INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS 🤩🌟🎤🎹🎷 🎺🎸

INTERAKTÍV ÉLMÉNY-HÁZHOZSZÁLLÍTÁS//OTTHONKONCERT – ONLINEKONCERT Hazánkban elsőként, egyedülállóan otthonába visszük a zenei élményt!...

JAZZ FIVE Translate

2014. május 1., csütörtök

A szakmához való hozzáállás, a munkához való szándék és a hivatáshoz való hűség a zenei előadóművészetben, avagy gondolatok a Munka Ünnepén



A szakmához való hozzáállás, a munkához való szándék és a hivatáshoz való hűség a zenei előadóművészetben,
avagy gondolatok a Munka Ünnepén

Gondolataim valószínűleg nem fognak nagy megdöbbenést okozni az olvasók között, de mindenképpen elgondolkodásra, továbbgondolásra szerettem volna terelni a publikum figyelmét. A szakmai berkeken kívülről érkező olvasók is valószínűleg találkoztak hasonló problémákkal, így szakmai titkokat sem fogok – és nem is áll szándékomban – kiteregetni.
Természetesen nem is áll szándékomban tippeket adni sem a vetélytársak szakmai fejlődésének lehetetlenné tételére, sem a saját karrierünk sebezhetővé tételére, csak az elmúlt évek viszontagságait és tapasztalatait szeretném megosztani az érdeklődőkkel.
Reményeim szerint a szakmai utánpótlásunk fel tudja használni későbbi életében az itt leírtakat és a nyilvánosság erejével tompítani tudom érzelmi sérüléseiket.
A Keleti-régióban egyetemista korunkban nagyon erős igény mutatkozott az igényes szórakoztató zenét szolgáltató profi előadóművészekre.
Küldetésünknek éreztük – és ezt támasztja alá zeneszerzői munkásságom és mindannyiunk tanári és előadói tevékenysége -, hogy a jazz- és a zenekultúrát mindenki által befogadható és elismert módon képviselhessük és az egyetemes értékek megőrzésével, ápolásával és közvetítésével minden generáció és közönségréteg számára élvezhető és könnyen befogadható szórakoztató zenét. Mára szerencsére elmondhatjuk, hogy ez – a szűkös lehetőségekhez képest – sikerült is. Többdiplomás zeneművészekként – több hangszert és hangfajt irányítva - tudásunk és szakmai alázatunk garancia a magas szintű produkciók megszólalására.  
A mai kor előadóművészének a komoly- és könnyűzenei irányzatokban is jártasnak kell lennie, hogy előadásait vonzóvá tegye, közönségét megfelelően művelje és a növendékeket kiválóan tájékoztatni tudja a szakmai újdonságokról.
            Zeneszerzői küldetésem, hogy új hangvételű művek komponálásával befogadhatóbbá tegyem a kortárs zenét a fiatalabb generációk számára és művészi értékfaktorával ismét vonzóvá tegyem a komoly- és könnyűzenei koncertlátogatást minden korosztály számára. Ingyenes koncertjeinkkel biztosítottuk, hogy anyagi hozzájárulás nélkül hallgathasson a közönség komolyzenei és könnyűzenei előadásokat egyaránt.
A szakmai lehetőségek – a kicsiny hazai és regionális zenei piac miatt – végesek, de aki igazán adni akar a közönségnek az kis idő multán támogatókra, partnerekre talál.
A kulcsszó ebben a történetben az AKARÁS. Azon előadók, akik csak passzívan a gyakorlótermekben másokat másolva, tudattalan előadói koncepciók miatt nem tudtak megmutatkozni, ugyanúgy sikertelenségig jutottak, mint akik minden konkurensnek tekintett előadót félresöpörve, csak magukat előtérbe helyezve és a követendő példának beállítva képtelenek voltak a megváltozott közönségigényeket kiszolgálni, azoknak megfelelni.
A világválság kirobbanása óta - az utóbbi néhány évben - a szakma minden területéről a panaszáradatokat és sajnálkozásokat hallgathattuk meg, viszont hamar kiderült, hogy ezek az előadók csak meggazdagodási, vagy rosszabb esetben megélhetési forrásnak tekintik az előadóművészetet, nem egy csatornának, amin keresztül a kreatív szellemi termékek magas értéktöbbletfaktorukkal eljuthatnak a közönségig. A belépő áráért minőséget elváró közönség helyett a barátokból, ismerősökből összeállt közösség előtt játszó előadók mára komoly veszteséget halmoztak fel, hiszen koncertjük vonzóbbá tétele miatt a zenekari tagok költségeként jelent meg a közönség italfogyasztásának finanszírozása. 
A városban első profi jazz zenekarként megalakulva – a helyi szokásokat felszámolva - számos megpróbáltatáson kellett átessünk, hogy kivívhassuk a megbecsülést és elismerést.
Gyermekkori hagyományainkat és a képzésünk során megszerzett tudás egyetemes értékeit egyaránt közvetíteni szerettük volna, emellett közművelési és közönségnevelési célokat is megfogalmaztunk küldetésünk megvalósítása során.
A diplomás zeneművészek szemszögéből nézve irigység és megaláztatás tárgya lettünk, mert – a nagytöbbséggel ellentétben – kiválóan improvizáltunk komoly- és könnyűzenei stílusokban egyaránt, a barokktól a jazzen át a kortárs zenéig.
Éreztették velünk, hogy elvesztegetjük tehetségünk egy olyan műfajra, ami nem megfelelő szinten közvetíti az egyetemes zenekultúrát a hallgatóság felé. Ennek elkerülése érdekében a kezdetek óta tudatosan fejlesztettük a zenekart és mára bebizonyítottuk, hogy az emberek mégis hajlandóak meghallgatni egy jazz zenekart, csak többet kell adni a közönségnek egyszerű előadásnál. Hivatásos előadóként a megfelelő művészi színvonal biztosításával garantáljuk, hogy tevékeny részt vállalunk a koncerttermek tudatos megtöltése és a közönség aktív művelése felé irányított állandó küzdelemben.
