Ingyen letölthető kották:
http://domokosmusic.mlap.hu/
http://www.youtube.com/playlist?list=PLela39ReW-uFmQ4C2qzqtC8k0qVZnsDYo
INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS 🤩🌟🎤🎹🎷 🎺🎸
INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS//OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT Hazánkban elsőként, egyedülállóan otthonába visszük a zenei élményt!...
JAZZ FIVE Translate
2014. június 8., vasárnap
2014. május 1., csütörtök
A Jazz jövője, a jövő Jazze, avagy Reflexiók a Nemzetközi Jazz Nap után
A Jazz jövője, a jövő Jazze,
avagy Reflexiók a Nemzetközi Jazz Nap után
Április 30-án ünnepelte a világ a nemzetközi jazz
napot, amelynek eredményeképpen a világ legtöbb városában az egész nap folyamán
ingyen juthatott jazzkoncert-élményekhez a nagyrabecsült közönség.
2011ben az UNESCO – Herbie Hancock indítványozására
– ezt a napot jelölte ki a jazz kultúra népszerűsítésére szánt nemzetközi
ünnepnappá, amelynek 2014ben Osaka lett a házigazdája.
A 2011-es év nem csak
világviszonylatban, hanem a hazai zenei életben is nagy változásokat indított
el. A CXC. Nemzeti köznevelésről szóló törvény nagymértékben megváltoztatta a
zenei- és köznevelés mindennapjait.
Művésztanárként nehezen élte meg a szakma a
változásokat, hiszen nagymértékben megnehezítette az aktív művészi
koncertéletet és a gyakorló előadóművészet helyett a szellemi tevékenységekre,
illetve a gyakorlóban végzett munkára irányította a zeneművész-pedagógusok
figyelmét. Zeneművész tanárokként napi szinten küzdünk a rohanó idővel és a
percekbe szorított alapfunkciós és ösztönös életfolyamatokat mellett, a tanári
és előadói szakmai fejlődésünket is tudatosan irányítanunk kell.
A nemzetközi jazz nap alkalmával
megtisztelő felkérésnek tettünk eleget, ugyanis a város jazzkultúráját egyedüli
helyi zenekarként képviselő zenekarként mutathattuk be változatos stílusokat
magába foglaló populáris műsorunkat, osztatlan sikert aratva.
A városban első profi
jazz-zenekarként megalakulva tudatosan szemléltük a megyeszékhelyi, a
nagyvárosi és a vidéki igényeket – amit növendékeinken és szüleik igényein
azonnal le is tudtunk mérni -, amelyeket aztán a repertoárépítésnél aktívan
felhasználtunk.
Így jutottunk el mottónkig is, amely - a ”jazz
mindenkinek” - nem kisebb értékfaktorát hordozza magában a művészküldetésnek,
mint a jazzközönség visszahódítását a vidéki városokban is. Ennek
eredményeképpen évek óta fáradozunk, de inkább küzdünk a közönségművelési
feladatokkal és küldetésként tűztük ki a felnövekvő generációk tudatos zenei
nevelését, képzését és művelését.
Míg a free, avantgarde és
improvizatív jazz irányzatok főleg a szakmai közönséget vonzották be – így
vidéken teljesen elveszítették a fizető közönséget -, a populáris jazz
irányzatok interpretálásával több száz fős közönséglétszámmal számolhattunk,
minden esetben a hely befogadóképességén túl további pót-ülőhelyek
biztosításával. Széles közönségrétegekhez – és generációkhoz - eljuttathattuk
az igényes jazz muzsikát, így az személyes ismeretségi körünkön kívül további
partneri kapcsolatokat szerezhettünk – és kedveltethettük meg a jazzkultúrát -
sikeres előadásaink során.
Szakmai oldalról több ízben ért minket a kérdés –
főleg a főváros mentális közelében tevékenykedő jazz muzsikusoktól -, miért ezt
a sokszínű és közkedvelt stíluskavalkádot választottuk tevékenységünk fő
profiljaként és miért nem specializálódunk egy bizonyos irányzatra.
Tekintve, hogy egyenként több mint 20 év aktív
szakmai színpadon eltöltött év áll hátunk mögött, nem célunk a szakmai közönségnek
megfelelni, hiszen tanulmányi szakaszunk évtizedei alatt a legmagasabb szinten
elismert és ismert szaktekintélyek, egyetemi professzorok előtt kellett
megmérettetnünk, külföldön és hazánkban egyaránt.
A legkisebb kétség sem fér ahhoz, hogy az egyetemi
éveink alatt oly sokszor megvalósított - állandó törzshelyen, jazz zenét
befogadó szórakozóhelyen való közreműködések mára - a zenekar fejlődési
szintjének megfelelően – idejétmúlttá és feleslegessé váltak, hiszen miért
zárnánk be zenénket egy esti-éjjeli szórakozóhely földalatti falai közé, ha
fényes nappal, friss levegőn több száz ember hallgathat minket???
Zeneművészeti diplomáink száma és
minősége már a zenekar indulásakor garancia volt a szervezőknek a legmagasabb
közönségigényeknek megfelelő szakmai munka megvalósítására, így a mi esetünkben
a szakmai fejlődési út nem a füstös, sötét kocsmákban, hanem a - nemzetközi
közönséget befogadó – csodálatos, csillogó báltermekben kezdődött.
