Az Alapfokú Művészeti Iskola vizsgaszervezési
feladatai és tapasztalatai
Az
általános iskolai beiskolázásra jótékony hatást gyakorol a művészeti iskola
tanszakainak működése, hiszen akár személyes kapcsolat hiányában is komoly
tanulói bevonzó-erővel bír. Az általános iskolai vezetés komoly erőfeszítéseket
tesz a mai kornak megfelelő ideális intézmény fenntartására, amelyben nagy
szerep jut a művészeti iskola városi megnyilvánulásainak, szerepléseinek. A
városi és támogatói művelődési és művészeti igények magas szintű kiszolgálása
hozzájárul az intézményről kialakított pozitív kép megőrzéséhez.
A
beiskolázás alkalmával az általános iskola kiválasztása a művészeti tagozatok
működése és vonzóereje miatt történik, hiszen a szülők az előzőleg
tehetségesnek bizonyult gyermekük részére – képességeiknek és érdeklődési
körüknek megfelelően – belső jelentkezési és kiválasztási rendszerben
megjelölhetik a számukra megfelelő művészeti képzést.
A
művészeti iskola a gyermekvédelmi kedvezményben részesülők számára ingyenes
tanulási lehetőséget tud biztosítani, a minősítési eljáráson elért magas
pontszámnak köszönhetően a többi növendék is jelentős kedvezményben részesülve
tudja igénybe venni a művészeti iskola szolgáltatásait.
A helyi viszonyok úgy alakították,
hogy kisváros létének ellenére zene- és művészeti iskolát egyaránt fenntart a
tankerület. A két iskolatípus funkciójának megfelelően vonzza be a növendékeket
és a szülők is ennek megfelelően tudják kiválasztani a gyermeküknek megfelelő
képzést, így a két intézmény között arányaiban kevés érdekütközés
tapasztalható.
A zeneiskola
hivatott a növendékeket az országos szakmai versenyekre, megmérettetésekre
felkészíteni, a művészeti iskola pedig inkább a gyermek- és emberközpontú
nevelésre fekteti a hangsúlyt. A zeneiskola intézménye csak a zenei nevelésre
fókuszált, így mára hátrányba került a művészeti iskolával szemben, ahol a
művészeti képzés legfőbb három alappillére megtalálható, a zene, a tánc és a
képzőművészetek – esetleg dráma - is.
A hátrány ott
mutatkozik meg igazán, hogy a zeneiskola kisebb össz-növendéklétszámához mérten
kevesebb támogatói kapcsolat megszerzésére van lehetősége és a működtetési
költségeket is egyedül kellett kigazdálkodnia, míg ezeket a művészeti iskolánál
az általános iskola vállalta és praktikusan a művészeti elfoglaltságok a
délutánra megüresedett általános iskolai termekben zajlanak.
Művészeti
iskolánk zeneművészet, táncművészet, képzőművészetek és dráma tagozatokra
oszlik, így a tanulók is szélesebb szülői és egzisztenciális rétegből
kerülhetnek ki. A művészeti iskolában a tehetség emberközpontú
kibontakoztatására és a művészeti képességek más szakmákban való
kamatoztatására fókuszál a zenei nevelés.
Az intézménynek
időről-időre lehetősége nyílik - minden tagozat bevonásával történő változatos,
nagyobb közönségrétegeket bevonzó - rendszeres jótékonysági rendezvények megszervezésére
és lebonyolítására. Karitatív tevékenységei révén központi helyet foglal el az
adott város életében és rendszeres megkereséseket, felkéréseket tud fogadni és
teljesíteni. Emellett a művelődési házakkal és bölcsődékkel, óvodákkal
közreműködve köznevelési és közművelődési feladatokat is ellát a hangszer-,
vagy táncbemutató és népművészeti termékeket – produkciókat, alkotásokat -
létrehozó rendezvényeken keresztül, ahol minden művészeti tagozat megfelelően
képviselteti tudja magát.
A művészeti tagozatok
kisebb tanszakokra bomlanak, pl.: zeneművészet: fúvós, ütős, akkordikus
(gitár), táncművészet: nép-, társas-, moderntánc, képzőművészet: festészet,
grafika, tűzzománc, fotó-video, színművészet,
bábművészet ág: színjáték és bábjáték tanszak.