A diplomával és működési engedéllyel nem rendelkező amatőr zenészek - akik évtizedek óta uralták a zenei piacot és egyéb szakmájukból a zenei előadói üzletbe átmentett anyagi forrásaikkal erőszakosan fenntartották sikereiket – szintén lenéztek és becsméreltek bennünket. Szerepük a zenei folyamatokban az lenne, hogy örömforrásként felhasználva zenei ismereteiket, kapcsolatokat építhessenek és őrizhessenek meg, hiszen hivatásként a zenétől távol álló szakmát választottak. Ennek értelmezésében – életkorukat és kapcsolatrendszereiket tekintve - biztos egzisztenciát tudhatnak magukénak és emellett kikacsolódásként, hobbiként zenélgetve tehetik tartalmassá mindennapjaikat.
Ezzel homlokegyenest ellenkező felfogásban manapság egyetlen cél vezérli az élelmes és tapasztalt amatőröket: az amúgy is nehezen elhelyezkedő, képzett művész munkaerő egzisztenciális felemelkedését és művészi fejlődését eredményező lehetőségeinek visszaszorítása, vagy lehetőleg megszüntetése.
A tiszteletdíjat ellentételezve egyes esetekben teljesen más tevékenységi körökben kapott működési engedéllyel, más esetekben egyéb szakmai tevékenységek mellé – az ügyintézőt megtévesztve és a betöltött munkakörhöz szükséges okiratok meglétét nem igazolva - a zeneművészeti előadás tevékenységi körét is felvéve tud eleget tenni megszerzett jövedelmének ellentételezési kényszerére, de csak, ha a megrendelő külön ragaszkodik a papírformához.
A képzettebb amatőr zenészek kiváló betöltői lehetnek a kapacitás hiányában megüresedett zenészstátuszoknak. Ebben az esetben már zeneelméleti szinten is magasabb képzettséggel kell rendelkezniük az előadóknak, hogy hivatásos kollégáikkal felvehessék a versenyt.
Az átlag, évtizedek óta – mára unalmassá és elcsépeltté vált – azonos műsorral megjelenő amatőr zenekarok tanácstalanná váltak a válsághelyzet menedzselésében.
A világgazdasági folyamatok a kultúrára gyakorolt hatásait át nem látva és azok iránt nem is tájékozódva, céltalanul tevékenykedtek a zeneipar kavalkádjában.
Rögeszméjükké vált - zenekarunk jó hírnevét minden fórumon aláaknázva – támadási felületeket keresni művészetünkben. Az évek alatt hallgatói elégedettségméréssel kialakított programjaink változatosságára felépítve ellenkampányukat hiteltelennek titulálták zenekari profilunkat, hiszen ez idáig bevált gyakorlat és a köztudat része volt, hogy egy zenekar csak egy stílusban játszhatott hitelesen. 
Komolyzenei előképzettségünknek köszönhetően – ahol hosszú évszázadok zenei stílusainak előadási kompetenciáit sajátítottuk el - nem okozott gondot a komolyzene magasabb elvárásainak megfelelő eredményeit átültetni és felhasználni a jazzkultúra fejlesztésére.
A zenei tevékenységek két oldalra szakadt képviselői közé szorulva – küldetésünknek megfelelően - folyamatosan küzdünk a zenekultúra spirituális összetartásáért, hiszen ha nem támogatjuk megfelelő mértékben a jazz-zenekultúrát a komoly- és szórakoztató zene közötti szakadék egyre nagyobbá válik.
Régen nem volt ilyen messze egymástól a két műfaj, hiszen több száz éves zeneszerzői hagyomány, szórakoztató zenét játszani. Kihívás és szükség is volt egyben az adott korok zeneszerzőinek szórakoztató zenei műfajokat is megismerve – azok újdonságait felhasználva – fejleszteni interpretációs és alkotói készségeiket.
Anélkül senki nem válhatott nagy zeneszerzővé, hogy minden stílusban való jártasságot ne szerzett volna. A világ legnagyobb zeneszerzői mellékes jövedelemforrásként - a hangrögzítő berendezés előtt ülve - feljátszották a kor legnépszerűbb slágereit, amit így azonnal meg lehetett vásárolni. Belátták, hogy a közember művelésével igényes szórakoztató zene szólalhat meg a kedvtelésből muzsikáló amatőrök előadásában és, ha magasabb szintű a szórakoztató zene a komolyzenén keresztül a teljes kulturális színvonal emelkedik.
Így minden nemzet tagjai közé intelligens utódok születhetnek, hiszen a szülők is mentális fejlődésen estek át.
A művészetek közül a zeneművészet az egyetlen, ami a művelője és a hallgatója minden érzékszervére egyszerre hat.
A zeneművészet képviselői birtokában vannak a tudásnak, hogyan lehet anyagi támogatás nélkül is kibontakoztatni a tehetségeket és sikerre vinni karrierjüket, szinte a semmiből - csupán a kreativitásunk által - hatalmas értékeket teremtve, kiváló példaként szolgálva a felnövekvő nemzedékeknek. Zeneművész-tanárokként felelősnek érezzük magunkat a jövő nemzedékeinek személyiség- és kompetenciális fejlődése iránt és aktívan kivesszük részünket a feltörekvő generációk szakmai- és életútjának jótékony-hatékony irányításában. Ennek legjobb eszköze a pozitív példamutatás a szakmai és a személyes kapcsolatok területén egyaránt.