Így esetünkben a kezdettől fogva más jellegű,
összetettebb és magasabb elvárásoknak kellett megfelelni, mint az egy kezdő
jazz zenekar esetében elvárható.
A közel 20 különböző műsort magában foglaló
programunk mennyiségi és minőségi követelményei nagyfokú szakmai rutint és
precizitást igényelnek a tevékenységeink során, így minden alkalommal
megpróbáljuk maximálisan visszaszorítani a hibalehetőségeket és problémákat az
információk szabad terjedésének irányítása által.
A szakmai köreinkben egyéb esetekben nem
tapasztalható tudatos és előrelátó menedzselési tevékenységek mára nem, hogy
vonzóerőt, de egyenesen taszítóerőt képviselnek a közönség felé, főleg a
fiatalabb generációk esetében.
A megváltozott társadalmi és kulturális igények –
részben a média üzleti szempontokból irányított, megtévesztő és félrevezető
közvetítő szerepe miatt, részben a gazdasági helyzet és a szakma válságkezelési
hiányosságai miatt, továbbá a helyi viszonyok és hagyományok erős és
áthatolhatatlan mivolta miatt - a művész társadalomtól is változásokat és
koordinált követést vártak el, ami mára kialakította a versenyképesség fogalmát
a művelődési és nevelési közszektorban is.
A közönség befogadóképessége az
egyes régiókban, megyékben, járásokban, de még a településeken is változó, így
egy közszolgálati feladatokat ellátó zenekarnak minden egyes előadáson és
koncerten elégedettséget kell mérni és a tapasztalatokat felhasználni műsorai
vonzóbbá tételének érdekében.
Ha a helyi adottságokat kihagyjuk a képletből láthatjuk,
hogy a zenekarok mindenütt ugyanazokkal a problémákkal küzdenek, amelynek
gyökere, hogy a fiatalabb generációk számára hogyan tudják ismét vonzóvá tenni
a többtíz éves műfajokat.
Hazánkban bevált gyakorlat, hogy a harminc-negyven
éve tevékenykedő zenekarok akkori slágereikkel szeretnének manapság is sikert
elérni – úgy, hogy sem a hangszerelést, sem a dalok témáját nem frissítik
korszerűen-, de ez csak azoknak a kiváló előadóknak sikerülhet – képzettségtől
függetlenül -, akik megtalálták tehetségük révén szellemi otthonukat, hiszen a
zene azon csodálatos dolog, amelynek forrása azonos az emberi lélekkel. Azok az
előadók, akik nem csak eljátsszák, eléneklik, vagy rosszabb esetben lejátsszák
a dalokat, hanem meg is töltik lelki folyamatokkal, érzelmekkel azokat, a mai
kor ifjúságának is követendő példát és egyetemes, univerzális értékeket
biztosítanak.
A jazz tekintetében még mindig
általános a felfogás, hogy a régi évtizedes hagyományokat követve próbálnak meg
sikeresen érvényesülni az előadók.
Nem ritkán passzívan másolva az elődöket és a
mentális és készségbeli adottságokat fel nem használva próbálják visszatükrözni
a látottakat.
Napjaink percről percre változó világa azonban ennek
teljesen ellentétes szabályokat diktál.
A jazz jövője láthatóan napjainkban
dől el. A pragmatikusan intellektuális és konvencionálisan
gyakorlatias szempontok szerint elvégzett zenei
frissítés és korszerű hangzásjavítás elengedhetetlen része lesz a jazz
jövőjének biztosítása érdekében.
A kortárs zenei standardok alkalmazásával mindig az
aktuálisan elmúlt 5 év történésit kell követendő példának tekinteni, így
elmondhatjuk, hogy – a kortárs komolyzenéhez hasonlóan – a kortárs jazz zenében
is egyre kevesebb szerep jut a dallami, ritmikai és metrikai elemeket nélkülöző
idejétmúlt és korszerűtlen irányzatoknak.
A zeneszerzők koncepcionális szinten kell, hogy
hozzáálljanak a mindennapokhoz és köznapi témájú, új hangzású kompozíciók
megalkotására kell, hogy törekedjenek!
Ehhez elengedhetetlen lesz új kreatív zenei
társulatok, társaságok létrehozása, amelyekben az elemzőknek, szakértőknek és
szaktanácsadóknak is jelentős és kitüntetett megbecsülést kivívó feladat jut majd.
A közönség igényeit legmagasabb
szinten kiszolgálva a folyamatos elégedettségmérési tapasztalatokat és adatokat
kiértékelve és beépítve játékunkba a ”jazz mindenkinek” elvárásainak eleget
téve, élvezhető és befogadható formában kívánjuk a későbbiekben is
interpretálni. Ez a mindennapokban úgy jelenik meg, hogy mindig a helyi
elvárásoknak, helyszínnek és a megrendelői igényeknek megfelelően állítjuk
össze aznapi koncertműsorunkat, ami esetenként azt eredményezi, hogy szakmai
tekintetben túl közkedvelt műsorszámokat játszunk és a zenei témákat kevés improvizatív
szólóval szegélyezve teszünk eleget a formatani követelményeknek. Azonban, ha a
hangszerelést tekintjük, láthatóvá válik, hogy az 5 tagú zenekar – a
váltóhangszerekkel - összesen több mint 15 hangszert és hangot szólaltat meg,
akkor világossá válik, hogy a tanítási tevékenységek mellett – ami jelenleg
heti 32 óra, reggel 10-től este 7ig, 8-ig terjed -, ennyi féle hangszert és
hangfajt professzionális keretek között szinten tartani nem kis feladat.