A zeneművészeti tárgyakat elméleti és
gyakorlati ismeretek szerint osztályozva - csoportos és egyéni feladatok
feldolgozási gyakorlata szerint – több művésztanár oktatja, külön a választott
hangszeres főtárgyat és külön a kötelező elméleti tárgyat, a szolfézst.
A
kötelező tárgyakon kívül korrepetíciós (zongorakíséretes próba), kamarazene
(egy tanszakon belül kisebb csoportok együttjátéka) és zenekar (minden tanszak
megfelelő tudású növendékeinek összjátéka) tárgyak tanórai részvételével
gazdagíthatják ismereteiket, tudásukat a növendékek, melynek megfelelő
értékfaktor-tényezőjű ismeretanyagok átadását a
legmagasabb szintű, egyénenként több diplomával rendelkező művésztanárok
garantálják.
Ez
a szerkezeti modell – a közismereti nevelésből teljes mértékben hiányzó, elmélet
és gyakorlat szorosan egymásra épülő egységét hasznosító, értékközvetítő
módszer - teszi lehetővé a zenei nevelés legmagasabb hatásfokú kibontakozását,
valamint a zenei tananyag
legelmélyültebb elsajátítását a növendékek részéről, ami hosszú ideje
világnagyhatalommá emelte a magyar zeneoktatás révén hazánkat, hiszen a világ
legelismertebb zenekarainak szólamvezető művészei, zeneszerzői, szólistái,
énekesei és legkarizmatikusabb tanárai mind a magyar zeneoktatási rendszerben
szerezték meg a világviszonylatban legelismertebb, legértékesebb tudást,
gyermekkoruktól kezdve tudatosan képezve és fejlesztve önmagukat.
A
rendszer hatékonyságának erénye, hogy képviselői – más, erősebb gazdasággal
rendelkező országokkal ellentétben - birtokában vannak a tudásnak, hogyan lehet
anyagi támogatás nélkül is kibontakoztatni a tehetségeket és sikerre vinni
karrierjüket, szinte a semmiből hatalmas értékeket teremtve, kiváló példaként
szolgálva a felnövekvő nemzedékeknek mentális értékeik kamatoztatására.
Az évszázados hagyományok tisztelete
a vizsgáztatási és számonkérési hagyományok megőrzését is megkövetelik a
művészeti nevelés képviselőitől.
A
legtöbb esetben a – már korai gyermekkorban megjelenő - szigorú elvárások és
szabályrendszerek komoly eredményeket hoztak hazánk művészeinek külföldi megmérettetéseinek
alkalmaikor, így őrizhette meg hazánk zenei nagyhatalmi pozícióját is a XIX. Század
vége óta. Közép-Európa szívében elterülő országként – kicsiny méretei ellenére
– minden nép- és alkotóművészeti irányzat hatása érezhetően érvényesül és
hazánk művészei a többi nemzet művészeti értékeire nyitottan, érzékenyen, be-
és elfogadóan reagálnak.
Az új nemzedékek megjelenésével és
az infó-kommunikációs korszak forradalmian gyors ütemű fejlődésével
megváltoztak a társadalmi elvárások, amire a művészetoktatás csak megkésve
tudott reagálni az utóbbi években.
A
művészetekre és a tanulmányokra üzleti és befektetési szempontok szerint
tekintő erős gazdaságú világnemzetek pénzügyi szempontok – és a versenyszféra
szabályai - szerint diktálták a fejlődés ütemét és ennek a rendszernek
rendelték alá nemzeteik felnövekvő generációinak képzését és értékelését is.
Hazánkban
nagyon kevés lehetőség van támogatói és partneri kapcsolatok megszerzésére.
A
csekély befektetői szféra anyagi támogatását a nemzetközi érdekeket
felsorakoztató, kevés befektetés mellett óriási haszonnal kecsegtető élsport és
az előadóművészi elit szerezte meg magának. A sportágak közül a legnagyobb
mértékben a labdarúgás és kisebb mértékben a kézilabda szektor osztozik a
folyamatos támogatásban, a többi sportág képviselői engedmények és
kompromisszumok révén tudják megtartani a szülői, illetve szülői hátterű céges
partnereket.
