos elkésettség-érzetet fenntartva veszi igénybe a türelmet és a
problémamegoldó-készséget.
Az
ünnepi időszakok alkalmazott taktikája a csöpögtetés, hiszen ebben a
periódusban a logisztikai túlterheltség miatt csak részinformációkat tudnak
közölni a vezetők, így ezek a közös ünnepek a legbizonytalanabb időszakai a
tanévnek tekintve, hogy minden alkalommal minden körülmény megváltozik a
művészeti iskola életében, beleértve a helyszínt, az előadókat, a műsor produkciókat,
a felkészítő tanárokat, a közönséget és a technikai biztosítást.
Ezt a problémát fokozza, hogy – az előzetes információk
hiánya, vagy pontatlansága miatt- legtöbbször csak a rendezvény helyszínén
alakulnak ki a feltételek, így - az adott feltételekhez igazodó - improvizatív műsor-újratervezéssel
szükséges azonnal megoldani a problémás szituációt. A tanév végi fontosabb
jubileumokra való felkészülés már a tanév elején megkezdődik, így igen nehéz
fenntartani a pedagógusok eseményre való koncentrálását, hiszen a távoli
időpont és az adminisztrációs teendők jelentősen tompítják a fókuszálást.
A művészeti
iskola küldetésnyilatkozatában rögzített alapvető célja a művészetek
magaskultúrális közművelődési eszközökkel történő széleskörű népszerűsítése, a
közönségnevelés, a kiemelkedően tehetséges növendékek szakmai előmenetelének
biztosítása, irányítása és nyomon követése, valamint a szakmai utánpótlás
nevelés.
A megvalósítandó művészeti nevelési és oktatási célok – a 30perces órákon belül percenként,
12 év időtartamban - erősen szabályozottak, azonban a személyiség- és
képességfejlesztési módszerek alkalmazása növendékenként változhat.
A művészeti nevelés
képviselői - a készségfejlesztés műveltségi, a közismereti és személyiségfejlődésre
gyakorolt hatásai, valamint a művésztanárok kiegyensúlyozott
viselkedéskultúrája, személyiségközpontú segítőkészsége és példamutató szakmai
elhivatottságból adódó elmélyült tudása miatt és a specifikus pedagógiai
program és tanterv tudatos kialakítói és alkalmazóiként – nagy szakmai tiszteletre,
megbecsülésre, befolyásra és bizalomra tesznek szert a szülők, a növendékek és
a kollégák körében egyaránt, azonban a nem hétköznapi életvitelükből adódóan
állandó személyes támadásoknak vannak kitéve.
A művészeti
nevelés társadalmi értékfaktora – a személyes vonatkozások kizárásával - kimagasló,
hiszen - az egyetemes kulturális értékek közvetítése mellett, a nemzeti és a
helyi kulturális értékek és sajátosságok megőrzésével és továbbörökítésével - a
több ezer éves tudás mellett a korszerű ismereteket átadására egyaránt
hivatott, a képességekből készségekké való fejlesztés - a közismereti tanárok körében is kiterjeszthető és
alkalmazható szabvány és sztenderdlicenc - gyors és könnyű módszereinek és
kiterjedt tapasztalatainak rögzítése, tudatosítása, valamint széleskörű népszerűsítésének
segítségével.
A művészeti
iskola kiemelt társadalmi szerepvállalása az egyetemes és nemzeti kulturális
kincsek továbbörökítése, a kulturálisan szegregált környezetben nevelkedő
tanulók – átfogó tudásanyag biztosításával történő - motiválása jótékony-hatékony
közösségi előadói tevékenységek kialakítására és fenntartására, a kulturálisan
ingergazdag környezetben nevelkedő növendékek – elmélyült tudásanyag
biztosításával történő - inspirálása aktív és kreatív egyéni alkotótevékenységek
kialakítására, fejlesztésére és fenntartására.
A nemzeti és nemzetközi ünnepnapok művészi tartalmú és
színvonalú műsorának állandó biztosításával a művészeti növendékek és a
művésztanárok az egyetemes, a nemzeti, a helyi és az iskolai kulturális elvárásoknak
is eleget tesznek.
A közismereti
tanárok – munkájuk bármikor elérhető szakmai segítőjeként - nagyrészt
tanulóbecsalogatónak és műsorszolgáltatónak tekintik a művészeti iskolát és a
művésztanárokat, hiszen a számukra ismeretlen művészvilág egyfajta misztikusan és
elvontan intellektuális közege átláthatatlan és megközelíthetetlen univerzumként
tárul eléjük.