Be kell, hogy lássuk végre, hogy a
szakmának szánt élettelen és túlzott technikai virtuozitás üres fülekre és
csukott szívekre talál a közönség soraiban, így a szakmai rutin, hatékony
módszerek és fortélyok alkalmazásával tudjuk ismét megtölteni jazz zenével a
megüresedett, érzelemre szomjazó szíveket.
A mai átlag közönség számára élvezhetetlenül sebes tempóban
lejátszott skálafutamok érthetetlenné és felfoghatatlanná teszik számukra
játékunkat, így kreatív módon irányított zenei folyamatokkal visszacsempésztük
a dallamosságot a szólórészekbe és az átvezető részekbe egyaránt. Az így tudatosan
megszületett érzelmes, szívhez szóló és megható dallamfordulatok közel hozták
és befogadhatóvá tették a jazz muzsikát a köznapi közönség számára is. Ennek
köszönhetjük, hogy közönségünk az év minden szakában – teltházas több száz fős
koncerttermek keretében - kíváncsi muzsikáinkra és tavasszal megjelenő új
műsoraink mindig nagy érdeklődést váltanak ki, valamint megalapozzák a zenekar
- az induló fesztiválidényben betöltött - szerepét, szakmai és személyes
elismerést és tekintélyt egyaránt biztosítva.
Küldetésünk és Ars Poeticánk – ezt
támasztja alá zeneszerzői munkásságom és mindannyiunk tanári és előadói
tevékenysége -, hogy a jazz- és a zenekultúrát mindenki által befogadható és
elismert módon képviselhessük és az egyetemes értékek megőrzésével, ápolásával
és közvetítésével minden generáció és közönségréteg számára élvezhető és
könnyen befogadható szórakoztató zenét. A jazz a kezdetektől az utca emberének,
a közembernek a zenéje volt, aztán az idők során az elit értelmiségi közönség
tagjai közt találta meg csak a támogatóit.
A jazz zene megújítása az
egyszerűsítéssel kezdődik és az emberek szívébe és lelkébe való visszajutással
végződik. Aki ma aktívan és hatékonyan szeretne szerepet vállalni a művészetek –
így a jazzkultúra - népszerűsítésének érdekében indított végeláthatatlan
kampányban, ezeket a szempontokat szem előtt kell, hogy tartsa.
A jazz tiszta forrását felkutatva koncepcionális
szinten kell, hogy újraértelmezzük, hogy mi is a célunk a zenéléssel és a jazz
zene üzenete mit és kinek közvetítsen?
Amennyiben ezekre a kérdésekre egy előadó, vagy egy
zenekar kollektíven megtalálja a választ, biztosíthatja szakmai fejlődését és
jövőjét.
A jövő jazz zenéje, a jazz
jövőjének – a múlt és jelen értékei felnövekvő generációk felé való
közvetítésének, megőrzésének - biztosításával alakulhat ki, így minden emberhez
kell szólnia, a világon mindenhol a tolerancia, integráció és egyenjogúság
eszméjével megfűszerezve.
Talán ez lehet a nemzetközi jazz nap legfőbb üzenete
mindenki számára…
Debrecen,
2014. Május 1.
Domokos János
Antal
Trombitaművész-tanár,
Karmester, Zeneszerző
A szakmához való hozzáállás, a munkához való szándék és a hivatáshoz való hűség a zenei előadóművészetben, avagy gondolatok a Munka Ünnepén
A szakmához való hozzáállás, a munkához való szándék
és a hivatáshoz való hűség a zenei előadóművészetben,
avagy gondolatok a Munka Ünnepén
Gondolataim
valószínűleg nem fognak nagy megdöbbenést okozni az olvasók között, de
mindenképpen elgondolkodásra, továbbgondolásra szerettem volna terelni a
publikum figyelmét. A szakmai berkeken kívülről érkező olvasók is valószínűleg
találkoztak hasonló problémákkal, így szakmai titkokat sem fogok – és nem is
áll szándékomban – kiteregetni.
Természetesen nem is áll szándékomban
tippeket adni sem a vetélytársak szakmai fejlődésének lehetetlenné tételére,
sem a saját karrierünk sebezhetővé tételére, csak az elmúlt évek
viszontagságait és tapasztalatait szeretném megosztani az érdeklődőkkel.
Reményeim szerint a szakmai
utánpótlásunk fel tudja használni későbbi életében az itt leírtakat és a
nyilvánosság erejével tompítani tudom érzelmi sérüléseiket.
A Keleti-régióban egyetemista
korunkban nagyon erős igény mutatkozott az igényes szórakoztató zenét
szolgáltató profi előadóművészekre.
Küldetésünknek éreztük – és ezt
támasztja alá zeneszerzői munkásságom és mindannyiunk tanári és előadói tevékenysége
-, hogy a jazz- és a zenekultúrát mindenki által befogadható és elismert módon
képviselhessük és az egyetemes értékek megőrzésével, ápolásával és
közvetítésével minden generáció és közönségréteg számára élvezhető és könnyen
befogadható szórakoztató zenét. Mára szerencsére elmondhatjuk, hogy ez – a
szűkös lehetőségekhez képest – sikerült is. Többdiplomás zeneművészekként –
több hangszert és hangfajt irányítva - tudásunk és szakmai alázatunk garancia a
magas szintű produkciók megszólalására.