Az
előadóművészeteken belül is megfigyelhető ez a monoperspektivikus fókuszálás,
ahol kizárólag csak a zeneművészekre koncentrálódik az invesztációs szándék.
Az
utóbbi évtizedekben hazánk élvonalbeli előadó-szólistái és zenekarai
világszerte nívós támogatókra leltek a kitűnő kommunikációs készségeik és
hatékony alkalmazkodóképességük, rugalmasságuk révén.
A megváltozott igényekre való reagálás és
azokhoz való alkalmazkodás a vizsgáztatási módszerekben egyáltalán nem, vagy
szerencsés esetben is csak alig mutatkozik meg.
A
világon mindenhol elfogadott fejlesztési, képzési normák eddig még nem
standardizálódtak a hazai vizsgarendszerekben, hiszen a vizsgamódszerek az
évszázados hagyományokhoz alkalmazkodnak és mereven ragaszkodnak is azokhoz.
A művészeti iskola legfontosabb célja a
művészetek megszerettetése a felnövekvő generációkkal és a tanórákon szerzett
tudás aktív alkalmazása, értékrendszerében megmutatkozó többletfaktorainak
kamatoztatása az élet más területein.
A
mai infó-kommunikációs generációk – az előző generációkhoz képest megváltozott,
átalakult - képességeihez mérten a művészeti iskola követelményrendszerének – a
korszerűséget szem előtt tartva – napjaink lendületesen fejlődő szakmai
sajátosságaihoz, elvárásaihoz igazodva, hatékony javulásra, változásra van
szüksége.
Mint minden megmérettetési és
számonkérési eseményen a művészeti vizsgaalkalmakkor is feszült hatást gyakorol
a résztvevőkre az adott szituáció.
A
tapasztalatok azt mutatják, hogy az ún. vizsgadrukk, a vizsgaszituáció nem a
leghatékonyabb módon teremti meg az ideális atmoszférát és rosszul teljesítenek
a növendékek a vizsgaalkalmakkor, ezért esetenként szükség van a félévzárás
szempontjából jelentéktelenebb vizsgák kiváltására és más módokon való egyszerűbb,
hatékonyabb és emberközpontúbb számonkérésre.
Az
igények már pedagógus oldalról is megmutatkoznak a vizsgaszituációk és standard
vizsgaformák komfortosabb és korszerűbb átalakítására, a módszerek
megváltoztatására, a mérési és értékelési eredmények, a szakmai fejlődésben
hatékonyabban megvalósult kielemezhetősége és felhasználhatósága érdekében.
Iskolánkban
fokozott mértékben hárul feladat a művészeti növendékekre, ugyanis az iskolai
rendezvények mellett az év minden időszakában megrendezett városi ünnepeken,
megemlékezéseken való részvétel is komoly és összetett feladat számukra, ahol
zenei tevékenységeik mellett prózai képességeiket is meg kell mutatni, így részvételeik
halmozottan nagy koncentrációt és idegrendszeri terhelés- és állóképességet
igényelnek.
A
sokoldalú szereplési tevékenységeknek köszönhetően több potenciális alkalom
nyílik a féléves vizsgák kiváltására, hiszen egy nagyközönség előtt
interpretált produkció mentális- és fizikai igénybevétele mellett a tényleges
vizsga csak formaságnak minősül.
A
vizsga feladata, hogy felkészítse a növendékeket a színpadi magatartás
elsajátítására és az interpretációs tevékenységek magas szintű megvalósítására.
A
vizsgákat kiváltó alkalmak így nagyobb érték- és hatásfaktorral bírnak, tehát a
növendékek a gyakorlatban tapasztalhatják meg a művészszakma sajátosságait,
előadóművészeti tulajdonságait.
Természetesen
az alsóbb évfolyamok növendékei nem rendelkeznek elmélyült és kifinomult színpadi
rutinnal, így az ő esetükben lehetőséget kell biztosítani a vizsgakoncerteken
való bemutatkozásra, legújabb műsoraik bemutatására a szülők és hozzátartozók
előtt.