Saját szervezésű műsoraikhoz elengedhetetlen a művészeti
tanszakok jelenléte, azonban a képességfejlesztést professzionális szinten
gyakorló művészeti tantervek szigorú időbeli hatályai miatt kellemetlen
szituációkat teremt, amikor a közismereti szervezők (akik személyenként évente
csak néhány rendezvényt szerveznek) egy héttel a rendezvény előtt jelölik ki – a
műsort előadó osztály tagjaként – a művészeti iskolai növendéket, hogy önálló
interpretációval is egészítse ki a műsort az iskolai és városi rendezvényeken.
Tekintve, hogy hetente csak 2x30 perces hangszeres órán vesznek részt az egy
héttel a frekventált esemény előtt bejelentett produkcióra való felkészülés növendéki
és tanári szempontból is megterhelő feladat, nem mellesleg, hogy közben a
művészeti iskolai rendezvényekre kialakított önálló és csoportos koncertekre és
előadásokra is egy teljesen más műsorral készül a növendék.
A művészeti
iskolai rendezvényeken komoly szervezést igényel az előkészület, a műsor-összeállítás
tanszakonként és közösen is, a rendezvény technikai és szakmai biztosítása,
színpadpakolás, hangosítás, konferálás és egyéb szervezői tevékenységek, tehát
mire egy produkció színpadra kerül több hónapos tudatos szervező és irányító
munka előzi meg, amihez a művészeti iskola művésztanárai segítség nélkül
maradnak. Az állami fenntartás előtt a karbantartók és gondnokok látták el
ezeket a feladatokat, de amióta az önkormányzati és állami működtetés különvált
a technikai dolgozók csak külön szerződés keretében – túlóradíj felszámolása
mellett – hajlandóak elvégezni ezeket a mellékfeladatokat. Ugyanez igaz a
konyhai személyzetre is, akik a külföldi delegációk és testvériskolák
küldötteinek vendéglátását teszik adminisztratív ezúton lehetetlenné.
Az
intézményvezetők és technikai dolgozók, valamint pedagógiai munkát segítők
közötti viszony – a különböző fenntartásból adódóan - jelentősen romlott, így
az eddigi több évtizedes pozitív személyes kapcsolatok is eltűntek, a vezetők
tekintélye megszűnt.
Az iskola irányításával kapcsolatos – a munkakörükben
tételesen nem jegyzett feladatok elvégzésére irányuló - személyes kéréseket
ezután csak külön szerződés keretében hivatalos formában hajlandóak
teljesíteni. (fák metszése, lomb összeseprése…)
A vezető személyiségének – új igényként megjelenő - legfontosabb
tulajdonságai az emberszeretet, a kedvesség, a segítőkészség és a tiszteletteljesség
lesznek, hiszen ezek segítségével lesz képes pusztán kéréssel rávenni másokat a
váratlan, de sürgős feladatok elvégzésére.
A szülők és a szülői munkaközösség által biztosítható segítő
támogatás elengedhetetlen lesz a jövőben ezeknek a problémáknak a gyors és
hatékony megoldása érdekében, így – a vezetők által tudatosan irányított - szorosabb
és kölcsönösen segítő viszony kialakítására van szükség a széles
profilpalettával rendelkező művészeti iskolákban.
A családok
életében kiterjedő európai dimenzió – a külföldön dolgozó szülők miatt széthulló
családi és személyes kapcsolati hálók és a nagyszülők gondozásában nevelt 3
lakcímmel rendelkező gyermekek megjelenése fokozott odafigyelés mellett -
további feladatok és problémák segítő jellegű megoldását várja el az
intézményektől, így fokozottan a művészeti iskolától is, ahol a művésztanárok -
kisgyermekkortól időskorig - 12 évfolyamon fejlesztik a növendékek készségeiket,
globális, európai, nemzeti, szakmai, helyi és személyes értékszempontok
szerint.
Megjelent a
fiatal nagycsaládos értelmiségi és üzleti réteg, ami az iskolától is fokozott
figyelmet és szolgáltatáslefedettséget igényel, így az intézmények rövid és
hosszútávú céljai módosításra kerültek. Az új felhasználói kör nagyobb
befolyással, nagyobb anyagi lehetőségekkel, de kevesebb – saját gyermekével
eltölthető – szabadidővel rendelkezik.
A művelt értelmiségi réteg igényeinek kiszolgálása a
közszféra mindennapos feladata, azonban – a szűk körű felhasználószám, a
minőségi elvárások miatt és a ráfordítható anyagi forrástöbblet ellenére – hatalmas
piaci hiányként mutatkozik az üzleti életben és a marketing világában is,
ideértve a kereskedelmi médiák tevékenységeit, a társadalmi és kulturális szolgáltatásokat,
társadalmi szerepvállalásokat, ipari termékeket és szolgáltatásokat is.