A mai kor előadóművészének a komoly- és
könnyűzenei irányzatokban is jártasnak kell lennie, hogy előadásait vonzóvá
tegye, közönségét megfelelően művelje és a növendékeket kiválóan tájékoztatni
tudja a szakmai újdonságokról.
Zeneszerzői
küldetésem, hogy új hangvételű művek komponálásával befogadhatóbbá tegyem a
kortárs zenét a fiatalabb generációk számára és művészi értékfaktorával ismét
vonzóvá tegyem a komoly- és könnyűzenei koncertlátogatást minden korosztály
számára. Ingyenes koncertjeinkkel biztosítottuk, hogy anyagi hozzájárulás
nélkül hallgathasson a közönség komolyzenei és könnyűzenei előadásokat
egyaránt.
A szakmai lehetőségek – a kicsiny hazai
és regionális zenei piac miatt – végesek, de aki igazán adni akar a közönségnek
az kis idő multán támogatókra, partnerekre talál.
A kulcsszó ebben a történetben az AKARÁS. Azon előadók, akik csak
passzívan a gyakorlótermekben másokat másolva, tudattalan előadói koncepciók
miatt nem tudtak megmutatkozni, ugyanúgy sikertelenségig jutottak, mint akik
minden konkurensnek tekintett előadót félresöpörve, csak magukat előtérbe
helyezve és a követendő példának beállítva képtelenek voltak a megváltozott
közönségigényeket kiszolgálni, azoknak megfelelni.
A világválság
kirobbanása óta - az utóbbi néhány évben - a szakma minden területéről a panaszáradatokat
és sajnálkozásokat hallgathattuk meg, viszont hamar kiderült, hogy ezek az
előadók csak meggazdagodási, vagy rosszabb esetben megélhetési forrásnak
tekintik az előadóművészetet, nem egy csatornának, amin keresztül a kreatív
szellemi termékek magas értéktöbbletfaktorukkal eljuthatnak a közönségig. A
belépő áráért minőséget elváró közönség helyett a barátokból, ismerősökből
összeállt közösség előtt játszó előadók mára komoly veszteséget halmoztak fel,
hiszen koncertjük vonzóbbá tétele miatt a zenekari tagok költségeként jelent
meg a közönség italfogyasztásának finanszírozása.
A városban első profi
jazz zenekarként megalakulva – a helyi szokásokat felszámolva - számos
megpróbáltatáson kellett átessünk, hogy kivívhassuk a megbecsülést és
elismerést.
Gyermekkori hagyományainkat és a
képzésünk során megszerzett tudás egyetemes értékeit egyaránt közvetíteni
szerettük volna, emellett közművelési és közönségnevelési célokat is
megfogalmaztunk küldetésünk megvalósítása során.
A diplomás zeneművészek szemszögéből
nézve irigység és megaláztatás tárgya lettünk, mert – a nagytöbbséggel
ellentétben – kiválóan improvizáltunk komoly- és könnyűzenei stílusokban
egyaránt, a barokktól a jazzen át a kortárs zenéig.
Éreztették velünk, hogy elvesztegetjük
tehetségünk egy olyan műfajra, ami nem megfelelő szinten közvetíti az egyetemes
zenekultúrát a hallgatóság felé. Ennek elkerülése érdekében a kezdetek óta
tudatosan fejlesztettük a zenekart és mára bebizonyítottuk, hogy az emberek mégis
hajlandóak meghallgatni egy jazz zenekart, csak többet kell adni a közönségnek
egyszerű előadásnál. Hivatásos előadóként a megfelelő művészi színvonal
biztosításával garantáljuk, hogy tevékeny részt vállalunk a koncerttermek tudatos
megtöltése és a közönség aktív művelése felé irányított állandó küzdelemben.
A diplomával és
működési engedéllyel nem rendelkező amatőr zenészek - akik évtizedek óta
uralták a zenei piacot és egyéb szakmájukból a zenei előadói üzletbe átmentett anyagi
forrásaikkal erőszakosan fenntartották sikereiket – szintén lenéztek és
becsméreltek bennünket. Szerepük a zenei folyamatokban az lenne, hogy
örömforrásként felhasználva zenei ismereteiket, kapcsolatokat építhessenek és
őrizhessenek meg, hiszen hivatásként a zenétől távol álló szakmát választottak.
Ennek értelmezésében – életkorukat és kapcsolatrendszereiket tekintve - biztos
egzisztenciát tudhatnak magukénak és emellett kikacsolódásként, hobbiként
zenélgetve tehetik tartalmassá mindennapjaikat.
Ezzel homlokegyenest ellenkező
felfogásban manapság egyetlen cél vezérli az élelmes és tapasztalt amatőröket:
az amúgy is nehezen elhelyezkedő, képzett művész munkaerő egzisztenciális felemelkedését
és művészi fejlődését eredményező lehetőségeinek visszaszorítása, vagy
lehetőleg megszüntetése.