A fellépések mellett időről-időre
lehetőséget biztosítunk a növendékeknek elméleti tudásuk elmélyítésére,
felfrissítésére.
A
közösségi napokon és az iskola névadójának tiszteletére megszervezett
rendezvényhéten a művészeti tanszakok vetélkedőket, interaktív teszteket
szerveznek a növendékek és baráti köreik részére, ahol csapatokba szerveződve
közösen dolgozzák fel az elméleti és gyakorlati követelményeket.
Az
elméleti tantárgyak keretein belül megszervezett szolfézsvizsga, szolfézsverseny
és népdaléneklési verseny - a szervezők szándékai szerint – a nehezebben
feldolgozható elméleti tananyag növendékekhez közelebb juttatására hivatott létrejönni.
Ezeken
az alkalmakon egyénileg és csoportosan is lehetőség nyílik az elméleti
anyagrészek feladatainak hatékonyabb, könnyedebb és játékosabb feldolgozására.
A
különböző vetélkedőkön megvalósult írásbeli, vagy interaktív tesztek - önállóan
és csoportosan feldolgozott anyagai - jótékony hatással vannak a művészeti
növendékek fejlődésére és nagyobb sikerélmény megszerzésének élményében
részesülhettek.
A félévi és évvégi vizsgák feszült
atmoszférája –ezzel szemben - a legtöbb növendéknél lámpalázas állapotot
eredményez, így komoly teljesítményromlással számolhatunk a meghallgatásokkor,
azonban az előadóművészi pályára készülő növendékeknél már szükségessé válik a
vizsgán való megmérettetés idegrendszerre gyakorolt sajátosságainak, pozitív
tulajdonságainak hasznosítása, hiszen a későbbi szakmai életükben a
nagyközönség előtt kell óriási érzelmi és audiovizuális hatást elérniük –
érzelmeik legnagyobb mértékű kifejezésével és közvetítésével - az eddig elsajátított
készségek legmagasabb szintű alkalmazásával.
Gyakorolniuk
kell, hogyan lehet a lehető legkisebbre csökkenteni a hibák lehetőségét,
szabályozva milyen és mekkora mennyiségű táplálékot visz be az előadás napján
–és azt megelőzően - a szervezetébe - a szilárd és folyékony táplálék arányára
ügyelve tudatosan használva a táplálék szervezetre gyakorolt hatásait -, ügyelnie
kell, milyen öltözéket választ és a napi rutin és szakmai szokások
szintetizálásával hogyan hozhatja ki a legmagasabb teljesítményt az adott
körülményekhez képest. Ezzel a komplex tevékenységi- és magatartásformával a
legkevesebb lehetőséget biztosíthatjuk a hibák előfordulására.
A
produkciók közben keletkezett hibák folyamatos feltárása és kommunikálása a kollegák,
növendékek és szülők – és kompetens külső személyek - felé a folyamatos
fejlődés nyomon követésének és minőségi biztosításának záloga.
A féléveket lezáró alkalmakkor a városi
elöljárók, az intézményvezetés, a szülők, a hozzátartozók és az ismerősök előtt
bemutatott – több tagozat és tanszak műsorát szintetizáló - közös produkciók meghallgatása
után együtt ünnepelve, beszélgetve, közös díszétkezéssel koronázzák meg a
félévzárást.
Az
ilyen étkezéseken való részvétel a növendékektől is megköveteli a kulturált
társasági magatartásformák és étkezési szokások - legalább alapműveltségi
szinten történő - használatát. A művészeti iskola növendékei az alapműveltségen
felül – a magasabb szintű elvárásokhoz igazodva - magasan képzett és a
művészetekhez méltó viselkedési formák tudatos használatáról tesznek
tanúbizonyságot.
Az előadóművészi attitűd és a művészeti
tevékenységekből merített önbizalom és önfegyelem a mindennapokban is
megjelenik a képviselői viselkedésében, megjelenésében.
A
növendékeken is erősen megfigyelhető a művésztanárok által képviselt
példamutató magatartási és megjelenés, megnyilatkozási formák hatékony és gyors
rögzülése viselkedésükben, így évek alatt komplex, egészséges személyiség
alakulhat ki a kiváló példák hatására.