            Személyes ismeretségi körünkben néhányan úgy vélekednek, hogy üldözési mániánk alakult ki a zenekar tevékenységeit kísérő folyamatos véletlennek látszó külső beavatkozások során. Azonban ahhoz, hogy ezt meg tudjam cáfolni, ezúton megosztom az olvasókkal, miért veszítettük el kollektíven hitünket a véletlenekben.
            Kezdetben csak nem ismerték el sem a képesítéseinket, sem a művészetünket – olyan emberek, akik nem hogy végzettséggel, még működési engedéllyel sem rendelkeznek -, aminek nem tulajdonítottunk nagy jelentőséget.
Akkoriban még főleg élő beszéd alapján terjedtek a hírek az előadókról és, aki nem fizette ki a próbaterem és egyéb méltányosság jogán járó díjakat a szakma irányítóinak az nem kerülhetett be az állítólagosan nélkülözhetetlen, egyszóval abba a bizonyos KÖRbe.
Minden a digitális platformok, csatornák fejlesztésére irányuló törekvésünk hiába való volt, hiszen élő szóban terjesztették rólunk a negatív információkat, ami mellet az infó-kommunikációs eszközök hatástalannak bizonyultak, hiszen a rendezvényszervezőt – az előzetes információk hallatán – nem tudtuk a digitális felületeinkre vonzani és nem volt lehetőségünk bizonyítani.
A KÖR közepén állók műveletlen magatartásformákkal, erősen illuminált színpadi megjelenéssel, érdektelen hozzáállással, a zene és közönség felé nyilvánított szakmai alázat teljes hiányával, valamint egocentrikus munkamorállal mérgezték és csorbították évtizedek óta a szakma hírnevét. A laikus közönség ezek után az előadók után ítéli meg még ma is a művész szakmát, így nem tud különbséget tenni zenész és zeneművész, színész és színművész, festő és festőművész, vagy táncos és táncművész között.
A munkához való szándékot és képzettséget tekintve a zenészek középfokú szinten állnak és általában nincs igényük az életfogytig tartó fejlődésre, a zeneművészekkel ellentétben.  Tekintve, hogy a zenész más tevékenységi körökből szerzi meg egzisztenciális helyzetének megőrzéséhez szükséges forrásokat, nem képzi tovább magát, mert nem törekszik művészi előadásra, a legtöbb esetben előadásra sem, hiszen csak passzív résztvevője – számítógép-kezelői szinten – az eseményeknek. Ezeket az előadókat – az exhibicionista törekvéseik mellett - csak a gyors meggazdagodás érdekli – a művész szakma magas szintű produkcióin felkapaszkodva szerzett gyors pénzelvonási lehetőségek birtokában tevékenykednek - , így nincsenek tudatában mekkora károkat okoznak valójában a szakmának. Friss szaktudással és diplomákkal tömegesen vándorolnak szaktársaink gazdaságilag fejlettebb szinten álló és a kultúrát jobban támogató államokba, hiszen ilyen - szakmán kívülről – erőszakosan irányított folyamatokban nem akarnak részt venni.
Új típusú gondolkodásunkkal és a tanulmányi ismereteink legjobb alkalmazásával a szakmai tevékenységeink, színpadi megjelenéseink és közszerepléseink minden elvárt kritériumára komplex módon ügyeltünk, így az idősebb szaktársak előtt hamar elveszítettük megbecsülésünket, hiszen káros szenvedélyektől minden tekintetben mentes életet tudhatunk magunkénak. Ezzel a hozzáállással több – a rutinosabb és finanszírozás-centrikus kollégák által leadott - megbízatást elveszítettünk.  Minden téren próbáltuk elfogattatni magunkat a szakmai élet évtizedes irányítói által, holott első diplomaszerzésünk idejére már közel 20 évet töltöttünk fejenként a szakmai színpadokon, mivel mindannyian kisgyermekkorunk óta a zenével foglalkozunk, a zenében élünk és hosszú évek alatt különböző nyilvános megmérettetéseken kiválóan teljesítve hazánk minden nagyobb városában megfordultunk.
Megalakulásunkkor elhíresztelték, hogy a mi zenénk nem is jazz - holott tudatosan a jazz populáris fajtáját választottuk, mert ezek a stílusok állnak a legközelebb a kevésbé be- és elfogadó Keleti-régió közönségéhez. Az utóbbi évtizedek zeneszerzési standardjait követve, tudatosan szeretnénk közelebb hozni a szórakoztató zenén keresztül a komolyzenéhez a közönséget, hiszen ha a pop-rock műfajok és a klasszikus zene kapcsolatát nem ápoljuk a jazzel, akkor egyre kevesebb személyes megjelenésre számíthatunk a közönség részéről a különböző koncerteken.
Nem alábecsülendő tehát egy minden stílust magában foglalva interpretáló jazz zenekar szerepe, hiszen a közönségépítés mellett közszolgálati feladatokat is ellát. Repertoárja széleskörű, ugyanis szórakoztató- és komolyzenei elemeket is rögzít, így mindkét zenei tábor közönségrétegét egyszerre építi és műveli.
Amikor a gyermekeink megszülettek elindult a hírfolyam, hogy feloszlottunk, többé nem vállalunk fellépést. Mi erre úgy válaszoltunk, hogy az árva gyermekek és a nélkülöző családok javára jótékonysági hangversenysorozat rendeztünk, ahonnan a tárgyi és anyagi felajánlásokat kedvükre eloszthatták maguk között a kedvezményezettek.
Nagycsaládos szülőkként fontosnak tartjuk a meghitt családi légkör fenntartását és ápolását és szeretetteljes hangulatban kívántuk az ünnepi jókívánságainkat megosztani az élet területein nélkülöző emberekkel. Úgy éreztük helyesnek, hogy zenénkkel kedvességet és szeretetet adhatunk a közönségnek és a jó hangulaton túl meghittséget és magasabb szférák által közvetített üzenetet is hazavihetnek az ünnepekre, hallgatóink.