A tiszteletdíjat ellentételezve egyes
esetekben teljesen más tevékenységi körökben kapott működési engedéllyel, más
esetekben egyéb szakmai tevékenységek mellé – az ügyintézőt megtévesztve és a
betöltött munkakörhöz szükséges okiratok meglétét nem igazolva - a
zeneművészeti előadás tevékenységi körét is felvéve tud eleget tenni
megszerzett jövedelmének ellentételezési kényszerére, de csak, ha a megrendelő külön
ragaszkodik a papírformához.
A képzettebb amatőr zenészek kiváló
betöltői lehetnek a kapacitás hiányában megüresedett zenészstátuszoknak. Ebben
az esetben már zeneelméleti szinten is magasabb képzettséggel kell
rendelkezniük az előadóknak, hogy hivatásos kollégáikkal felvehessék a
versenyt.
Az átlag, évtizedek óta
– mára unalmassá és elcsépeltté vált – azonos műsorral megjelenő amatőr
zenekarok tanácstalanná váltak a válsághelyzet menedzselésében.
A világgazdasági folyamatok a kultúrára
gyakorolt hatásait át nem látva és azok iránt nem is tájékozódva, céltalanul
tevékenykedtek a zeneipar kavalkádjában.
Rögeszméjükké vált - zenekarunk jó
hírnevét minden fórumon aláaknázva – támadási felületeket keresni
művészetünkben. Az évek alatt hallgatói elégedettségméréssel kialakított
programjaink változatosságára felépítve ellenkampányukat hiteltelennek
titulálták zenekari profilunkat, hiszen ez idáig bevált gyakorlat és a köztudat
része volt, hogy egy zenekar csak egy stílusban játszhatott hitelesen.
Komolyzenei
előképzettségünknek köszönhetően – ahol hosszú évszázadok zenei stílusainak
előadási kompetenciáit sajátítottuk el - nem okozott gondot a komolyzene
magasabb elvárásainak megfelelő eredményeit átültetni és felhasználni a
jazzkultúra fejlesztésére.
A zenei tevékenységek két oldalra
szakadt képviselői közé szorulva – küldetésünknek megfelelően - folyamatosan
küzdünk a zenekultúra spirituális összetartásáért, hiszen ha nem támogatjuk
megfelelő mértékben a jazz-zenekultúrát a komoly- és szórakoztató zene közötti
szakadék egyre nagyobbá válik.
Régen nem volt ilyen messze egymástól a
két műfaj, hiszen több száz éves zeneszerzői hagyomány, szórakoztató zenét
játszani. Kihívás és szükség is volt egyben az adott korok zeneszerzőinek
szórakoztató zenei műfajokat is megismerve – azok újdonságait felhasználva –
fejleszteni interpretációs és alkotói készségeiket.
Anélkül senki nem válhatott nagy
zeneszerzővé, hogy minden stílusban való jártasságot ne szerzett volna. A világ
legnagyobb zeneszerzői mellékes jövedelemforrásként - a hangrögzítő berendezés
előtt ülve - feljátszották a kor legnépszerűbb slágereit, amit így azonnal meg
lehetett vásárolni. Belátták, hogy a közember művelésével igényes szórakoztató
zene szólalhat meg a kedvtelésből muzsikáló amatőrök előadásában és, ha
magasabb szintű a szórakoztató zene a komolyzenén keresztül a teljes kulturális
színvonal emelkedik.
Így minden nemzet tagjai közé intelligens
utódok születhetnek, hiszen a szülők is mentális fejlődésen estek át.
A művészetek közül a zeneművészet az egyetlen, ami a
művelője és a hallgatója minden érzékszervére egyszerre hat.
A
zeneművészet képviselői birtokában vannak a tudásnak, hogyan
lehet anyagi támogatás nélkül is kibontakoztatni a tehetségeket és sikerre
vinni karrierjüket, szinte a semmiből - csupán
a kreativitásunk által - hatalmas értékeket teremtve, kiváló
példaként szolgálva a felnövekvő nemzedékeknek. Zeneművész-tanárokként
felelősnek érezzük magunkat a jövő nemzedékeinek személyiség- és kompetenciális
fejlődése iránt és aktívan kivesszük részünket a feltörekvő generációk szakmai-
és életútjának jótékony-hatékony irányításában. Ennek legjobb eszköze a pozitív
példamutatás a szakmai és a személyes kapcsolatok területén egyaránt.
Személyes
ismeretségi körünkben néhányan úgy vélekednek, hogy üldözési mániánk alakult ki
a zenekar tevékenységeit kísérő folyamatos véletlennek látszó külső
beavatkozások során. Azonban ahhoz, hogy ezt meg tudjam cáfolni, ezúton
megosztom az olvasókkal, miért veszítettük el kollektíven hitünket a
véletlenekben.
Kezdetben
csak nem ismerték el sem a képesítéseinket, sem a művészetünket – olyan
emberek, akik nem hogy végzettséggel, még működési engedéllyel sem rendelkeznek
-, aminek nem tulajdonítottunk nagy jelentőséget.
Akkoriban még főleg élő beszéd alapján terjedtek
a hírek az előadókról és, aki nem fizette ki a próbaterem és egyéb méltányosság
jogán járó díjakat a szakma irányítóinak az nem kerülhetett be az állítólagosan
nélkülözhetetlen, egyszóval abba a bizonyos KÖRbe.