A
művésztanárok jelenléte mentális és kulturális összeköttetésként is szolgál az
intézmény és a városvezetés, illetve a támogatók között, hiszen előadóművészi
tevékenységeikkel folyamatos elismerést és dicsőséget szolgálnak az
intézménynek, ezáltal az intézmény a városi élet keringésében betöltött
helyzete is felértékelődik és jelentősen megemelkedik a közösségi presztízse.
A középfokú intézményekkel tartott kapcsolatok
során az érettségi megszerzéséhez szükséges kötelező közösségi szolgálatok művészeti
iskolában letöltött szolgálatai révén ismét felértékelődik a művészeti iskola
közösségi értéke.
Az
ötven órás szolgálat alatt a művészeti iskolában tevékenykedő növendékek
könnyedén és aktívan, hasznos elfoglaltsággal teljesíthetik társadalmi kötelezettségeiket.
A
művészeti előadásokon és koncerteken interpretált produkciók értéke így hatványozódik,
hiszen a kulturális érték mellett társadalmi érték is jelentősen megmutatkozik
ezekben a tevékenységekben, emellett egy sikeres produkció után a városi
nagyobb közösségi vezetők elismeréseit is magukénak tudhatják a növendékek.
A különböző művészeti tagozatok
növendékei között is erősen megmutatkozik a szándék és kinyilatkoztatás egymás
produkcióinak szakmai elismerésére.
A
nagyobb rendezvényeken egymás előadásait kisebb kamaracsoportokban és nagyobb együttesekben
szerepelve egészítik ki a művészeti növendékek, így már igen korai fejlődési
szakaszban megtapasztalják a közös munka jótékony-hatékony hatásait és a
produkciók hatványozott sikerét.
Egy-egy
ilyen alkalom egészen óriási tömegeket vonz és mozgat, így interaktív formában
is – közös szavalással, közös énekléssel, zenéléssel – változatosabban és
különlegesebben tudja szervezni és lebonyolítani rendezvényeit a művészeti
iskola.
Az
ilyen alkalmakra való felkészítés szintén nem jelenik meg a vizsgametódusok
között, így a művésztanárok kreativitására és kifelé pozitív hatást gyakorló
kommunikációs készségére hárul a feladat az új feladatok növendékek részére
vonzóvá, élvezetessé tételére, a kötelező jelleg mérséklésére, háttérbe
szorítására.
Az félévente, az évente, az alapfokú
évfolyamok és a továbbképző évfolyamok elvégzése után kötelezően megszervezett –
a hangszertechnikai képességek elsajátítására és az előadói készségek
fejlesztésére irányuló - vizsgák, vizsgakoncertek csak néhány - az élet
különböző területein megjelenő - feladatkörre készítik fel a növendékeket, azonban
a kreatív és új típusú vizsgaszervezési- és lebonyolítási feladatok révén további
kompetenciákban is jártasságot szerezhetnek a művészeti növendékek.
A
művészeti iskola két előkészítő évfolyama után hat alapfokú évfolyam, majd négy
továbbképző évfolyam elvégzése válik szükségessé.
A
teljes képzési rendszer értékelési tapasztalatait összevetve az eredmények komplex
fejlődési folyamatot ábrázolnak az adott növendék esetében.
A
művészeti alapvizsgán és a záróvizsgán megszerzett képesítések magasabb
értékfaktorral bírnak a szakmai pályán továbbtanuló növendékek és az élet más
területeire orientálódó növendékek esetében is.
Felsőoktatási
intézménybe való felvételi esetén a művészeti vizsgák sikeres letételét és az
évfolyamok elvégzését igazoló dokumentumok, bizonyítványok és oklevelek
birtokában jelentős többletpontokra tesz szert a művészeti iskolában képzett
növendék.
A vizsgák tagozatonként és tanszakonként
más és más kritériumoknak való megfeleltetés szerint zajlik. Még a
zeneművészeti ágban a hangszeres és elméleti képzésben is tapasztalhatunk
különbségbeli eltéréseket.