Természetesen a rangidős bajkeverők nem hagyhatták, hogy a nevünkhöz ilyen nagyszabású esemény pozitív visszhangja fűződjön, ezért közösségi oldalainkat feltörve a koncert napján módosították a kezdés időpontját három órával későbbre, így az ismerőseink kivételével – akivel napi személyes kapcsolatban vagyunk – mindenkit üres koncertterem fogadott, hiszen az eredetileg meghirdetett koncert addigra már lezajlott.
Az előzetes szervezések így hiábavalóvá váltak, hiszen nem gyűlhetett össze megfelelő mennyiségű adomány a gyermekek és családok számára.
            Zenekari tagjaink önálló előadóként is időről időre megmutatkoznak a publikumnak. Egyik alkalommal a koncertet néhány perc után a tűzoltóság emberei szakították félbe, ugyanis egy ismeretlen jóakaró tűzbejelentésével akarta maradandóvá tenni a rendezvényt.
Az előadónk elmesélte, hogy a közönség soraiból ezt néhányan még viccesnek is találták, hiszen nevetségesen kiszolgáltatott helyzetbe kerültek a koncert előadói a külső beavatkozás által, így több hónap munkája és felkészülési energiája ment tönkre.
Egy másik alkalommal a szervezők a honlapunkról a zenekari tagokat leolvasva az általunk előzőekben lemondott fellépést a személyes kapcsolattartási szokások megkerülésével a zenekari vezetés nélkül szerződtették le a zenekart, aki a zenekar nevét és referenciáit felhasználva néhány fővel elvállalták az előzőekben technikai okok – szabadidőkapacitás hiánya - miatt lemondott fellépést.
Egy hasonló intelligenciával rendelkező ”rendezvényszervező” megkeresésére elérhetőségeinek átadásával – kétoldalú szervezéssel – szerettük volna megerősíteni fellépési lehetőségeinket, esélyeinket.
A zenekari társunk – szintén a zenekarvezetés beleegyezése és tudta nélkül – átadta a lehetőséget az általa megfelelőbbnek –kevesebb taggal dolgozó- együttesnek.
A szervezőt ebben az esetben még az sem érdekelte, hogy a zenekar neve nem egyezik. Feltételezem ebben az esetben nem történt szerződéskötés a felek között.
A legnagyobb élelmességet az az eset bizonyítja, amikor a zenekari tagunk a tőlünk megszerzett fellépési lehetőséget szintén nálunk kisebb zenekarnak átadva már meg sem jelent személyesen a fellépésen, így a nevünkkel és kapcsolatainkkal visszaélve óriási hasznot szerezve amatőr zenészeket küldött el a helyszínre. A szervezőknek ebben az esetben csak egy lebeg a szeme előtt, hogy minél problémamentesebben végéhez érjen a rendezvény, így nem áll módjukban azzal foglalkozni pontosan ki szolgáltatja az élőzenét, vagy az élőzene felárral eladott számítógépkezelési folyamatot.
Felháborítónak találtuk, hogy a nevünkben elvállalt fellépéseket amatőr együttesek nívótlan produkcióival lehetett tönkretenni, így aláásva az előzőekben – a folyamatos támadások miatt - nehezen felépített hírnevünket.
Amikor ezek az események már nem kívánt méreteket öltöttek tudatos az emberi- erőforrás gazdálkodás és menedzsment kritériumainak megfelelően, külön utakon folytattuk a zenekar tevékenységeit.
A zenekarok és előadók közötti kapcsolatokat szorosabbra kívántuk fűzni úgy, hogy a sikeres jótékonysági hangversenyünkre vendégelőadókat szerettünk volna hívni, de sajnos nem találtuk meg a hozzánk hasonlóan – a gyermekek javát szolgálva – gondolkodó társakat, ugyanis senki nem akart a szakmából a jövő nemzedékeinek jótékonykodni, illetve a készpénzes bevételt a saját tiszteletdíjukra szerették volna felhasználni. Miután látták, hogy mekkora tömegeket vonzz a jótékonysági rendezvényünk, megrendezték saját ”jótékonysági koncertjeiket”, ahol követhetetlenné vált a felajánlások útja, de természetesen nem kell senkinek sem részletezni hová vezetett.
A karitatív tevékenységek mellett közösségi érdekeknek is szívesen eleget teszünk. 2014-ben egyedüli helyi zenekarként képviseltük városunkat a nemzetközi jazz nap alkalmából, ahol hamar kiderült, hogy ismét a szakmához való hozzáállás, a munkához való szándék és a hivatáshoz való hűség semmisíti meg a közösségi alkalmakat.
A világ minden pontján egész nap ingyenesen hallgatható – profi előadók által interpretált - jazz koncertek üzenetét egyes amatőr előadók és zenekarok úgy értelmezték, hogy a tiszteletdíjukat azért gazdálkodja ki a szervező, mert különben nem áll módjukban teljesíteni a közös koncert elvárásait. A későbbiekben technikai okokra hivatkozva lehet kommunikálni a nyilvános csatornák felé, miért nem lépnek fel egy ilyen frekventált eseményen az előzőekben többszörösen díjazott és további kollektív kedvezményekben részesülő együttesek. A közös zenélések hatása sokkal nagyobb a közös szavalásnál, vagy éneklésnél, hiszen ilyenkor az előadók a zene hatására egészen más szférákba jutnak el, spirituálisan és mentálisan egybeolvadva, közös síkra kerülnek, ahol felidézhetik közös szellemi otthonukat, megtalálhatják tehetségük származási helyét, meglelhetik lelki hazájukat.