Minden a digitális platformok, csatornák
fejlesztésére irányuló törekvésünk hiába való volt, hiszen élő szóban
terjesztették rólunk a negatív információkat, ami mellet az infó-kommunikációs
eszközök hatástalannak bizonyultak, hiszen a rendezvényszervezőt – az előzetes
információk hallatán – nem tudtuk a digitális felületeinkre vonzani és nem volt
lehetőségünk bizonyítani.
A KÖR közepén állók műveletlen
magatartásformákkal, erősen illuminált színpadi megjelenéssel, érdektelen
hozzáállással, a zene és közönség felé nyilvánított szakmai alázat teljes
hiányával, valamint egocentrikus munkamorállal mérgezték és csorbították évtizedek
óta a szakma hírnevét. A laikus közönség ezek után az előadók után ítéli meg
még ma is a művész szakmát, így nem tud különbséget tenni zenész és zeneművész,
színész és színművész, festő és festőművész, vagy táncos és táncművész között.
A munkához való szándékot és
képzettséget tekintve a zenészek középfokú szinten állnak és általában nincs
igényük az életfogytig tartó fejlődésre, a zeneművészekkel ellentétben. Tekintve, hogy a zenész más tevékenységi
körökből szerzi meg egzisztenciális helyzetének megőrzéséhez szükséges
forrásokat, nem képzi tovább magát, mert nem törekszik művészi előadásra, a
legtöbb esetben előadásra sem, hiszen csak passzív résztvevője –
számítógép-kezelői szinten – az eseményeknek. Ezeket az előadókat – az
exhibicionista törekvéseik mellett - csak a gyors meggazdagodás érdekli – a
művész szakma magas szintű produkcióin felkapaszkodva szerzett gyors
pénzelvonási lehetőségek birtokában tevékenykednek - , így nincsenek tudatában
mekkora károkat okoznak valójában a szakmának. Friss szaktudással és
diplomákkal tömegesen vándorolnak szaktársaink gazdaságilag fejlettebb szinten
álló és a kultúrát jobban támogató államokba, hiszen ilyen - szakmán kívülről –
erőszakosan irányított folyamatokban nem akarnak részt venni.
Új típusú gondolkodásunkkal
és a tanulmányi ismereteink legjobb alkalmazásával a szakmai tevékenységeink,
színpadi megjelenéseink és közszerepléseink minden elvárt kritériumára komplex
módon ügyeltünk, így az idősebb szaktársak előtt hamar elveszítettük
megbecsülésünket, hiszen káros szenvedélyektől minden tekintetben mentes életet
tudhatunk magunkénak. Ezzel a hozzáállással több – a rutinosabb és finanszírozás-centrikus
kollégák által leadott - megbízatást elveszítettünk. Minden téren próbáltuk elfogattatni magunkat
a szakmai élet évtizedes irányítói által, holott első diplomaszerzésünk idejére
már közel 20 évet töltöttünk fejenként a szakmai színpadokon, mivel mindannyian
kisgyermekkorunk óta a zenével foglalkozunk, a zenében élünk és hosszú évek
alatt különböző nyilvános megmérettetéseken kiválóan teljesítve hazánk minden
nagyobb városában megfordultunk.
Megalakulásunkkor elhíresztelték, hogy a
mi zenénk nem is jazz - holott tudatosan a jazz populáris fajtáját választottuk,
mert ezek a stílusok állnak a legközelebb a kevésbé be- és elfogadó
Keleti-régió közönségéhez. Az utóbbi évtizedek zeneszerzési standardjait
követve, tudatosan szeretnénk közelebb hozni a szórakoztató zenén keresztül a
komolyzenéhez a közönséget, hiszen ha a pop-rock műfajok és a klasszikus zene
kapcsolatát nem ápoljuk a jazzel, akkor egyre kevesebb személyes megjelenésre
számíthatunk a közönség részéről a különböző koncerteken.
Nem alábecsülendő tehát egy minden
stílust magában foglalva interpretáló jazz zenekar szerepe, hiszen a
közönségépítés mellett közszolgálati feladatokat is ellát. Repertoárja
széleskörű, ugyanis szórakoztató- és komolyzenei elemeket is rögzít, így
mindkét zenei tábor közönségrétegét egyszerre építi és műveli.
Amikor a gyermekeink
megszülettek elindult a hírfolyam, hogy feloszlottunk, többé nem vállalunk
fellépést. Mi erre úgy válaszoltunk, hogy az árva gyermekek és a nélkülöző családok
javára jótékonysági hangversenysorozat rendeztünk, ahonnan a tárgyi és anyagi
felajánlásokat kedvükre eloszthatták maguk között a kedvezményezettek.
Nagycsaládos szülőkként fontosnak
tartjuk a meghitt családi légkör fenntartását és ápolását és szeretetteljes
hangulatban kívántuk az ünnepi jókívánságainkat megosztani az élet területein
nélkülöző emberekkel. Úgy éreztük helyesnek, hogy zenénkkel kedvességet és
szeretetet adhatunk a közönségnek és a jó hangulaton túl meghittséget és
magasabb szférák által közvetített üzenetet is hazavihetnek az ünnepekre,
hallgatóink.