Az igények között központi helyen szerepel a vidéki lakó-,
vagy munkahelyen igénybe vett – a megyeszékhelyéhez hasonló - széleskörű művészeti,
kéttannyelvű, sport és egyéb fejlesztő képzési - szolgáltatások megjelenése, így az új igények
elhivatott, készséges és magas szintű kiszolgálása magasabb minőségű, áru és
értékfaktorú, valamint egyénre szabottabb termékek és szolgáltatások könnyebb
értékesíthetőségét teszi lehetővé, ami a – lokális beiskolázást kiszolgáló és családközpontú
- küldetésnyilatkozat és a társadalmi szerepvállalás korszerűsítő felülvizsgálatát
és módosítását követeli meg.
Az
intézményesített művészetoktatás jelenleg az egyetlen minőségi köznevelési
intézményszolgáltatás, ami az újonnan megjelent értelmiségi réteg igényeit is kiszolgálja,
a klasszikus (elismerten magas értékfaktorú) és a korszerű ismereteket egyaránt
könnyedén elsajátíthatóvá teszi a játékos tanulás (hangszerjáték, népi játék,
színjáték, kreatív kézműves játék) segítségével. Ennek oka, hogy míg az egyéb
területeken tevékenykedő pedagógusok esetében nem központi szükséglet és
követelmény a széleskörű kompetenciakifejlesztés, addig a művésztanárok – a kiterjedt
intézményi, növendéki, valamint személyes szakmai és logisztikai tevékenységeik
miatt – nagyobb tudással, tapasztalattal, elhivatottsággal és tudatossággal
rendelkeznek.
Ennek tudatában a felsőoktatási intézmények - a megnövekedett
igényű minőségi és specifikus továbbképzések segítségével - a digitális
tananyag- és taneszköz-korszerűség fokozott előtérbe helyezésével - széleskörű
ismeretanyag átadásának kompetenciájával rendelkező – kiemelt motivációs és
inspirációs hatást, valamint hatékonyságot kifejtő pedagógusokat képezhetnek.
A fokozott
marketingmenedzseléssel rendelkező művészeti nevelésben elindult új folyamatok
néhány éven belül a közismereti tanulmányokban is éreztetik hatásukat, hiszen
pl.: az egyéni zeneóra komplex fejlesztési hatékonyságának és hosszútávú jótékony
hatásainak megkérdőjelezhetetlenek mivolta miatt – de nem kötelező használati
jellege és térítési díjfizetési kötelezettség ellenére - kiemelt igénnyel
működő és széleskörűen népszerű és elismert szolgáltatása a művészeti iskolának.
Az intézmények
korszerű didaktikai forrásainak stabilizálásához a jövőben szükség van a
hatékony és szükséges hagyományok stabilizálására, a tevékenységek és
szolgáltatások szelektálására és optimalizálására, az infrastruktúra
fenntartására és lehetőség szerinti fejlesztésére, valamint a társadalmi
szerepvállalás – az intézmény valódi üzenetének – tudatos meghatározására és széleskörű
népszerűsítő kommunikálására az oktató- fejlesztő-nevelő intézmény szolgáltatásainak
felhasználói és ismerősi információs körében egyaránt.
A mára kialakult helyzetre a legjellemzőbb a pedagógusi korlátok
és határok rögzítése és tudatosítása, így biztosított a színvonalas
munkavégzés, de nem teljesedhet ki egyénileg egyetlen pedagógus sem, hiszen a
látens és a jövőbeli igényeknek nem tud megfelelni – a közös érdekek
biztonságos és korlátozott kiszolgálása miatt – csak mérsékelt formában
használhatja kompetenciáit és kimagasló, vagy rejtett készségeit, az intézmény
szükségleteihez és hiányosságaihoz igazodva.
Az egyéni
sajátosságok és értékfaktorok maximális kihasználása és jótékony-hatékony
beépítése a pedagógiai folyamatokba azon intézmények közeljövőbeli feladata,
amelyek már rendelkeznek egy – a művészeti iskoláéhoz hasonló - tematikusan,
időrendben, tantárgyakra és további feladatokra kidolgozott metodikus és
didaktikus licenc-szel, amely segítségével a különböző tanári kompetenciákból,
képesítésekből és személyiségekből adódó szabályozatlanság és
színvonalkülönbségek szabályozhatóvá és – digitális adminisztrációval -
rögzítetté válnak.
Domokos
János Antal
Trombitaművész-tanár,
Karmester, Zeneszerző, Szövegíró,
a
Művészi Zene Kör tehetséggondozó szervezet vezetője
Debrecen, 2015. Április
22.
2015. április 26., vasárnap
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)