A közösség érdekeit magas szinten kiszolgálva és a jazz- és zenekultúra népszerűsítését hivatás- és küldetés szinten megvalósító zenekarként megtisztelőnek éreztük a felkérést, azonban nehezen fogadtuk el, hogy a zenésztársaink miért nem tudnak azonosulni a világ szinten elismert és támogatott közönségbevonzó eseménnyel
A legdiplomatikusabb kommunikációs formában képviselve közös érdekeinket sem tudjuk megérteni, miért kell ennyi ember szórakozását tönkretenni.
A saját szervezésükben koordinált rendezvényeken állandó vitatéma tárgya a közönség létszáma, hiszen egyes zenekarok eljutottak oda, hogy még a személyes baráti- illetve ismeretségi körükből sem tudnak zenekaruknál nagyobb létszámú közönséget bevonzani és saját kudarcukat más zenekarok sikerének és elvonzóerejének tulajdonítják.
Folyamatos panaszkodást hallani felőlük, hogy minden koncerten ugyanaz a konkrét pár személy van csak jelen és nem lehet frissíteni a közönség-összetételt.
Aki viszont egy kicsit is jártas a mai koncertéletben, tudatában van, hogy az előadók nem egymás ellenségei, hanem ellenfelei, akik egymás szerepét kiegészítve teszik teljessé a koncertélet palettáját. A közös alkalmakat közönségtoborzásra felhasználva igényes és változatos műsorokkal mutatkozhatnak be a különböző együttesek, így egymás munkáját segítve lendíthetik előre a fejlődést, megőrizve a zenekarok pozitív megítélését.
Ezek az alkalmak széles közönségrétegek előtt való bemutatkozásra alkalmasak és így hivatott átörökíteni az egyetemes értékeket az utókornak.
Művésztanárként a jövő közönségét nevelve napi szinten tájékozódhatunk a gyermek- és felnőttkori zenei igényekről, aminek birtokában újabb és újabb programokat állíthatunk össze, a megváltozott igényeknek megfelelően.
            Az utóbbi néhány hónap termése, hogy napi rendszerességűvé váltak a közösségi oldalainkat és az email fiókjainkat ért támadások. Ennek eredménye, hogy az utóbbi másfél év személyes és üzleti levelezéseit aljas bűnözői módszerekkel egyszerűen lelopták – véglegesen törölve azokat - az email postafiókunk archívumából. A hosszú évek alatt megszerzett kapcsolataink és kapcsolattartóink személyes elérhetőségei így váltak üzleti termékké, aminek már konkrét árakat szabhattak a – zenekar jó hírnevét fenyegető - mellékes bevételt szerezni vágyó becstelen formáció és információtolvajok.
A zenész munkamoráljára jellemző tehát, hogy ha nem kell további elvárásoknak megfelelni szívesen felveszi a munkát, de azért, hogy a nagyközönség számára is látható legyen tevékenysége semmit nem tesz – vagy mert nem akar, vagy mert nem tud –, de ha lehetősége adódik ingyen – akár becstelen formában is – megszerezni mások lehetőségeit már nem marad tétlen, azonnal munkához lát, ha lehet végleg eltávolítva a kollégát a színről.  
Ilyen tapasztalatokkal a hátunk mögött hogyan tudjuk teljesen felkészíteni a következő nemzedékeket a rájuk váró megpróbáltatásokra, hiszen az emberi oldalon történő atrocitások folyamatosan megújuló módszer-rendszerében még a mai kor tapasztalt - pragmatikusan intellektuális és konvencionálisan gyakorlatias – emberét is nagy megpróbáltatások elé állítja. Előfordulhat, hogy a szakmai nagykorúsághoz vezető út a támadások kivédéséhez szükséges kompetenciák elsajátításával kezdődik és tudomásul kell venni minden művésznek, hogy ha többet akar nyújtani és adni társainál – akár a közönség szeretetében, akár szakmai kvalitások terén – előbb tapintatosan fel kell mérnie a helyi viszonyokat, hogy Ő adhat-e, tőle elfogadják-e és engedik-e, hogy adjon? Ehhez először biztosítani kell a külső feltételeket, hogy minden ember a képzettségének megfelelő munkát végezzen és végezhessen!
A jövő zeneművész-tanárának – azon túl, hogy több hangszer mellett a saját ének- és beszédhangját is biztonságosan kezeli -, ezekkel a szakmabeli viszonyokkal is erősen számolni kell. Amit nem tanítottak meg – mert ilyen problémákkal nem találkoztak – tanáraik, professzoraik, azt a mai kor felkészülten előrelátó és tudatosan előregondolkodó előadó személyiségének át kell tudni örökíteni az utókor szakmai utánpótlásának, mert a művészek küldetése mégiscsak – a közönség és a szakma elismerésével felvértezve, erőn felül folytatva- a világ szebbé tétele, ha hagyják, ha nem!

Debrecen, 2014. Május 1.
Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester, Zeneszerző

2014. április 18., péntek

Az emberi erőforrás fejlesztésének gyakorlata az Alapfokú Művészeti Iskolában





Az emberi erőforrás fejlesztésének gyakorlata
az Alapfokú Művészeti Iskolában


A mai kor fejlett intézménytípusainak komoly szakmai felkészülést és jártasságot igénylő feladata az emberi erőforrás fejlesztés és menedzselés. Ez a folyamat irányított, folyamatos fejlesztést igényel és a kölcsönös teljesítményjavításra fókuszál. Minden vezető tudatában van intézménye sajátosságaival – az erősség, a hiányosság, a lehetőség és a veszély területén – és tudatosan kell irányítania az emberi erőforrások által koordinált folyamatokat, hogy intézménye a jövőben is eredményes maradhasson.

Az individuális sajátosságok, képességek, azok elismerése, a körülmények és feltételek biztosítása és javítása, a személyes és szakmai kapcsolatok építése és ápolása, a szakmai kongruencia és annak fejlesztése, valamint a funkcionális alkalmazás kritériumai komplex, koordináló, előregondolkodó, előrelátó és kreatív tervező menedzselést igényelnek az intézményvezetőktől.