Természetesen a rangidős bajkeverők nem
hagyhatták, hogy a nevünkhöz ilyen nagyszabású esemény pozitív visszhangja
fűződjön, ezért közösségi oldalainkat feltörve a koncert napján módosították a
kezdés időpontját három órával későbbre, így az ismerőseink kivételével –
akivel napi személyes kapcsolatban vagyunk – mindenkit üres koncertterem
fogadott, hiszen az eredetileg meghirdetett koncert addigra már lezajlott.
Az előzetes szervezések így hiábavalóvá
váltak, hiszen nem gyűlhetett össze megfelelő mennyiségű adomány a gyermekek és
családok számára.
Zenekari
tagjaink önálló előadóként is időről időre megmutatkoznak a publikumnak. Egyik
alkalommal a koncertet néhány perc után a tűzoltóság emberei szakították félbe,
ugyanis egy ismeretlen jóakaró tűzbejelentésével akarta maradandóvá tenni a
rendezvényt.
Az előadónk elmesélte, hogy a közönség
soraiból ezt néhányan még viccesnek is találták, hiszen nevetségesen
kiszolgáltatott helyzetbe kerültek a koncert előadói a külső beavatkozás által,
így több hónap munkája és felkészülési energiája ment tönkre.
Egy másik alkalommal a szervezők a
honlapunkról a zenekari tagokat leolvasva az általunk előzőekben lemondott
fellépést a személyes kapcsolattartási szokások megkerülésével a zenekari
vezetés nélkül szerződtették le a zenekart, aki a zenekar nevét és referenciáit
felhasználva néhány fővel elvállalták az előzőekben technikai okok –
szabadidőkapacitás hiánya - miatt lemondott fellépést.
Egy hasonló intelligenciával rendelkező
”rendezvényszervező” megkeresésére elérhetőségeinek átadásával – kétoldalú
szervezéssel – szerettük volna megerősíteni fellépési lehetőségeinket,
esélyeinket.
A zenekari társunk – szintén a
zenekarvezetés beleegyezése és tudta nélkül – átadta a lehetőséget az általa
megfelelőbbnek –kevesebb taggal dolgozó- együttesnek.
A szervezőt ebben az esetben még az sem
érdekelte, hogy a zenekar neve nem egyezik. Feltételezem ebben az esetben nem
történt szerződéskötés a felek között.
A legnagyobb
élelmességet az az eset bizonyítja, amikor a zenekari tagunk a tőlünk
megszerzett fellépési lehetőséget szintén nálunk kisebb zenekarnak átadva már
meg sem jelent személyesen a fellépésen, így a nevünkkel és kapcsolatainkkal
visszaélve óriási hasznot szerezve amatőr zenészeket küldött el a helyszínre. A
szervezőknek ebben az esetben csak egy lebeg a szeme előtt, hogy minél
problémamentesebben végéhez érjen a rendezvény, így nem áll módjukban azzal
foglalkozni pontosan ki szolgáltatja az élőzenét, vagy az élőzene felárral
eladott számítógépkezelési folyamatot.
Felháborítónak találtuk, hogy a
nevünkben elvállalt fellépéseket amatőr együttesek nívótlan produkcióival
lehetett tönkretenni, így aláásva az előzőekben – a folyamatos támadások miatt
- nehezen felépített hírnevünket.
Amikor ezek az események már nem kívánt
méreteket öltöttek tudatos az emberi- erőforrás gazdálkodás és menedzsment
kritériumainak megfelelően, külön utakon folytattuk a zenekar tevékenységeit.
A zenekarok és előadók
közötti kapcsolatokat szorosabbra kívántuk fűzni úgy, hogy a sikeres
jótékonysági hangversenyünkre vendégelőadókat szerettünk volna hívni, de sajnos
nem találtuk meg a hozzánk hasonlóan – a gyermekek javát szolgálva – gondolkodó
társakat, ugyanis senki nem akart a szakmából a jövő nemzedékeinek
jótékonykodni, illetve a készpénzes bevételt a saját tiszteletdíjukra szerették
volna felhasználni. Miután látták, hogy mekkora tömegeket vonzz a jótékonysági rendezvényünk,
megrendezték saját ”jótékonysági koncertjeiket”, ahol követhetetlenné vált a
felajánlások útja, de természetesen nem kell senkinek sem részletezni hová
vezetett.
A karitatív
tevékenységek mellett közösségi érdekeknek is szívesen eleget teszünk. 2014-ben
egyedüli helyi zenekarként képviseltük városunkat a nemzetközi jazz nap
alkalmából, ahol hamar kiderült, hogy ismét a
szakmához való hozzáállás, a
munkához való szándék és a hivatáshoz való hűség semmisíti meg a közösségi
alkalmakat.
A világ minden pontján egész nap
ingyenesen hallgatható – profi előadók által interpretált - jazz koncertek
üzenetét egyes amatőr előadók és zenekarok úgy értelmezték, hogy a
tiszteletdíjukat azért gazdálkodja ki a szervező, mert különben nem áll módjukban
teljesíteni a közös koncert elvárásait. A későbbiekben technikai okokra
hivatkozva lehet kommunikálni a nyilvános csatornák felé, miért nem lépnek fel
egy ilyen frekventált eseményen az előzőekben többszörösen díjazott és további
kollektív kedvezményekben részesülő együttesek. A közös zenélések hatása sokkal
nagyobb a közös szavalásnál, vagy éneklésnél, hiszen ilyenkor az előadók a zene
hatására egészen más szférákba jutnak el, spirituálisan és mentálisan
egybeolvadva, közös síkra kerülnek, ahol felidézhetik közös szellemi otthonukat,
megtalálhatják tehetségük származási helyét, meglelhetik lelki hazájukat.