A
hangszeres tanszakokon hangszertípusonként – a megszólaltatáshoz, az
alapfunkciókhoz és a technikai sajátosságokhoz igazodva – változik a
követelményrendszer.
A művészeti alap- és záróvizsga szabályai
szerint a növendék gyakorlati és elméleti vizsgákon kell, hogy részt vegyen.
A
gyakorlati vizsga nyilvános – kotta nélkül, szólóban, zongorakísérettel, vagy
kamaraegyüttesben interpretált zenei anyagokból álló - vizsgakoncert, ahol a
növendék interpretációs készségeinek legmagasabb szinte történt fejlesztéséről
ad tanúbizonyságot a publikumnak. Ezt követően – akár más időpontban
megszervezve – ismeretlen zenei anyagok első látásra történő lapról olvasási
feladatait kell teljesíteni a vizsgázónak.
A
gyakorlati vizsga után elméleti szakasz következik, ahol a növendék zárt körben
mutatja be hangszeréhez fűződő technikai, kompetenciális, funkcionális, stílusjegybeli
és általános elméleti felkészültségét, majd a vizsgabizottság zárt körben
értékeli a produkciókat és határozatot hoz a bizonyítvány minősítési értékéről.
A főtárgy gyakorlati vizsga stációinak
teljesítése után az elméleti vizsgák következnek, írásbeli és szóbeli formában.
Az
elméleti vizsga lebonyolítása zártkörű formában zajlik. A szolfézs írásbeli zenei
elemek szerint méri fel a növendék tudását, teszt, fogalmazási és dallamírási feladatok
formájában. A szolfézs szóbeli vizsga követelményrendszere a megszerzett
tudásanyag tudatos verbális használatára koncentrálódik. Az egyes
szakkifejezések, általános zenei ismeretek, zenetörténeti tájékozottság, stílus-
és formaismeret, népzenei sajátosságok műzenei használata, intonáció és lapról
olvasási készség mind szerves egészbe foglalva alkotják meg a növendék
tanagyagbeli tudásának komplex képét, amivel – későbbi életébe szervesen
rögzülve – érvényesülhet szakmai és emberi kapcsolataiban, tevékenységeiben.
A művészeti alap- és záróvizsga követelményeit sikeresen
teljesítő növendékek oklevelet kapnak a tanulmányaik során elsajátított
kompetenciák hatékony használatáról és képességeik magas szintre fejlesztett tudatos
alkalmazásáról.
A
művészeti képzésben fejlődő növendékek birtokában vannak a tudásnak hogyan kell
sikeres produkciókkal, aktív részvétellel szerepelni az egyes tanulmányi
versenyeken, pályázatokon, önállóan és csoportosan is kompetensek a feladatok és
az információk gyors és hatékony feldolgozásában.
Művészeti iskolánk növendékei – a feléjük
korai gyermekkorban támasztott állandó és fokozott követelmények révén - képesek
a magasabb tanulmányi követelményeknek eleget tenni, így tanszakomról is a nagy
többség már korai tanulmányi szakaszban választja a gimnáziumi közismereti
képzést jövőjének megalapozása érdekében. Ezek a növendékek nem csak a helyi
elvárásoknak, hanem a megyeszékhelyen üzemeltetett – állami és úniós szakmai
standardeket, normákat és elvárásokat felsorakoztató - középfokú oktatási intézményekben
is magas szinten – általában jeles, nemritkán kitűnő összminősítéssel - teljesítenek.
A művészeti – és általánosan az
alapfokú képzésben – még mindig csekély szerep és idő jut az idegennyelvi
felkészítésnek. Iskolánk a sikeres nyelvvizsgát tett tanulóknak visszatéríti a
nyelvvizsga és az arra való felkészülés költségeit.
A
gyakori külföldi utazások és külföldi kapcsolatok miatt a művészetis növendékek
külső kényszer hatására – ugyanis őket válogatták be az iskolánkat külföldön
képviselő tanulói delegációba – magasabb szinten kellett idegennyelvi
ismereteiket fejlesszék, hogy a külföldi társaikkal – a zene nyelve mellett -
élőszóban is kommunikálni tudjanak.