A városi és támogatói, művelődési és művészeti igények magas szintű, ingyenes kiszolgálása hozzájárul az előzőleg kialakított pozitív kép megőrzéséhez. A komplex és folyamatosan bővülő feladatköröknek való megfelelés komoly terhet hárít az iskolavezetésre, amely előrelátóan és pragmatikusan motiválja a nevelőtestület tagjait és munkacsoportjait tudásuk önálló megújítására, naprakésszé fejlesztésére.

A művészeti iskola művésztanárai többdiplomás képzettségeikkel garanciát biztosítanak az intézmény szakmai nívójának megőrzésére és napi feladataiknak tekintik a szülőkkel, növendékekkel és a további partnerekkel való ideális viszonyok, folyamatos kapcsolatok megalapozását, ápolását és megőrzését.
A további feladatokhoz való kompetenciákban való jártasság maximális felkészültséget vár el a pedagógusoktól. Művésztanárként az előadói tevékenységekhez szokott pedagógusok kitűnő kommunikációs készségükkel jótékony kapcsolatot teremtenek az intézményvezetés és a szülők között, azonban – napi munkájuk jellegéből adódóan – a magatartásbeli problémákkal küzdő növendékekkel szemben szinte csak a művészetek jótékony hatásait és a közismereti nevelőktől, pedagógusoktól eltanult, leggyakrabban alkalmazott módszereket tudják hatékonyan alkalmazni.
A különböző fegyelmezési problémák - nem csak a pedagógus szakmai dolgozók, hanem - a szülői körökben is feltárásra kerülnek.
Az intézményen belül hatékonyan működik a kommunikáció minden csatornán, így nem csak a pedagógusok, de a szülők is naprakész információval rendelkezhetnek gyermekük fejlődési mértékéről, a tananyagban elsajátított felkészülési szintjéről, az időközben felmerülő problémákról, nehézségekről és azok közös megoldási lehetőségeiről és elvárásairól.
A hazai és nemzetközi problémák, tapasztalatok összegzése és megoldásuk közös erőfeszítéseket, valamint tudatos emberi erőforrás-irányítást igényelnek.
Az időről időre felmerülő problémák új megoldási módszereket igényelnek a pedagógus kollektívától, amelyek megoldására a közös információ-, és tapasztalat-megosztás, azok elemzése és eredményeinek felhasználása a leghatékonyabb módszer.   
A nevelőtestület a közös alkalmakkor – a pedagógus szakmai nap és az értekezletek alkalmával - részesül a legfrissebb információk audiovizuális megosztásában, amikor egy-egy továbbképzési alkalomkor a nevelőtestület egy időben, egyszerre szerzi meg az adott kompetenciában és témakörben való jártassághoz szükséges ismeretanyagokat és abból a helyszínen gyakorlati vizsga keretében számot is ad.
Ezt követően az elégedettségmérő dokumentumok kitöltésével visszajelzést is megfogalmazhat a szakértő, vagy szaktanácsadó előadók felé.
A legutóbbi alkalommal a Támop 3.1.5/12-2012 pályázat keretében megvalósuló Nevelőtestületi szakmai nap adott lehetőséget a 2011. évi CXC. a köznevelésről szóló törvény rendelkezéseinek bevezetési gyakorlatáról és megvalósulási formáiról, a pedagógus és intézményi értékelési rendszer elvárásairól, a pedagógus szakmai kompetenciák elsajátítási és megvalósítási kritériumairól való tájékozódásra.
Több pedagógus szinte első alkalommal értesül a vele szemben támasztott elvárások gyorsreagálású megvalósításairól, így – mint minden új rendelkezés, vagy változás esetében – először a nevelőtestületet kellett biztosítani érdekeinek megőrzéséről és meg kellett tartani a korábbi hatékony munkamorált, visszaszorítani és elcsendesíteni az elégedetlen visszhangokat. A tapasztaltabb kollégák nagy része – az előző évtizedek történéseinek megfelelően - a pedagógus szakmai értékelési rendszer eltörlésében bízik, így szinte nem is akarnak tudomást venni annak hirtelen megjelenő dokumentumjegyzési és publikálási kötelezettségeinek gyors időbeli hatályairól. A tájékozottabb kollegák hamarabb belátták, hogy kompromisszumkészségükkel, együttműködésükkel, küldetés- és hivatástudatukkal, valamint magas szintű szakmai tevékenységeikkel biztosíthatják a továbbiakban is elismertségüket és fejlődésüket.
Az intézményvezető feladata, hogy ilyen kongruens - az új ismeretek átadásához megfelelő kvalitásokkal rendelkező - és ambiciózus szakembereket nyerjen meg intézménye számára. Napjaink gyakorlatában megjelenik az egyik oldalon, hogy a több diplomával rendelkező – túlképzett – pedagógusok nem megfelelően elismert tevékenységeivel próbálják továbbfejleszteni a pedagógus szakmai sajátosságokat az utókor nemzedékei számára, a másik oldalon nem megfelelő képesítésekkel rendelkező oktatók - személyes kapcsolataik felhasználásával előrehaladva és a szakértelem hiányával tevékenykedve - tönkreteszik a pedagógus szakma presztízsét, közmegítélését.
A hétköznapokat csak passzívan teljesítő – az órákat leadó, de szakmai fejlesztést nem biztosító, „megjelenő-kollegák” káros hatást gyakorolnak a növendékek fejlődésére és a pedagógus szakma társadalmi megítélésére.