A közösség érdekeit
magas szinten kiszolgálva és a jazz- és zenekultúra népszerűsítését hivatás- és
küldetés szinten megvalósító zenekarként megtisztelőnek éreztük a felkérést,
azonban nehezen fogadtuk el, hogy a zenésztársaink miért nem tudnak azonosulni
a világ szinten elismert és támogatott közönségbevonzó eseménnyel
A legdiplomatikusabb kommunikációs
formában képviselve közös érdekeinket sem tudjuk megérteni, miért kell ennyi
ember szórakozását tönkretenni.
A saját szervezésükben koordinált
rendezvényeken állandó vitatéma tárgya a közönség létszáma, hiszen egyes
zenekarok eljutottak oda, hogy még a személyes baráti- illetve ismeretségi
körükből sem tudnak zenekaruknál nagyobb létszámú közönséget bevonzani és saját
kudarcukat más zenekarok sikerének és elvonzóerejének tulajdonítják.
Folyamatos panaszkodást hallani felőlük,
hogy minden koncerten ugyanaz a konkrét pár személy van csak jelen és nem lehet
frissíteni a közönség-összetételt.
Aki viszont egy kicsit
is jártas a mai koncertéletben, tudatában van, hogy az előadók nem egymás
ellenségei, hanem ellenfelei, akik egymás szerepét kiegészítve teszik teljessé
a koncertélet palettáját. A közös alkalmakat közönségtoborzásra felhasználva
igényes és változatos műsorokkal mutatkozhatnak be a különböző együttesek, így
egymás munkáját segítve lendíthetik előre a fejlődést, megőrizve a zenekarok
pozitív megítélését.
Ezek az alkalmak széles közönségrétegek
előtt való bemutatkozásra alkalmasak és így hivatott átörökíteni az egyetemes
értékeket az utókornak.
Művésztanárként a jövő közönségét
nevelve napi szinten tájékozódhatunk a gyermek- és felnőttkori zenei
igényekről, aminek birtokában újabb és újabb programokat állíthatunk össze, a
megváltozott igényeknek megfelelően.
Az
utóbbi néhány hónap termése, hogy napi rendszerességűvé váltak a közösségi
oldalainkat és az email fiókjainkat ért támadások. Ennek eredménye, hogy az
utóbbi másfél év személyes és üzleti levelezéseit aljas bűnözői módszerekkel
egyszerűen lelopták – véglegesen törölve azokat - az email postafiókunk
archívumából. A hosszú évek alatt megszerzett kapcsolataink és
kapcsolattartóink személyes elérhetőségei így váltak üzleti termékké, aminek
már konkrét árakat szabhattak a – zenekar jó hírnevét fenyegető - mellékes
bevételt szerezni vágyó becstelen formáció és információtolvajok.
A zenész munkamoráljára
jellemző tehát, hogy ha nem kell további elvárásoknak megfelelni szívesen
felveszi a munkát, de azért, hogy a nagyközönség számára is látható legyen
tevékenysége semmit nem tesz – vagy mert nem akar, vagy mert nem tud –, de ha
lehetősége adódik ingyen – akár becstelen formában is – megszerezni mások
lehetőségeit már nem marad tétlen, azonnal munkához lát, ha lehet végleg
eltávolítva a kollégát a színről.
Ilyen tapasztalatokkal
a hátunk mögött hogyan tudjuk teljesen felkészíteni a következő nemzedékeket a
rájuk váró megpróbáltatásokra, hiszen az emberi oldalon történő atrocitások
folyamatosan megújuló módszer-rendszerében még a mai kor tapasztalt - pragmatikusan
intellektuális és konvencionálisan gyakorlatias – emberét is nagy
megpróbáltatások elé állítja. Előfordulhat, hogy a szakmai nagykorúsághoz
vezető út a támadások kivédéséhez szükséges kompetenciák elsajátításával
kezdődik és tudomásul kell venni minden művésznek, hogy ha többet akar nyújtani
és adni társainál – akár a közönség szeretetében, akár szakmai kvalitások terén
– előbb tapintatosan fel kell mérnie a helyi viszonyokat, hogy Ő adhat-e, tőle
elfogadják-e és engedik-e, hogy adjon? Ehhez először biztosítani kell a külső
feltételeket, hogy minden ember a képzettségének megfelelő munkát végezzen és
végezhessen!
A jövő zeneművész-tanárának – azon túl,
hogy több hangszer mellett a saját ének- és beszédhangját is biztonságosan
kezeli -, ezekkel a szakmabeli viszonyokkal is erősen számolni kell. Amit nem
tanítottak meg – mert ilyen problémákkal nem találkoztak – tanáraik,
professzoraik, azt a mai kor felkészülten előrelátó és tudatosan
előregondolkodó előadó személyiségének át kell tudni örökíteni az utókor
szakmai utánpótlásának, mert a művészek küldetése mégiscsak – a közönség és a
szakma elismerésével felvértezve, erőn felül folytatva- a világ szebbé tétele,
ha hagyják, ha nem!
Debrecen,
2014. Május 1.
Domokos János
Antal
Trombitaművész-tanár,
Karmester, Zeneszerző
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)