Az
erre való felkészítés és a képzési igény egyáltalán nem jelenik meg a művészeti
vizsgakövetelményekben, azonban a szakmai nyelv idegen nyelven történő elsajátítására
hatalmas szüksége van a művészeti iskola növendékeinek.
A
vizsgakövetelmények hiánya miatt nem biztosított a növendékek szakmai nyelvi kommunikációs
érvényesülésének minősége.
A másik
hiányosság a zenei és művészetekhet kapcsolható szoftverek ismeretének és
használatának hiánya. A kreatív kottanotációs tevékenységek révén jelentősen
csökkenthető a művészeti iskolák kiadása, ugyanis a kották és a tananayagok
digitális formában való szerkesztését és használatát praktikusan teszik
lehetővé és csökkenti az alapvetően egyszerűen, általános kottaírási tudással
elkészíthető kották megvásárlására, vagy kinyomtatására fordított kiadást. A
mai infó-kommunikációs korszak szülötteinek alapvető sajátossága, hogy az
informatikai és médiaeszközöket veleszületett képességük szerint – anyanyelvi
szinten - kezelik.
A
művészeti iskolának így a jövőben, ez irányban is lépéseket kell tenni, hogy a
vizsgakövetelmények között – az új generációk igényei és a feléjük támasztott
későbbi elvárások képviselete miatt - a szakmai informatikai ismeretek is
helyet kaphassanak.
A környezettudatos, takarékos és egészséges életmód,
az idegen nyelvek ismerete és az informatikai szükségletek megismerése fontos
szempontok a jövő nemzedékeinek hatékony életműködéséi szempontjából. Azonban
ahhoz, hogy a saját szakmai életükben sikeresek is maradjanak – az
alapműveltségi szinten túl – további műveltségi szintekre kell, hogy fejlődjenek
a társadalmi kommunikációs és interpretációs elvárásoknak megfelelően. Ehhez
elengedhetetlen segítség a korai gyermekkortól megvalósított művészeti – azon
belül is a legnagyobb pozitív mentális és erkölcsi hatást gyakorló zenei –
nevelés.
A művészeti vizsgák nem csak felkészítik a
növendékeket a nagy közönség előtt interpretált produkciók magas szintű
megvalósítására, hanem megfelelő alapot és önbizalmat nyújtanak a további
életszakaszaik nehézségeinek megoldásához. A vidéken hatványozódó mindennapi
nehézségek nagy igényt teremtenek a művészeti képzésre, hiszen a zenei élet
szépségeinek és jótékony hatásainak ismerete és használata hatékony megoldást
nyújtanak a művészeti képzésben részesülők számára az élet nehézségeinek
megoldására és újabb nézőpontokat és szemléleteket ismerhetnek meg,
sajátíthatnak el a művészeti növendékek.
Az egyre nagyobb mértékben központosuló
intézményi rendszerek a művészetoktatásban is nemzetközi teszt-, vizsga- és
értékelési rendszerek kialakítását teszik szükségessé ahhoz, hogy az
intézmények továbbra is biztosíthassák jövőbeli fennmaradásukat. A centralizált intézményi rendszerek miatt a
vidéki ideális személyes kapcsolatok megszűnni látszanak, így egyre kevesebb ingyenes,
vagy kedvezményes lehetőség nyílik majd a megyeszékhelyeken kívül nevelkedő
gyermekeknek és vidéken élő embereknek a művészetekkel kapcsolatba kerülni,
színházat látogatni, koncertet hallgatni és művészetet tanulni.
Ahhoz, hogy a művészeti iskolák – a
szakmai utánpótlás mellett - a jövő aktívan gondolkodó elitjét felnevelhessék,
az előzőekben taglalt kritériumokat be kell, hogy tudja építeni a
vizsgakövetelmények közé, így amellett, hogy a művészet megtanítja a
növendékeket helyesen gondolkodni és magas szinten felhasználni mentális
képességeiket, folyamatos képességfejlesztésével felkészítheti őket a modern
világ minden téren megújuló és folyamatosan változó elvárásaira.
Domokos
János Antal
Trombitaművész-tanár,
Karmester, Zeneszerző
Debrecen, 2014.
Március 28.