Egyes tantárgyak oktatói státuszainak betöltéséhez nem áll rendelkezésre megfelelő mennyiségű és minőségű humánerőforrás, így a hiányszakokon az intézményvezető kénytelen további engedményekkel biztosítani a státusz betöltésének szándékát – azt előzetes szándéknyilatkozattal rögzíti is a felek között-, ezzel vonzóbbá emelve intézményét a pályázó pedagógus számára, a kívánt irányba történő fejlesztés megvalósításának, vagy csak a profilmegőrzés és fennmaradás érdekében.
Az új típusú vezető általános és közcélú erényei között a legfontosabbak közé tartozik a naprakész tudás, céltudatosság, jövőorientáltság, előrelátó gondolkodás, kreativitás, jó problémamegoldó készség.
Ezen kívül rendelkeznie kell kiváló kommunikációs készséggel és kitűnő kapcsolattartási morállal, ami lehetővé teszi, hogy intézménye referenciáit megfelelő marketing tevékenységekkel segítve támogatókat, partnereket nyerjen magának az alá-fölérendeltségi viszonyban épült emberi és szakmai rendszerekben.
A megváltozott viszonyok megkövetelik, hogy vezetőként minden irányban naprakész információkkal rendelkezzen, követve az igényeket és ahhoz igazítva, folyamatosan alakítva, kiegészítve, esetleg pótolva a hiányzó pedagógusképesítéseket.
Az előzőekben meghatározott fő tevékenységi körhöz szigorúan ragaszkodva folyamatosan megújítva, – a pedagógus kvalitásokkal egyenes arányban - fejlesztve, új tanszakok, tantárgyak, részlegek megnyitásával teszi lehetővé az intézménytípus megfelelő szakmai besorolását, elősegítve, irányítva - a támogatók szemszögéből tekintve - a pozitív elbírálás utáni könnyebb választást.
Ezekkel a lehetőségekkel további bevételekre tehet szert az iskola, vagy annak alapítványa úgy, hogy közben a különböző kommunikációs csatornákat felhasználva elégedettségi szintet is mérni tud, egyúttal intézménye kvalitásait is elismerteti.
Erre azért van szükség, mert a művészeti iskolák esetében egy nem kötelező feladatokat ellátó intézmény irányítási feladatait is koordinálni kell és a vezetőnek rögzítenie kell a köztudatban iskolája magas szintű szakmai tevékenységeinek pénzügyi oldalon megvalósuló támogatásának megtérülését, a művészeti növendékek az élet más területein alkalmazott értékes tudásának kifizetődését, ezáltal garanciát vállalva a növendékek későbbi szakmai életének sikeres kibontakozására. Az intézményvezetés szülői és növendéki oldalon is tudatosítja és garantálja a művészeti ismeretek szükségességét a későbbi életszakaszokban.
Ez manapság nagyon nehéz feladat, hiszen sokszor a szülők nem megfelelő mértékben, vagy egyáltalán nem érdeklődnek gyermekük előmenetelével, jövőjével kapcsolatban, így leginkább az utolsó pillanatokban, megkésve tájékozódnak a tényekről. A pedagógus napi teendőin felül így komplikált – csak továbbképzésben megszerezhető kompetenciákkal elvégezhető - tevékenységeket végez, hiszen nem könnyű feladat azon szülők tájékoztatása, akik nem megfelelő mértékben részesülnek gyermekük fejlődésében. Az ilyen szülőkkel való kapcsolattartás szintén új nehézségeket állít a pedagógusok elé, hiszen nem rendelkeznek megfelelő képesítéssel az ilyen jellegű problémák megoldására, így hamarosan további képzésekre lesz szükségük, hogy az érdektelen szülőkkel is kapcsolatot tudjanak teremteni.
A pedagógus-továbbképzés az alapképzettséget az igény szerinti kompetenciák megszerzésének lehetőségével kiegészíti a pedagógus képzettségeit, kvalitásbeli sajátosságait, tulajdonságait. Az igényt az intézményi szükségletek határozzák meg és– az alapképzést kiegészítő - hozzátanulási lehetősége nyílik a pedagógusoknak és így válhat stúdiósból rendszergazda és rendszergazdából informatika tanár, pedagógiai asszisztensből fejlesztő pedagógus, stb.
Az Oktatási Hivatal a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről szóló 277/1997. (XII. 22.) számú Kormányrendelet alapján - elektronikus felületen - szabadon hozzáférhető jegyzéket vezet a pedagógusok akkreditált és érvényes engedéllyel rendelkező továbbképzési lehetőségeiről. Az igényelt továbbképzés jegyzékben elfoglalt helyzetét különböző keresőmodulok alkalmazásával lehet meghatározni, akár a szervező intézmény, az előadó személye, az adott témakör, a program neve, vagy akár a helyszín és időpont alapján is szelektálható. A jegyzék a PedAkkred rendszeren keresztül elérhető az Oktatási Hivatal és az Emberi Erőforrások Minisztériumának honlapjáról és további közösségi fórumokon is.
Az akkreditált továbbképzések folyamán elsajátítható kompetenciák sikeres megszerzését és tudatos használatának elsajátítását igazoló oklevél intézmény által is rögzítésre kerül a pedagógusok személyi anyagában. 
A továbbképzések több formában is megjelennek. Nevelőtestületi szakmai nap keretében a megrendelő intézményen belül a Nemzeti Alaptanterv, a kerettantervek, a pedagógus előmeneteli és értékelési rendszer, valamint a pedagógus szakmához kapcsolódó további ismeretek elsajátítására van lehetőség néhány órás, vagy akár egész napos időtartamban is.
A közösségi képzések során további kiegészítő kompetenciák is megszerezhetőek, mint pl. az interaktív tábla használata, digitális taneszközök kezelési és használati elsajátítása.
A 30 órás – részben távoktatásban megoldott – továbbképzések tematikája az általános alapfunkciókhoz igazodik. Lehetőség van a Nemzeti Alaptanterv fejlesztési területeihez és nevelési céljaihoz kapcsolódó, a pedagógus szakmai ismeretelmélyítő - a digitális taneszközök rutinos használatát és tantárgyi feltételeinek ismeretanyagának megszerzését szolgáló, a szakmódszertani és vezetői kompetenciákat elsajátító, új tananyagok és tankönyvek módszereinek használatát elősegítő, a digitális platformok és fórumok ismeretanyagainak összegyűjtését megkönnyítő, a pedagógus életpályamodell és az
E-portfolió elvárásainak ismertetéséről szóló és a szakértői és szaktanácsadói rendszer előnyeit ismertető modulokkal egymásra épülő - továbbképzések igénybe vételére.
Intézményünkben tanévenként néhány alkalommal vettük igénybe a közös továbbképzési szolgáltatásokat. A legfontosabb és legnagyobb hatású továbbképzés eddig a pályázati úton megszerzett interaktív táblarendszer használatának elsajátításáról szóló továbbképzés és a Nevelőtestületi szakmai nap volt. A Nevelőtestületi szakmai nap folyamán önállóan és munkacsoportokban megvalósuló feladat-feldolgozási és megoldási módszerekkel találkozhatott a nevelőtestület, amely a napi rutin gyakorlati probléma-megoldási szükségleteinek egyszerűbb formáit ismertette meg a résztvevőkkel. A feladatok során az egyéni, a tanszaki, a tagozati, a munkacsoporti és az intézményi véleményeket és érdekeket is képviseltetni tudták a különböző csoportok.
A Nevelőtestületi szakmai nap végén egy újabb oklevél megszerzésével minden pedagógus megfelelt a képzettséghez szükséges elvárható kritériumoknak és kiváló hangulatban távozhatott a hatékonyan megszerzett naprakész ismeretek teljes birtokában és annak magas szinten felhasználói tudatában.  
A törvényi rendelkezés továbbra is előírja a pedagógusok hétévenkénti – egyéni és az igényekhez mérten egyénre szabott fejlesztési területen végzett - a vezetés segítségével kiválasztott, de mára önköltséges formában finanszírozott továbbképzéseket.
A ciklusok végére a pedagógusok nagyobb tudatossággal végzett munkamorállal, előrelátási és előregondolkodási, kreatív tervezői készséggel rendelkeznek, amely lehetővé teszi a tapasztalat nagyfokú kihasználtságát és tudatos beépítése a napi rutinba.
A jövő társadalmi és szakmai elvárásainak minden tekintetben megfelelni kívánó tanulók legmagasabb szintű felkészítése miatt az intézményvezetők – a közeljövőben a szakmai életből nyugdíjba távozó pedagógusok helyett – az új elvárások elsajátításához való tudás biztos átadásában kompetens pedagógusokat szükséges státusba helyezzen.
A már aktívan nevelő és oktató/tevékenykedő kollegáknak biztosítani kell az ingyenes továbbképzési lehetőségeket, ismereteik kibővítésének és elmélyítésének érdekében.
A környezettudatos, takarékos és egészséges életmód, az idegen nyelvek ismerete, a kulturális, a szakmai és az informatikai sajátosságok megismerése fontos kritériumok, társadalmi és nemzetközi elvárások a jövő nemzedékeinek hatékony, az életben való aktív közreműködés szempontjából.  Azonban ahhoz, hogy a saját szakmai életükben sikeresek is maradjanak – az alapműveltségi szinten túl – további műveltségi szintekre kell, hogy fejlődjenek a társadalmi kommunikációs és interpretációs elvárásoknak megfelelően.
Ehhez elengedhetetlen segítség a korai gyermekkortól megvalósított és felnőttkorra kiteljesedő művészeti – azon belül is a legnagyobb pozitív mentális és erkölcsi hatást gyakorló zenei – nevelés, amelyben az elméleti és gyakorlati ismeretek szoros és egymásra épülő egységbe foglalva kerülnek – pedagógus részről - átadásra és – növendéki oldalról - elsajátításra.
Ez a hatékony módszer a közismereti tanulmányok alatt nem valósul meg, így a jövőben – az igények alakulása szerint nagy valószínűséggel – beépül majd a hétköznapi ismeretek közé és a tanulóknak nem csak elméleti tananyag szintű számonkérést kell majd teljesíteni, hanem gyakorlatit is, ami előrevetíti növendéki részről a tananyag iránti fokozott érdeklődés megjelenését. Remélhetőleg ez a folyamat a tanulók iskola- és tanóra-látogatási kedvében teljesedik majd ki és teljes mértékben vissza lehet majd szorítani az igazoltan és igazolatlanul mulasztott órák számát.
A gyakorlati tevékenységek révén minden szempontból értékes termékek létrehozása eredményezhető. A művészeti iskola erre is jó példa, mert a különböző tagozatok és tanszakok alkotásai, produkció – a magas színvonalú művészi érték mellett – konkrét üzleti, pénzügyi értékkel is bírnak, így hosszú távon jövedelmezőnek – további bevételek, támogatások, források lehívására és partnerek, támogatók bevonzására is alkalmasnak – mondhatóak. Ezek a tevékenységek, amellett hogy – a leghasznosabb időtöltésként is kedvező az elbírálásuk – pragmatikus, konvencionális és egyetemes értékeket is őriznek és közvetítenek a közművelődés résztvevői javára. 
A pozitív és hatékony művészeti módszerek közismereti tanulmányokba való szintetizálásához hamarosan elengedhetetlen alapfeltétel lesz a pedagógus nevelőtestület – élő, folyamatosan fejlődő és a társadalmi igények szerint formálódó, azokra reflektáló és gyorsan reagáló - megújuló kollektívává válása, a jövő értelmes, sikeres, művelt és kreatív nemzedékeinek felnevelése érdekében. 
Domokos János Antal
Trombitaművész-tanár, Karmester, Zeneszerző

Debrecen, 2014. Március 25.